Aha men vad är det då som gör fyrkantskuttrarna farligare? För det jag har fått höra är att det är lättare att få kast med dom
 
D Djävulssnickarn skrev:
vad är det då som gör fyrkantskuttrarna farligare?
Ingen spånbegränsning.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Ingen spånbegränsning.
Mvh Findus
Å vad ger det för problem? Har aldrig hört om det förut
 
D Djävulssnickarn skrev:
Aha men vad är det då som gör fyrkantskuttrarna farligare? För det jag har fått höra är att det är lättare att få kast med dom
findus42 findus42 skrev:
Ingen spånbegränsning.
Mvh Findus
Spånbegränsningen är ju en grej, dock inte ett jättestort problem efter som knivarna inte sticker ut mer än 3-4 mm från kuttern (raka knivar) och har spånbrytare. Profilknivarna sticker ut betydligt mer. och du kan räkna med en potentiell kraftöverföring från kutter till ämne på 1hkr pr tum kontakt mellan kutter och ämne så ett 50cm djupt notspår kan resultera i kast om 2hk, det är svårt att hålla emot för hand.

Den andra "faran" är bultarna som håller stålen, det finns många rövarhistorier om stål som flyger, ofta beror det på att någon har dragit av bulten som håller kniven på plats på kuttern. Historiskt sett så ökade skadorna markant från 40-talet till 60-talet parallellt med propagerandet att dom är farligare än de då moderna spännbackarana, som verkligen kastar iväg stålen. Folk blev nervösa och drog åt bultarna hårdare och hårdare och med många års användning så tar bultarna slut och går av, då flyger kniven.
Fyrkantskuttrar är en hel vetenskap och dess användning sträcker sig från 1770 till 2021 (1950 industriellt) över hela världen och det var ofta många skador förr, mest beroende på att utbildning för operatörer var totalt obefintlig. "Här är fräsen, här är ämnet, kör. Och när du fräst fingrarna av dig så får du sparken och så kommer nästa"
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har upplevt åtskilliga kast som fångades av kastskyddet och skulle inte köra utan kastskydd i en planhyvel vare sig med rund eller fyrkantig kutter.

Problemet som jag ser med fyrkantkutter i planhyvel är att knivarna är tunga och hålls fast av dragbelastade bultar tillverkade av den tidens bultstål. I en dragbelastad bult under knyckig varierande belastning bildar varje gänga en brottanvisning med en varierande spänningskoncentration kring gängbotten. Med den tidens bultstål och i synnerhet efter 60 eller 100 års drift finns en betydande risk att det uppstår utmattningssprickor just där. Vi har alla hört om flygande knivar från fyrkantkuttrar och de gör stor skada på både folk och utrustning.
Man borde alltså åtminstone ha nya bultar av ordentligt 8.8 stål och sådana är inte lätta att få tag på.
Jag personligen föredrar rundkutter där bultarna är tryckbelastade och därför inte utsatta för utmattning i gängbotten.
 
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har upplevt åtskilliga kast som fångades av kastskyddet och skulle inte köra utan kastskydd i en planhyvel vare sig med rund eller fyrkantig kutter.

Problemet som jag ser med fyrkantkutter i planhyvel är att knivarna är tunga och hålls fast av dragbelastade bultar tillverkade av den tidens bultstål. I en dragbelastad bult under knyckig varierande belastning bildar varje gänga en brottanvisning med en varierande spänningskoncentration kring gängbotten. Med den tidens bultstål och i synnerhet efter 60 eller 100 års drift finns en betydande risk att det uppstår utmattningssprickor just där. Vi har alla hört om flygande knivar från fyrkantkuttrar och de gör stor skada på både folk och utrustning.
Man borde alltså åtminstone ha nya bultar av ordentligt 8.8 stål och sådana är inte lätta att få tag på.
Jag personligen föredrar rundkutter där bultarna är tryckbelastade och därför inte utsatta för utmattning i gängbotten.
Jag vet ju att du kör med en kombimaskin och dom har planhyveln uppochner och har en väldig förmåga att kasta just på grund av det. Min Stenbers KET2 kastade också en jävla massa men jag har kört betydligt mer med riktiga planhyvlar och aldrig upplevt ett kast med sådana, oavsett kutter.

Gällande bultar så är det inga problem att få tag på nya, de gamla måste inspekteras noga men det fungerar inte riktigt som du tänker dig då samtliga fyrkanter som dokumenterats som har släppt stål så gäller det knivar som sitter med en bult, oftast i "moderna" maskiner från 1950 och nyare som kör i hastigheter över 6000varv pr min, vilket är rekommenderad max hastighet. Samtliga av dessa bultar har dragits trötta, dvs bultarna har spänts för hårt i många många omgångar, detta är även vanligt på gamla frässpindlar.

Jag kör ju dagligen med fyrkantskuttrar i flera olika maskiner och jag känner folk runt om i världen som gör detsamma utan problem. En vän i USA har kört med fyrkanter i sin industriella produktion av fönster och dörrar dagligen i 35 år utan en enda skada eller ett problem. Nej det handlar mest om okunskap och oförståelse för verktygen.

Var det gäller rövarhistorierna så är det många som hört om..., träffat nån som..., känner nån som... men aldrig själva varit med om och den enda jag vet som själv varit med om det var säker på att det var fyrkantskutter "efter som dom släpper stål" varpå jag undrade om bulten brustit men det visade sig vara spännbackar som var fel spända i fräsen, dom som verkligen ökänt kastar stål om det är lite skräp emellan.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Här är en liten 4-kantskutter in action så att säga :)
(OBS! Gör inte detta hemma om du inte är helt säker på vad du gör så kan du skada dig allvarligt och ja, jag har långt hår, fastknutet bak på huvet och i förklädet)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Men i en planhyvel är det väl ändå inget problem med fyrkantskutter om den är kapslad? Om ett stål släpper så stannar det väl kvar inne i maskinen, lär nog smälla rejält dock
 
D Djävulssnickarn skrev:
Men i en planhyvel är det väl ändå inget problem med fyrkantskutter om den är kapslad? Om ett stål släpper så stannar det väl kvar inne i maskinen, lär nog smälla rejält dock
Jepp, det kan dock slå sönder både kåpa och bord om alla 6 bultar lossnar på en och samma gång....
 
D Djävulssnickarn skrev:
Aha men vad är det då som gör fyrkantskuttrarna farligare? För det jag har fått höra är att det är lättare att få kast med dom
Långt utstick jämfört med moderna kuttrar. Sitter med skruvar, som skickar stålet (var det handlar vet du såklart inte på förhand) om de går av. Én äldre planhyvel som det talas om i tråden kan ha skruvar som är väldigt gamla, dels kan ha spänts för hårt vid någon av alla de gånger som stålen varit loss.

Kastskydd skall du alltid ha, kast kan man få med alla typer av kuttrar.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Men i en planhyvel är det väl ändå inget problem med fyrkantskutter om den är kapslad? Om ett stål släpper så stannar det väl kvar inne i maskinen, lär nog smälla rejält dock
Värt att tänka på är att moderna kuttrar med vändskär också kastar stål, speciellt dom som bara sitter med en liten skruv eller dom som är hårdlödda så som sågklingor. Det gör dock inte samma skada om en 20g stålbit kommer som en 1000g gör.

Men som sagt, det ska till rejält mekaniskt uttröttande för att dom ska släppa stål, inte som spännbackarna som håller fast knivarna med ren friktion och inget annat samt är helt beroende av att du har två exakt identiska stål på var sida om spindeln och att dom väger lika mycket för obalans och olika storlekar resulterar i flygande verktyg. :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.