Huset är från 30-talet.

Är materialet i blecken galvaniserad=varmförzinkad plåt?

Vilket förarbete utan att skada blecken (zinket)? Skrapa? Stålborste? Värmepistol? Sandpapper? Kemikalier?

Vilken grundfärg och färg för att färgen skall sitta?

Tacksam för hjälp.

Väderbitna fönsterkarmar och galvaniserad plåt på ett 30-talshus med färgsläpp och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterbleck på 30-talshus med flagnande färg och tecken på korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterbleck från 1930-talet med flagande färg och rostig skruv i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P plan-g skrev:
Huset är från 30-talet.

Är materialet i blecken galvaniserad=varmförzinkad plåt?

Vilket förarbete utan att skada blecken (zinket)? Skrapa? Stålborste? Värmepistol? Sandpapper? Kemikalier?

Vilken grundfärg och färg för att färgen skall sitta?

Tacksam för hjälp.

[bild]
[bild]
[bild]
Det är Galvat.

Slipa lätt med ett slippapper typ 80-120 och måla med färg som är avsedd för metall utomhus, alternativt med linoljefärg.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag slipade mina fönsterbleck med multislip för att få bort rost och färg. Sedan på inrådan av färghandlaren målade jag med tre lager Demidekk Ultimate fönsterfärg efter att ha grundat med Jotun oljegrund och två år senare är det fortfarande i skick som nymålat. Det blev en ganska matt yta med viss struktur, vilket jag tycker passar bättre än det blanka som blir med nya fabriksmålade bleck.

Det går säkert bra med andra fönsterfärger också, men då får du följa deras målningssystem.
 
  • Gilla
turbe77 och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det är Galvat.

Slipa lätt med ett slippapper typ 80-120 och måla med färg som är avsedd för metall utomhus, alternativt med linoljefärg.
Tackar för svaren!
Följdfrågor:

Behöver jag slipa helt metall-rent eller endast slipa bort det lösa och rugga resterande färgyta?

Är det någon risk att jag slipar bort zinket och får rostproblem?

Hur står sig alternativet linoljefärg gentemot annan färg avsedd för metall hålbarhetsmässigt? Linoljefärg kommer ju att användas till stora delar på övriga huset (tex karmarna) så det hade ju varit smidigt att använda även här. Men inte på bekostnad av hållbarhet. Fäster det på metall?
 
Nu igång med arbetet. Skall målas med linoljefärg.

Behöver man grunda med någon rostskyddsförg typ järnmönja? Ser ingen tillstymmelse till rost.

Någon risk att slipa bort galvanisering om man slipar/skrapar för mycket?
Träfönsterkarm med färgskador och mögel, vit gardin i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en fuktig träbänk med slitage och rostiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror att det här är @Noramasen paradämne..
Men är hyfsat säker på att om det ska bli bra med linoljefärg så behöver plastbelägningen bort, jag hade grundat med isotrol grund . troligen även slipat som rena
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
P plan-g skrev:
Någon risk att slipa bort galvanisering om man slipar/skrapar för mycket?
Ja, absolut. Befintlig färg se ut att sitta ordentligt så jag skulle rengöra, sandpappra lätt och sedan måla. Finns ingen anledning att göra dem 100% metallrena.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Inte paradämne direkt ”plåtrickard” men om osäkerhet finns om det är plastfärg, vilket jag betvivlar med tanke på utseendet, så är det bara att skrapa bort det lösa med stålborste och sedan använda målartvätt. Linoljefärgen fäster på det mesta bara det är rent. Man kan med fördel för torktiden spä ut med balsamterpentin vid första strykningen. Och till huvudsak dra tunna lager med penseln, så att det inte blir tjockt med färg, vilket medför ”krusningar” och ej torkat färglager på lång tid. Måla på plåt är lite känsligare då det inte är sugande material.
Mvh Masen
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.