Jag har precis fått fakturan för min markentreprenad. Den omfattar Grundläggning för hus, 100kvm samt garage, 35kvm samt samt grovplanering av tomt på totalt ca 1000kvm.

Jag fick ett fastpris på 122 000kr för detta.
Reservation gjordes för sprängning, borttransport av massor samt tippavgifter.

Vid entreprenadens början upptäcktes berg samt att det kommer att behöva tas bort en del massor.
Pris för detta gjordes upp med entreprenören.

När nu fakturan kommit så har han tagit upp extra fyllning med över 30 000kr + moms. Detta har aldrig entreprenören nämnt för mig innan fakturan kom. Jag tycker det är väldigt märkligt att man fakturerar något som jag inte blivit informerad om.
I fastprisofferten ingick grusmaterial med 200ton fördelat på 125 tonbärlager och 75 ton makadam. Utöver detta har det tillkommit 229 ton!!!
Hur kan man offerera ett fastpris på en markentreprenad och missa behovet av fyllnadsmassor med över 100%. Verkar för det första omfattningen av fyllnadsmaterial rimlig?

Hur anser ni att jag bör agera mot entreprenören? Har han agerat enligt gängse praxis eller ligger det något i min besvikelse?

>:(/pajen
 
Jag kan inte säga vad som är praxis, men det låter minst sagt magstarkt att först ge ett kostnadsförslag och sedan plussa på med sådant som förslaget innehöll. Det borde ju varit så att de, när de mötte något oförutsett i markplaneringen, skulle hört av sig och talat med er om detta.
Vitsen med att få ett fast pris är ju att man inte vill ha överraskande prispåslag.
Om mängden fyll i första beräkningen är rimlig är ju omöjligt att veta om man inte vet hur tomten ser ut.
Det ger en indikation på att man helst ska vara med när entreprenörer gör sina manövrer. Hur vet du att de faktiskt har nyttjat 429 ton fyll på din tomt. Du kan inte med blotta ögar se hur tjockt ett bärlager är. >:( :(
 
Var bygger du, ditt pris på 122000 verkar billigt, vad var det för grundläggning till huset?
 
Jag bygger en platta på mark på ca 100kvm samt garage på ca 35kvm
 
Vart i landet bygger du? Vilken firma? Jag ska bygga i jönköping 96kvm torpargrund 33kvm isolerad garageplatta, grovplanering av 700kvadrat meter tomt.

Pris 222000

Sjukt eller?
 
Bygger i Kungsbacka. 220 000kr låter mycket men ser man till mitt slutpris så ligger det inte alltför långt ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.