Hej. Behöver skarva ett dagvattenrör då vi flyttat stupröret en aning. När jag satte spaden i marken ser jag att röret i fråga är inklätt i någon typ av väv eller liknande. Och gaffa på det – som verkar vara tidigare ägares standardlösning på de flesta problem kring huset.

Är det något jag måste ta hänsyn till eller kan jag ta bort så mycket jag behöver för att få till den nya skarven?

Huset är byggt tidigt 70-tal, om det har någon betydelse.

Grävd mark bredvid stuprör med dagvattenrör inlindat i väv och gaffatejp framför en trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagvattenrör omgivet av en väv och rötter i en grävd grop i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen ett dagvattenrör? Ser nästan ut som ett dräneringsrör och att det är därför de lindat markduk runt det. Vart leder röret, finns det stenkista eller liknande?
 
Centano Centano skrev:
Är det verkligen ett dagvattenrör? Ser nästan ut som ett dräneringsrör och att det är därför de lindat markduk runt det. Vart leder röret, finns det stenkista eller liknande?
Det leder till en dagvattenbrunn vi har på tomten. Och det funkar som det ska. Tidigare stuprör var anslutet till röret på bilden, så jag tog för givet att det var ett dagvattenrör.

Kan det innebära problem om det är fel sort?
 
Det funkar utmärkt som det är nu, visst rinner det ut lite vatten i marken när det regnar men det dränerar ju också.
Skarva på med lite 110 mm rör och sätt en lövsil, de automatiska rekommenderas.
Kan vara bra med en 110-75 mm övergång baklänges när det ska ner i befintligt rör, sedan markduk och gaffatejp.

Protte
 
Jag tycker det ser ut som ett 110mm dränrör och då passar en vanlig 110mm dubbelmuff direkt på. Det är lite jox att trycka på den på ett räfflat rör men det går.
 
Tack ska ni ha för svaren! Då kör jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.