Bakom vår tvättmaskin sitter vattenlås och spilltratt, men de sitter för högt upp. Högsta punkten hamnar ca 1,3 m upp och i instruktionen till den nya tvättmaskinen står att det ska vara max 1 m.

Hur löser man det på ett bra sätt? Har hittat en kombinerat vattenlås/tratt som skulle ta mindre plats på höjden, men den är sluten och jag har ett rör till som behöver gå ner i tratten (det är det som syns på bilden).

Tips på lösningar?

Vattenlås och spilltratt monterade för högt upp bakom en tvättmaskin, med extra rör ledat ner i tratten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte bara att kapa av den befintliga tratten 3 dm, och om det skulle behövas sätta en skarvbit på skvallerröret (?) av koppar för att det ska nå ner i tratten?
 

Bästa svaret

Ersätt 75-50-reduceringen och vattenlåset med ett 75mm golvvattenlås.

https://faluplast.se/sv/hem/produkter/vattenlås/tvättställ/golvvattenlåsrsk-807389540x75mm__933

Det passar direkt inne i 75mm muffen på böjen. Borde spara ca 30 cm.

Spilltratten behöver du ha kvar. Och den går inte att kapa så mycket för den måste ha lite volym för att hantera det plötsliga flödet från tvättmaskinen. Svårt att se om tratten är med 40mm slätända eller med gänga. Måste vara slätända för att passa i golvvattenlåset.
 
  • Gilla
Fredrik Simson
  • Laddar…
Tack för tipset om vattenlåset! Jag köper ett sådant och byter till att det.

Tack också för tipset om att inte kapa spilltratten, men det var för sent :)
Det var det första jag testade och jag märkte att det inte funkade, vattnet rann över. Så jag får köpa en ny sån också.
 
F Fredrik Simson skrev:
Tack för tipset om vattenlåset! Jag köper ett sådant och byter till att det.

Tack också för tipset om att inte kapa spilltratten, men det var för sent :)
Det var det första jag testade och jag märkte att det inte funkade, vattnet rann över. Så jag får köpa en ny sån också.
Beklagar, taskig killgissning från min sida :surprised: .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Beklagar, taskig killgissning från min sida :surprised: .
Ingen fara! Jag sågade alltså av tratten igår, innan jag ställde frågan här.
Jag gjorde samma gissning som du helt enkelt :)
 
F Fredrik Simson skrev:
Ingen fara! Jag sågade alltså av tratten igår, innan jag ställde frågan här.
Jag gjorde samma gissning som du helt enkelt :)
*pust*
Tur att det finns en klok person i tråden som faktiskt vet :rofl:!
 
  • Gilla
Fredrik Simson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.