Hej, köpte Biltemas uppsamlare till åkgräsklippare, tror den är exakt lika som Julas. Efter en hel dags monterande efter en urusel beskrivning är den då klar... men några ord om användningen hade ju kunnat vara med. Dragstången t ex, förstår ju att den har med borstarna att göra, men hur vet man i vilket läge den ska vara? Är det bara borstar/borstar inte hade det ju kunnat vara en enklate konstruktion. Det verkar vara ett väldigt smalt spår för gräsklippet att kastas upp genom, typ max en dm, har jag byggt fel? När jag kör med den får jag kanske upp max 1 tredjedel av gräset, är det normalt? Vet att man får vad man betalar för, men man vill ju i alla fall få ut det som går av skrotet.
 
Hej,

Dragstången använder du till att justera borstarna. Borstarna ska bara precis röra vid marken/gräset.
Köpte en likadan för ett par veckor sedan. Billig och med en usel beskrivning som du säger men min tar nog minst 90% av klippet. Kan vara att man får köra några extravarv .
 
Tack :) Då ska jag kolla borsthöjden och hoppas att det blir bättre :)
 
Produktbilderna är mer till hjälp än själva monteringsanvisningen.. använder den dock knappt till klipp men till löv på hösten.
 
C
G gmanhem skrev:
använder den dock knappt till klipp men till löv på hösten.
Hur bra funkar den för denna uppgift på en skala?
 
Fungerar hyfsat, beror lite på löven också. Fuktiga löv skapar lite problem, björklöv fungerar bra och är lättare att få upp än löv från en hästkastanj. Kastanjens ”pinnar” mellan lövgruppen och grenen som också fälls blir det ofta kvar en del av på marken, även själva kastanjerna. En nackdel kan vara att det blir lite besvärligare att svänga och vända. Fungerar bäst på lite längre stråk.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Tack :) Då ska jag kolla borsthöjden och hoppas att det blir bättre :)
Kan tillägga att "knoppen" till att spänna dragstången är helt kass och börjar snurra/lossna nästan direkt vilket gör att borsthöjden ändras och den slutar borsta upp. Kanske det som har hänt dig med..
Av med knoppen och spänn bulten med en skiftnyckel så funkar det bättre..
 
  • Gilla
mbjokkmokk
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Produktbilderna är mer till hjälp än själva monteringsanvisningen.. använder den dock knappt till klipp men till löv på hösten.
Precis, man fick kika på bilderna och använda sin mc Gyverhjärna så var den byggd på en halv dag... justja, gummiklubba för att fp igenom bultarna också ;) Men ,som sagt, man får vad man betalar för :)
 
L loffman skrev:
Kan tillägga att "knoppen" till att spänna dragstången är helt kass och börjar snurra/lossna nästan direkt vilket gör att borsthöjden ändras och den slutar borsta upp. Kanske det som har hänt dig med..
Av med knoppen och spänn bulten med en skiftnyckel så funkar det bättre..
Jepp , insåg det... nu fukar den längre än 2 meter ;)
 
L loffman skrev:
Hej,

Dragstången använder du till att justera borstarna. Borstarna ska bara precis röra vid marken/gräset.
Köpte en likadan för ett par veckor sedan. Billig och med en usel beskrivning som du säger men min tar nog minst 90% av klippet. Kan vara att man får köra några extravarv .
Tack, när jag fick dragstången att hålla borstarna på plats längre än 2 meter så funkar den bra, har inte jättestor yta så det gör inget om man måste köra en par extravarv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.