Hej!

Jag har köpt 8 "Lilla Åland" stolar i oljad björk begagnat. De är fina men slitna på ställen och i vissa partier är väldigt torra och vissa partier är något klibbiga. Har därför bestämt mig att försöka slipa om stolarna och sedan olja om dem med vit hårdvaxolja så att de matchar andra möbler i hemmet.

Började med att målartvätta en av stolarna och påbörjade slipning men det tar TID för att få trärent. På vissa ställen känns det som att det har blivit "kåda" som försvinner vid bestämd skrapning.

Vad har ni för tips och råd kring detta?
Borde jag investera i en slipmaskin för finsnickeri? Har ni några rekommendationer på slipmaskin? Eller är handslipning det som gäller?
 
Att använda maskin för slipning innebär att man är lätt på hand för att slipa ned ojämnheter i träet. Man kan använda en vanlig borrmaskin för ändamålet med en slipcylinder. Frågan är om en dremel där man kan ställa in varvalet på inte är enklare för ändamålet. Men det blir mycket pengar för några stolar. Vad är stolen inoljad med? Naturolja? I så fall är det olja och slipsvamp som gäller. Vill du måla över måste du ha en spärr och kvist grund först.
 
  • Gilla
saraag
  • Laddar…
S saraag skrev:
Hej!

Jag har köpt 8 "Lilla Åland" stolar i oljad björk begagnat. De är fina men slitna på ställen och i vissa partier är väldigt torra och vissa partier är något klibbiga. Har därför bestämt mig att försöka slipa om stolarna och sedan olja om dem med vit hårdvaxolja så att de matchar andra möbler i hemmet.

Började med att målartvätta en av stolarna och påbörjade slipning men det tar TID för att få trärent. På vissa ställen känns det som att det har blivit "kåda" som försvinner vid bestämd skrapning.

Vad har ni för tips och råd kring detta?
Borde jag investera i en slipmaskin för finsnickeri? Har ni några rekommendationer på slipmaskin? Eller är handslipning det som gäller?
För mycket kurviga ytor för att ha nytta av en slipmaskin..
 
  • Gilla
saraag
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag har renoverat några pinnstolar och leksandstolar (3 omgångar om 4 st) och kommit fram till följande:

Ta isär stolen i molekyler, slipa, limma om stolen, ytbehandla.

Det låter omständligt men du kommer åt att slipa MYCKET bättre, man eliminerar skrymslen och vrår där problemområden med kladd och annat ofta sitter. De flesta stolar är ju lite vingliga och har släppt i en och annan skarv om det gått så långt att man behöver renovera dem. Således mår de bara bra av att limmas om.

Som du säger tar det TID att renovera 8 stolar... det finns nog inga genvägar tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Hur har du gjort när du tagit isär stolarna? Har 4 lilla åland stolar jag behöver ta isäer och limma om ( och byta ut några ryggpinnar). Värma på på något sätt?


Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har renoverat några pinnstolar och leksandstolar (3 omgångar om 4 st) och kommit fram till följande:

Ta isär stolen i molekyler, slipa, limma om stolen, ytbehandla.

Det låter omständligt men du kommer åt att slipa MYCKET bättre, man eliminerar skrymslen och vrår där problemområden med kladd och annat ofta sitter. De flesta stolar är ju lite vingliga och har släppt i en och annan skarv om det gått så långt att man behöver renovera dem. Således mår de bara bra av att limmas om.

Som du säger tar det TID att renovera 8 stolar... det finns nog inga genvägar tyvärr.
 
Fulkemisten
Milt våld. Vicka lite, känna, banka med gummiklubba och tvinga isär med vändbara tvingar. Funkade på leksandsstolar men Lilla Åland kanske behöver en annan approach? Skulle vridit främst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.