Hej !

Har en befintlig friggebod (knuttimmer) från Polhus som är 4-5 år gammal som jag avser nu på att tiläggsisolera. Tanken är att friggeboden ska kunna nyttjas året om för övernattning, även vid den strängaste kylan. Övrig tid när den ej nyttjas så ska den underhållsvärmas till ca 10 grader. Vill således bygga med byggfolie för att få konstruktionen tät och fuktfri.

Jag har koll på hur jag ska isolera golv (får tyvärr bryta upp golvet då den tidigare ägaren hade snålat in på isoleringen...) och tak. Vägguppbyggnaden är jag kluven kring, framförallt över att använda Polhus egna rekommendation, se bild.
Schematisk illustration av väggkonstruktion med utvändig panel, vindduk, isolering, plastfolie och invändig gips/panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avser att bygga med 95 regel och stenullsisolering + 45 liggande regel och isolering. Kommer även att använda mig av glidregeljärn.

Fråga 1. Deras princip bygger utan luftspalt mot utvändig panel (=knuttimret, funkar det verkligen?
Fråga 2. Funkar placeringen av byggfolie vid avsaknad av luftspalt ?

Något annat att tänka på?
Tack på förhand.

Plymen
 
Inga svar?
 
P plymen skrev:
Hej !

Har en befintlig friggebod (knuttimmer) från Polhus som är 4-5 år gammal som jag avser nu på att tiläggsisolera. Tanken är att friggeboden ska kunna nyttjas året om för övernattning, även vid den strängaste kylan. Övrig tid när den ej nyttjas så ska den underhållsvärmas till ca 10 grader. Vill således bygga med byggfolie för att få konstruktionen tät och fuktfri.

Jag har koll på hur jag ska isolera golv (får tyvärr bryta upp golvet då den tidigare ägaren hade snålat in på isoleringen...) och tak. Vägguppbyggnaden är jag kluven kring, framförallt över att använda Polhus egna rekommendation, se bild.
[bild]
Avser att bygga med 95 regel och stenullsisolering + 45 liggande regel och isolering. Kommer även att använda mig av glidregeljärn.

Fråga 1. Deras princip bygger utan luftspalt mot utvändig panel (=knuttimret, funkar det verkligen?
Fråga 2. Funkar placeringen av byggfolie vid avsaknad av luftspalt ?

Något annat att tänka på?
Tack på förhand.

Plymen
Luftspalt beror väl mest på vilken färg du har tänkt måla med. Husen förr byggdes utan luftspalt mellan vägg och ytterpanel, men då fanns ingen plastfärg som kunde låsa in fukt.

Byggfolie kan vara en nackdel om det under vår eller höst är varmare ute än inne. Då kommer fukten istället gå inåt i väggen, och stoppas upp av plasten. Speciellt med isolering som inte transporterar fukt så kan det bli ett problem med fuktskador i timret.

Kommer det bara vara en sovstuga (utan vatten) som används sporadiskt så kommer det förmodligen inte skapas särskilt stora mängder fukt inomhus, och då tror jag inte plast är nödvändigt.

Det finns säkert nån här på forumet som har mycket bättre koll på det här än mig, jag har bara gjort egen research inför ett liknande projekt jag ska genomföra i sommar. Det blir snickeriverkstad, men det är en timring som ska isoleras och den ska bara underhållsvärmas då den inte används, så på så sätt finns det likheter. Jag kommer vindtäta timmervägg en och sen isolera med cellulosaisolering (lösull eller skivor är inte beslutat om än) som kan transportera fukt, skippar plast helt. Men som sagt är jag ingen expert på ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.