Nya budgetmärken har dykt upp på den svenska marknaden och de stora rävarna har släppt nya, uppdaterade modeller. Marknaden för robotgräsklippare är hetare än någonsin.

Du kan läsa artikeln här: Nyheter robotgräsklippare 2021

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Fint att klipparna börjar bli sofistikerade och klippa systematiskt likt robotdammsugarna i stället för att bara irra omkring. Det är viktigaste funktionen vid nästa byte, det bör korta klipptiden avsevärt.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Är helt klart intresserad av en Bosch som klipper systematiskt istället för att irra omkring. Blir klar på halva tiden och klipper hela gräsmattan varje gång. Någon som har några erfarenheter av den?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Fint att klipparna börjar bli sofistikerade och klippa systematiskt likt robotdammsugarna i stället för att bara irra omkring. Det är viktigaste funktionen vid nästa byte, det bör korta klipptiden avsevärt.
Japp. Tänkte köpa en Bosch M+ 700 snart. Verkar mycket bättre att klippa på halva tiden och ändå hela gräsmattan.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Jag kikade på Bosch för fem år sedan, då var det inte många positiva recensioner om den, så det blev en HQ istället.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kikade på Bosch för fem år sedan, då var det inte många positiva recensioner om den, så det blev en HQ istället.
Säger tyvärr inget då det är en helt annan klippare idag. Att halvera klipptiden och ändå veta att hela gräsmattan är klippt är värt mycket. Drifttiden på svågerns HQ är väldigt hög för att den ska hitta alla hörn och klippa överallt. Känns som onödigt slitage om man inte måste.
 
Redigerat:
Finns även varianten av systematik med slumpmässig strategi i grunden, kryddat med fördelning av klipptid mellan olika zoner. Ex Husqvarna med spiralklippning av områden som behöver extrajobb efter vad klipparens sensorer känner av.
 
K Kirev skrev:
Säger tyvärr inget då det är en helt annan klippare idag. Att halvera klipptiden och ändå veta att hela gräsmattan är klippt är värt mycket.
Var tvungen att kika lite på det och ja det ser ut att vara ett annat system, då körde den meandrar när den klippte, och enligt recensionerna funkade det väldigt dåligt, undrar hur bra denna nya klippning fungerar på större mattor (jag ser hur vår HQ driver på längre sträckor)
Hoppas fler tar efter oavsett, jag köpte en robotdammsugare med samma funktion för att de jobbar bättre :D
 
Varför står det att Husqvarna 305 inte går att spola av i jämförelsen med 405X? Min 305 inköpt förra året hade ju avspolning med slang som sales pitch t.o.m.
 
  • Gilla
feRRo
  • Laddar…
Kolla IP-klassningen i produktmanualen och följ anvisningarna om hur produkten ska skötas/rengöras, det står tydligt angivet-
 
Så ingen gräsklippare i år för konsumenter som klarar sig utan slinga?
 
E -Emil- skrev:
Varför står det att Husqvarna 305 inte går att spola av i jämförelsen med 405X? Min 305 inköpt förra året hade ju avspolning med slang som sales pitch t.o.m.
Du har helt rätt! Har justerat detta.
 
Någon här som vet om Tech Line är ett bra märke? De dök upp på YouTube när jag kikade på klippare och de såg bra ut på deras video men undrar hur kvalitet är på dessa?
 
R
K Kirev skrev:
Är helt klart intresserad av en Bosch som klipper systematiskt istället för att irra omkring. Blir klar på halva tiden och klipper hela gräsmattan varje gång. Någon som har några erfarenheter av den?
Minns ni förra året när jag ställde frågan varför robotgräsklippare använde så ålderdomligt system med kablar som ska grävas ner? Byggahus hade till och med ett aprilskämt om detta.
Den samlade expertisen på byggahus vaknade till liv och läxade upp mig, det var minsann inte rimligt av mig att ha så orealistiska önskemål. Jag uppmanades hånfullt att förklara exakt hur en sådan lösning skulle vara designad.

På ett år har alltså var och varannan tillverkare lyckats med det omöjliga att gå över till ett mer rimligt navigeringsystem. Konstigt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Minns ni förra året när jag ställde frågan varför robotgräsklippare använde så ålderdomligt system med kablar som ska grävas ner? Byggahus hade till och med ett aprilskämt om detta.
Den samlade expertisen på byggahus vaknade till liv och läxade upp mig, det var minsann inte rimligt av mig att ha så orealistiska önskemål. Jag uppmanades hånfullt att förklara exakt hur en sådan lösning skulle vara designad.

På ett år har alltså var och varannan tillverkare lyckats med det omöjliga att gå över till ett mer rimligt navigeringsystem. Konstigt.
Är det inte två olika saker som här diskuteras?
En mer kontrollerad klippningsprocess samt gränsdragning med kabel?

Jag har inte sett ett överflöd av klipparfabrikat i konsumentledet som inte behöver en kabel för att avgränsa klippområdet.
Den enda jag nu kommer på är "Toadi" som är en belgisk klippare, ej färdig för leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.