richardtenggren
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är inte falsterbo kanal gränsvatten mellan Sverige och Norrland?

Staffans
Nu är jag inte med på noterna?
 
H
Brukar inte spettets vänner samlas på gränsen till Skåne för att spetta loss Danmark från Sverige?
 
H Hallerudsbo skrev:
Brukar inte spettets vänner samlas på gränsen till Skåne för att spetta loss Danmark från Sverige?
Fakta och humor ska kanske inte blandas :crysmile:

https://www.svd.se/spettets-vanner-en-myt
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar!
 
  • Gilla
  • Haha
AWS46 och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fakta och humor ska kanske inte blandas :crysmile:

[länk]
Att stockholmare och örebroare skulle vilja bli av med Skåne är en myt.
Det säger väl sig själv, men det är ju skåningarna som försöker gräva sig fria från svenskt förtryck.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Jo men för mig börjar Norrland norr om Orsa....
Gränsen mellan Norrland och Fjollträsk går söder om Jokkmokk. Vad ni där nere gör med halvdanskar är ert bekymmer
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det säger väl sig själv, men det är ju skåningarna som försöker gräva sig fria från svenskt förtryck.
Jag är enig, även om jag bor på ”svenska” sidan :crysmile:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fakta och humor ska kanske inte blandas :crysmile:

[länk]
Meh! Man ska aldrig kolla upp en bra historia! ;)
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Meh! Man ska aldrig kolla upp en bra historia! ;)
Det finns även en förening (eller iallafall hemsida) som heter Gräv Bort Skåne. Så myten är väll att de faktiskt träffas och gör något åt det :p

http://gravbortskane.se/
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Nu förstår jag, jag blev felciterad av @Staffans2000 , klart det kanske går att härleda min bild till att handla om gränsen mellan Sverige och Skåne, om än lite långsökt kanske ;)

Jag vill också hävda att Norrland börjar norr om Dalälven, även om min släkt i Väster- och Norrbotten är av en annan åsikt ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu förstår jag, jag blev felciterad av @Staffans2000 , klart det kanske går att härleda min bild till att handla om gränsen mellan Sverige och Skåne, om än lite långsökt kanske ;)

Jag vill också hävda att Norrland börjar norr om Dalälven, även om min släkt i Väster- och Norrbotten är av en annan åsikt ;)
För att irritera "klyk-tattarna" så är det väl tveksamt om de tillhör norrland ;)
 
I Sverige har vi ju Västerbotten, och på den finska sidan finns motsvarigheten Österbotten.
Men så har vi också Västernorrland - betyder det att det finns (eller funnits) ett finskt Östernorrland???
 
richardtenggren
M MrDizzy skrev:
För att irritera "klyk-tattarna" så är det väl tveksamt om de tillhör norrland ;)
Vi bor ju dock i X-län, så det är väl än mer tveksamt enligt vissa :p
 
B b8q skrev:
I Sverige har vi ju Västerbotten, och på den finska sidan finns motsvarigheten Österbotten.
Men så har vi också Västernorrland - betyder det att det finns (eller funnits) ett finskt Östernorrland???
Nej. Västernorrland är ju ett län och en senare beteckning än landskapsnamnen Ångermanland och Medelpad. Det finns heller inga "västernorrlänningar".
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det finns heller inga "västernorrlänningar".
Är det därför det kallas glesbyggd?
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.