Efter att sonen somnat för kvällen tog jag och frugan tag i att hänga lite tapet i gäststugan. Nu har vi krånglat oss förbi alla fönster nu är det bara en massa småpill kvar. Delvis tapetserat rum med mönstrad tapet, arbetslampa, stege och tapetseringsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatt blommig tapet på gäststugans vägg med fönster och vitmålad takpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Grävt färdigt hålet. Milstolpe avklarad. Två skeva spadar och en ranglig skottkärra senare...

En fråga... Brunnen ni ser på bild. Hur förankrar man den så att vatten inte trycker upp den underifrån?
 
  • Ett nyligen grävt hål med en plastdräneringsbrunn i centrum, omgivet av byggmaterial, mot en bakgrund av en trädgård och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Luddis_1 och 10 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Grävt färdigt hålet. Milstolpe avklarad. Två skeva spadar och en ranglig skottkärra senare...

En fråga... Brunnen ni ser på bild. Hur förankrar man den så att vatten inte trycker upp den underifrån?
Har ni grävt ut det där för hand? Hatten av i så fall! Jag ska genast sluta klaga över grävandet som jag håller på med hemma...:rofl:
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Har ni grävt ut det där för hand? Hatten av i så fall! Jag ska genast sluta klaga över grävandet som jag håller på med hemma...:rofl:
Samma här ska gräva ner en fiber en sträcka på ca 15meter som jag grämer mig för...:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J sjobergsson skrev:
Samma här ska gräva ner en fiber en sträcka på ca 15meter som jag grämer mig för...:crysmile:
Haha ja nästan iaf. 80% handgrävt. Hade minigrävare under påskhelgen när jag kommit halvvägs. Sen fortsatte jag för hand och mot slutet så hade jag en som kom med minigrävaren och öste upp det sista. Han var här typ 45 minuter.

Hursomhelst så har allt behövt skottkärras till framsidan av huset så man har ändå behövt flytta jord...

Igår grävde jag ut det sista för plattorna där plintarna ska stå och ja, det var kämpigt. Det tog dock 2 timmar att gräva ur 40 cm på hålet till dräneringsbrunnen. Stenhård lera och vatten som bara suger fast spaden..

Coronasäker träning sedan 6:e januari :strong::strong:
 
  • Gilla
  • Wow
M95 och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Har i princip gjort klart etapp 1 av att dra ut vatten till baksidan. Vill börja med att tacka byggahus och specifikt en röris vars alias knappast behöver nämnas här för idén som tog detta projektet från skönt att ha till den absoluta toppen av vardagslyx. Att spola upp ett badkar ute åt barnen utan att spendera en extra sekund för att få rätta temperaturen är guld värt.

Kollage av två bilder som visar installationen av vattenledning, första med kulvert i källare, andra med rörsystem längs vägg i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matningen börjar i källartvättstugan där förra ägaren snällt lämnat en öppen kulvert åt mig.

Installation av vattenrör längs vägg och genom golv för vattenmatning till uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upp och vidare genom garaget, extra bild på en inte helt rätt gjord prototyp av en skyddsplåt som jag tänker göra så småningom.

Vattenutkastare inomhus med röda och blåa reglage, och två anslutna flexslangar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och slutligen framme vid slutstationen, ska såklart sätta in någon form av handfat i garaget nu när jag har möjligheten men det får vänta en stund.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Nyinstallerad AC-enhet med rördragning längs en röd tegelvägg, stege och nymålade fönster på andra våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobil arbetslift parkerad utomhus används för projekt i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad luftkonditioneringsenhet på tegelvägg med rörledning och verktyg nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Airconditionenhet installerad på tegelvägg utomhus med synliga rördragningar och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplat in ac i sovrummet
Kylteknikern lätt mig göra all rördragning så tog han betalt för 2 timmar körning vaccumsugning och uppstart
När jag hade liften på plats så passade jag på att måla fönsterna på övervåningen
Inatt ska vi sova svalt:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Grävt färdigt hålet. Milstolpe avklarad. Två skeva spadar och en ranglig skottkärra senare...

En fråga... Brunnen ni ser på bild. Hur förankrar man den så att vatten inte trycker upp den underifrån?
Plugga och vattenfyll den. (y)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Plugga och vattenfyll den. (y)
Dagens övning syns på bild. Precis i tid. Imorgon kommer leverans av makadam.

Hur menar du plugga? Om du menar nedtill så har den botten. Framtill ser du ett hål där dränslang går in.

Funderar på och skruva på 4 krokar på toppen och hänga på kätting med någon tyngd i varje kätting...eller om man kan fixera den med tryckt virke.

Nu är den återfylld typ 60 cm och är rätt stabil. Min provisoriska tyngd ovanifrån med planka och stenar funkar för stunden..
 
  • Byggarbetsplats med delvis färdigställd grund och dränering, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Dagens övning syns på bild. Precis i tid. Imorgon kommer leverans av makadam.

Hur menar du plugga? Om du menar nedtill så har den botten. Framtill ser du ett hål där dränslang går in.

Funderar på och skruva på 4 krokar på toppen och hänga på kätting med någon tyngd i varje kätting...eller om man kan fixera den med tryckt virke.

Nu är den återfylld typ 60 cm och är rätt stabil. Min provisoriska tyngd ovanifrån med planka och stenar funkar för stunden..
Tänkte du kunde plugga den innan du anslöt dräneringen, om möjligt bör väl en skiva ovanpå med ett gäng större stenar på få den att vara still?
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tänkte du kunde plugga den innan du anslöt dräneringen, om möjligt bör väl en skiva ovanpå med ett gäng större stenar på få den att vara still?
Jag förstår. Blev lite bråttom idag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gjorde ett ryck nu ikväll och tapetserade färdigt i gäststugan. Det blev en sen kväll så det är dåligt med foton.
Skönt att det är klart i alla fall.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Renoverat rum med nyligen monterade gipsskivor och spackel på väggarna, synligt takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
f Renoverat rum med nyligen monterade gipsskivor och spackel på väggarna, synligt takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag satt lite gips och spacklat.
 
  • Gipsväggar med spackel, synliga skruvar och spackelklumpar, i ett under renovering rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Satt in fönster och altandörr till gäststugan idag.

Nyinstallerat fönster och altandörr i gäststugans vita träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster och altandörr i en vit liggande panelklädd gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Rensade källartrappan från en orm med hjälp av en spade.
Orm sammanrullad på marken, mörka och ljusa fjäll, gult huvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.