Det var via ett företag som hette DinAir, finns också i Sverige
 
Jag köpte också mina från Dinair. Faktiskt var det kontoret i Sverige som sålde dem åt mig för de fanns inte i Finland.
Jag valde att använda filter med luftsrömningsriktningen utifrån och inåt eftersom sådana är lättare att blåsa rena. Vecken öppnar sig mera på utsidan än på insidan av ett runt patronfilter.
 
Min nuvarande spånsugsanläggning byggde jag till mitt snickeri under vintern. 4kw fläkt, äldre spånfilter med möjlighet till värmeåttervining. Monterat uppe på en 12 fots contanier. Har inte kopplat in åtterluftskanalen. Snickeriet har ingen uppvärmning än .
5 meter 200mm rör till slangstossövergång till 4 x 100 mm slang och 1x 125.
Funkar med bra sugstyrka till min ph360 listhyvel.
120mm slangen växlar jag i mellan min rikthyvel,planhyvel, och överkuttern på listhyvel. Så den slangen är lång ca 5meter, men det har hittils funkat bra ändå trots hyvling 700 mm bredd på min planhyvel.
Tänker framöver bygga ett spånsugsystem till som ska ta hand om findamm i från kantbanputs, bandsåg, justersåg och långbandputs. Sugstyrka i nuvarande system räcker inte till för fler rörmeter. Större fläkt än 4kw inte möjligt i så fall måste jag höja huvudsäkring på gården högre än 25a ,det blir för dyrt med de fasta kostnaderna det innebär .
 
  • Spånsugsanläggning monterad på en blå container bredvid en byggnad, med synliga rör och ventilationsutrustning på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men borde du inte kunna köra 7.5kw, det går ju att ha på en vanlig 16a propp om du kör mjukstart.
Bra sug är viktigt för att det ska va rent, då funkar maskinerna också bättre.
Kollade Sydkraft-fakturan å det va visst billigare än jag trodde, nätavgiften va visst bara 1470 kr/mån. O då är det 63a proppar.
 
Spånfläkt 4kw+ listhyvel 16,25 kw + belysning och bostadshus med luftvärmepump som uppvärmning ger inte mycket marginal. Nät avgiften stiger betydligt efter högre abbonemang än 25 amper. Enligt det en lokala elnätsbolaget är det svagt elnät i denna by. Högre säkring då åker jag på att bekosta ny jordkabel i från mitt mätarskåp till närmsta transformatorstation. ca 300 meter grov jordkabel.Blir även nytt mätarskåp med grövre proppgänga. Blir inte billigt.

Fördel med två separata spånsugsanläggningar är att separera kutterspån och slip/såg/findamm . Kutterspånet går att sälja.
 
Redigerat:
Aha ja, men hyveln kan man inte riktigt räkna den fulla effekten på för att när motorerna står på tomgång drar dom typ bara 1/4 av märkströmmen. Och den strömtoppen som blir när du trycker genom virket är rätt så kort så det är tveksamt att nån säkring skulle gå av det. Har gjort lite ström-mätningar på olika maskiner å exempelvis justersågen med sin 11kw motor tar bara 5a när den bara står på tomgång. Är likadant med hyvlar. Så du kan ju testa 7.5kw å se om det går.
Aha ja då kanske jag hade lite tur här, jag har mina huvudsäkringar i en låda på en stolpe, där uppe i stolpen går en hängkabel som är säkrad 100amp i ett kabelskåp
 
Folk vill ha även blandat spån, min anläggning är utformad som så att en fläkt suger ut från cyklonen å blåser ut skiten på en hög 30m bort från stallet. Där ligger allt från grova spån från barkskivan till slipdamm. Hästtjejer brukar vilja ha det i hästboxarna, å sen så eldar jag en hel del av det i en panna som jag värmer upp snickeriet med
 
Listhyvel + spånsug är faktisk snällare mot säkringarna än min Waco planhyvel 7.5 kw. Den är ett monster att starta upp 700 mm bredd kutter. Trots yd-start går ofta någon huvudsäkring vid uppstart. Listhyvel klarar säkringarna bättre men jag kan inte utnyttja kapaciteten fullt, ökar jag matningshastighet då går huvudsäkringarna snabbt.
 
Inte hos mig då dammar det för mycket av spånet har jag fått hört av av mina kunder. Har du någon bild på din spånsugsanläggning.
 
Aha då har du nog massa annan last på för proppar ska klara en hel del, läste att en trög propp tål att belastas med 1.8x märkströmmen i en timme
Då skulle du nog kört mjukstart på hyveln istället, jag använder en som heter SMC3, funkar förbannat bra
 
Ska ta fler bilder på det, var inte länge sen som jag skaffade mig denna gården så alla grejerna är på väg att monteras upp, men till helgen ska det va klart för nästa helg ska maskinerna börja installeras, de står kvar på det gamla stället
 
Tror inte jag kan montera en större fläkt på mitt damm filter, står max 4kw 5500 m3 i timmen, spånfläkt i manualen som jag har till den. Egentligen skulle jag byta den fläkten till en med 250mm insug och spånrören in till 250mm rör ,fördelningsstossen är 250mm . Det har dock funkar bra ändå . Hade bara 200mm spirorör hemma. När spånfiltrer var monterat tidigare var den monterad med en stor plastfläkt 300mm insug , men den fläkten är bara på 2.2 kw. Hade funkat bra ändå i det snickeriet. Det snickeriet hade bara 200 mm spånsugsslang som huvudrörstam 6 meter , sedan 100,120,160 mm slangar som avstickare till rikt, plan,bandsåg,verktikalfräs,kantbanputs,och en mindre bredbandsputs. Dock är den fläkten lite spräckt och behöver lagas, så jag har inte testat den fläkten.
 
  • Industriell dammfläkt med synlig fläkthjul och anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men då får du väl lägre lufthastighet? Min stora 15kw har också 250mm insug å utblås men istället så har den hög lufthastighet och ett högt tryck.
Hur rengörs det där filtret egentligen? Skälet till att jag valde bort filter å körde cyklon var för att de där filtrena blir väldigt stora å sätter igen fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.