Hej,

För två månader sedan flyttade jag och min sambo in i ett hus byggt 69 och med detta hus tillkom även en pool från 70-talet. Den är näst intill fallfärdig och behöver antingen renoveras eller demonteras. Grunden är betong av något slag.

Jag undrar därför om någon vet tillvägagångssätt, kostnader etc för att demontera en betongpool på 3x7 meter. Detta är säkert en komplex fråga med många svar, men det kanske finns någon som gjort något liknande.

Tack för svar :)
 
  • Fallfärdig pool från 70-talet med betonggrund, delvis täckt av träribbor och en ihoprullad presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, fallfärdig pool med trasig blå liner och flagnande betong synlig under trasig träram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur noga behöver du vara? tänker att du river bort allt innanför betongen + sagen och borrar ett par rejäla (200 mm) hål i botten sen fyller du med jord och skapar en gräsmatta över?
då kan man återställa om man vill ha pool igen och det blir enkelt för dig?
men pool är ju alltid trevligt, så jag skulle renovera :)
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
ja vad är slutmålet? En slät gräsmatta?

Ser ut som att du har rostfri armatur från Pahlen i breddavloppet - bra saker som har ett värde på begmarknaden.

Är poolen verkligen gjord i betong har du ju ett rätt besvärligt arbete om du vill ta bort den helt. Bättre är kanske att bara bila bort det som sticker upp, därefter fyller du med något lämpligt, makadam kanske, eller vilka fyllnadsmassor som helst.

Hur ser maskinrummet ut?
 
  • Gilla
amandaasen
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Hur noga behöver du vara? tänker att du river bort allt innanför betongen + sagen och borrar ett par rejäla (200 mm) hål i botten sen fyller du med jord och skapar en gräsmatta över?
då kan man återställa om man vill ha pool igen och det blir enkelt för dig?
men pool är ju alltid trevligt, så jag skulle renovera :)
Bra idé med att borra hål i botten för dränering. Är ju orolig att hålet ska bli vattenfyllt osv. Pool är verkligen inte dumt men vi är osäkra på vad en renovering skulle gå på, vad man kan behålla osv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja vad är slutmålet? En slät gräsmatta?

Ser ut som att du har rostfri armatur från Pahlen i breddavloppet - bra saker som har ett värde på begmarknaden.

Är poolen verkligen gjord i betong har du ju ett rätt besvärligt arbete om du vill ta bort den helt. Bättre är kanske att bara bila bort det som sticker upp, därefter fyller du med något lämpligt, makadam kanske, eller vilka fyllnadsmassor som helst.

Hur ser maskinrummet ut?
Att ta bort hela poolen är nog uteslutet. Vi söker nog bara efter alternativa förslag för att ta bort den, eller renovera den. I så fall antar jag att man behåller betonggrunden och fixar med ny liner osv. Oklart dock vad kostanden för en renovering kontra demontering blir.

Bifogar bilder från maskinrummet. Den är kopplad till en solcell av något slag på taket.
 
  • Poolens maskinrum med filtreringssystem och pumpar, kopplade till rörledningar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolens rörledningar på ett hustak som är kopplade till en solcellspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolens maskinrum med rörkopplingar, elutrustning och kablar, indikerande underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att ha varit en ganska påkostad anläggning en gång i tiden. Jag tycker också du borde fundera på att renovera den istället (vi är ju många renoveringsivrare här på byggahus :) ). Men om kostnaden för renovering inte blir så mycket högre än rivning borde det ju vara värt det.
 
  • Gilla
amandaasen
  • Laddar…
med tanke på vilket eländigt jobb det är att riva en pool, Har en pytteliten pool som jag tar bort just nu så skulle jag med en pool i den storleken fixa till den istället. Tror faktiskt det blir billigare att renovera än att ta bort den.
 
  • Gilla
amandaasen
  • Laddar…
T
Jag hade börjat ringa en pool butik och fått en konkret prisbild på renovering istället för att få gissningar här.
Hade absolut renoverat den om allt är som det ska med betong stommen och annat.

Märkligt val att gå igenom taket med slangarna så där, varför inte dra ner på husväggen istället.
Samt även om solfångare för uppvärmning fungerar så hade jag satt dit en VP istället för att få en längre säsong och mer kontroll.
 
  • Gilla
amandaasen
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det ser ju ut att ha varit en ganska påkostad anläggning en gång i tiden. Jag tycker också du borde fundera på att renovera den istället (vi är ju många renoveringsivrare här på byggahus :) ). Men om kostnaden för renovering inte blir så mycket högre än rivning borde det ju vara värt det.
Tack! Bra input! Har du någon uppfattning om vad en sådan renovering skulle kosta (mellan tummen och pekfingret)?
 
Ok, nästa fråga: När ni tänker på renovering, gör ni jobbet själva då? Är man normalhändig klarar man alla moment ni behöver göra (sätta liner, byta till plastkopplingar i maskinrummet osv). Det är inte så svårt att uppskatta priset på vad en poolrenovering kostar om man gör det själv.

Finns det någon pooltäckning idag (annat än det fallfärdiga taket)?


M
 
T Thörre skrev:
Jag hade börjat ringa en pool butik och fått en konkret prisbild på renovering istället för att få gissningar här.
....pffff....och du tror att DET svaret är mer korrekt då......:)
 
T Thörre skrev:
Jag hade börjat ringa en pool butik och fått en konkret prisbild på renovering istället för att få gissningar här.
Hade absolut renoverat den om allt är som det ska med betong stommen och annat.

Märkligt val att gå igenom taket med slangarna så där, varför inte dra ner på husväggen istället.
Samt även om solfångare för uppvärmning fungerar så hade jag satt dit en VP istället för att få en längre säsong och mer kontroll.
Håller med om att det är märklig anordning på taket. Det blir väl att ta ner den oavsett vad vi gör.

Bra idé! Det blir nog nästa steg
 
I ikeo skrev:
med tanke på vilket eländigt jobb det är att riva en pool, Har en pytteliten pool som jag tar bort just nu så skulle jag med en pool i den storleken fixa till den istället. Tror faktiskt det blir billigare att renovera än att ta bort den.
Tack för svar och input! Det hjälper oss med beslutet :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, nästa fråga: När ni tänker på renovering, gör ni jobbet själva då? Är man normalhändig klarar man alla moment ni behöver göra (sätta liner, byta till plastkopplingar i maskinrummet osv). Det är inte så svårt att uppskatta priset på vad en poolrenovering kostar om man gör det själv.

Finns det någon pooltäckning idag (annat än det fallfärdiga taket)?


M
Vi är nya husägare och kanske inte riktigt så händiga att vi skulle klara av att göra det själva. Däremot skulle vi gärna betala någon händig att utföra jobbet i så fall, men det beror ju på omfattningen av arbetet. Det som syns på bild är de som lämnades kvar. Enligt grannar har de inte sett någon använda poolen på många år.
 
A amandaasen skrev:
Tack! Bra input! Har du någon uppfattning om vad en sådan renovering skulle kosta (mellan tummen och pekfingret)?
Ingen aning :) Men som vanligt går ju allt att ta reda på och forumet här är en utmärkt källa till information och kostnadsfri rådgivning. Ett första steg kan vara att ta reda på som mycket som möjligt från de tidigare ägarna, som hur länge sen är det poolen var igång, vilka brister känner de till, är den köpt från nån firma i närheten som kanske kan vara behjälplig vid renovering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.