T
ricebridge ricebridge skrev:
Nu har jag försökt kika lite på den där mirakelmedelssidan, och även om det fungerar för situationer som på bilderna — där man tätar mellan timmerstockar som redan ligger tätt — har jag ett antal invändningar.

Redan sajtens automatöversatta tekniska specifikation säger ju, citat:

  • sömbredden måste vara mindre än fem cm;
  • sömm tjocklek - mindre än femtio procent av bredden;
  • standardröret varar i fem meter brett tio mm och sex mm tjockt

Riktigt vad den där sista punkten betyder fattar jag inte heller, men kontentan verkar vara att det blir besvärligt att få det att fungera när det är så stora glipor att ”man kan kast’in hatt’n”.

Temperaturområdet för produkten är enligt samma sajt —40C till +80C, vilket innebär att man då åtminstone tangerar övre temperaturgränsen om man ska ha den i en bastu. Om det sen är 20-30 grader kallt ute kan man ju alltså utsätta fogen för en temperaturskillnad på bortåt hundra grader, och jag tvivlar på att produkten är gjord för detta.
I egentligen spelar det inte så stor roll , skulle inte akryl tätningen fungera så är den relativt lätt och skära bort.
Då har du bara gamla sätt kvar som lerklining kvar . skickar en länk på den metoden.

https://byggnadsvard.se/lerklining-i-timmerhus/
 
T
ricebridge ricebridge skrev:
Nu har jag försökt kika lite på den där mirakelmedelssidan, och även om det fungerar för situationer som på bilderna — där man tätar mellan timmerstockar som redan ligger tätt — har jag ett antal invändningar.

Redan sajtens automatöversatta tekniska specifikation säger ju, citat:

  • sömbredden måste vara mindre än fem cm;
  • sömm tjocklek - mindre än femtio procent av bredden;
  • standardröret varar i fem meter brett tio mm och sex mm tjockt

Riktigt vad den där sista punkten betyder fattar jag inte heller, men kontentan verkar vara att det blir besvärligt att få det att fungera när det är så stora glipor att ”man kan kast’in hatt’n”.

Temperaturområdet för produkten är enligt samma sajt —40C till +80C, vilket innebär att man då åtminstone tangerar övre temperaturgränsen om man ska ha den i en bastu. Om det sen är 20-30 grader kallt ute kan man ju alltså utsätta fogen för en temperaturskillnad på bortåt hundra grader, och jag tvivlar på att produkten är gjord för detta.
Du har rätt, jag förstår inte heller riktigt "standardröret" men det måste nästan vara åtgången av en tub, den räcker i 5 meter om man har 10 mm brett och 6 mm tjockt lager.
Sedan tempen är max temp åt bägge hållen plus och minus, sedan om du har -30 ute och +70 grader inne så ska den hålla.
 
Jag hade först tänkt börja bygga redan nästa vecka men har nu bestämt mig för att skjuta lite på byggstarten vilket innebär att jag har tid att suga på saken. Hade nog väntat mig mer protester mot tätning av timmerstomme med akrylfog än vad som hittills kommit. Ska jag tolka det som att det inte bara vore idioter som skulle kunna tänka sig en sådan lösning?
 
L lasloforbes skrev:
Jag hade först tänkt börja bygga redan nästa vecka men har nu bestämt mig för att skjuta lite på byggstarten vilket innebär att jag har tid att suga på saken. Hade nog väntat mig mer protester mot tätning av timmerstomme med akrylfog än vad som hittills kommit. Ska jag tolka det som att det inte bara vore idioter som skulle kunna tänka sig en sådan lösning?
L lasloforbes skrev:
Jag hade först tänkt börja bygga redan nästa vecka men har nu bestämt mig för att skjuta lite på byggstarten vilket innebär att jag har tid att suga på saken. Hade nog väntat mig mer protester mot tätning av timmerstomme med akrylfog än vad som hittills kommit. Ska jag tolka det som att det inte bara vore idioter som skulle kunna tänka sig en sådan lösning?
Hej, hur gjorde du till slut?
 
Jag valde till slut att täta med någon massa. Kommer tyvärr inte ihåg vilken sort men tror det var silikonbaserat och jag minns att jag valde något som tålde stora temperaturspann. Körde tätningen på insidan av timmerväggen, behövde lägga bottningslist först på de flesta ställena. Resultatet blev faktiskt både bra och ganska snyggt. Har nu bastat flitigt under en vinter och inte märkt att det otätt nånstans. Helt utvärderat kan man dock knappast säga att det är än. Vi får se om det spricker upp något pga värmerörelser den kommande sommaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.