J
Hej!

Jag bor i en typisk 70-tals funkisvilla (Tegel och mörkbrunmålat trä) som byggdes "entusiastiskt" billigt.

I vårt vardagsrum har vi problem med att det luktar gammalt. Inte mögel eller instängd sommarstuga - det är mer en dammig instängd känsla som inte går bort hur vi än vädrar. Är det bara gamla material som luktar eller kan det vara något annat? Är det någon som har något tips på vad som skulle kunna hjälpa? Tex skulle en luftrenare göra något?

Huset verkar inte ha någon ventilation som det är på moderna hus, det verkar bara vara badrummen som har det. I vardagsrummet har vi en värmeväxlare, så frisk luft kommer in där hela tiden.

Tacksam för tips och råd!
 
Vi bor i 60-tals hus och det får lätt en instängd lukt som jag tror beror på dålig ventilation och gamla material (tretex).

Värmeväxlare, är det luftvärmepump? Den tar ingen luft utifrån.
 
J
Jag misstänker också gamla material. Eftersom vi hyr är det inte aktuellt att göra några större insatser.
Funderar på om de här husen har någon typ av självdrag som inte funkar som det ska

Vi har en sån där"kloss" monterad på utsidan på väggen med en stor fläkt i, på motsvarande vägg innanför är det vad som ser ut som en AC. Men det ska enligt uppgift vara en värmeväxlare om jag inte missat något.
 
kan en sån där Ozon mackapär funka , om det går att hyra en ?
 
I mitt hus har jag rivit ut de flesta väggarna som tidigare var treetex och ersatt med plyfa + gips. Då minskades den gamla doften rejält. Det luktade rejält om vår korkplastmatta i trappen som jag också rivit ut. Golvet av samma matta står på tur här näst att bytas, jag tror att lukten kommer försvinna nästan helt då. Det blev iallafall en märkbar skillnad med väggarna
 
D
Kan gammal asfaboard som sitter under fasaden lukta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.