Mäklaren kan hur som helst inte begå tjänstefel i juridisk mening eftersom det bara avser myndighetsutövning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
panodil panodil skrev:
Mäklaren kan hur som helst inte begå tjänstefel i juridisk mening eftersom det bara avser myndighetsutövning.
Suck!
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har det ju getts en uppgift men information om vad den kommer ifrån. Det är normalt sett okej med sådan information. Men om man vet att den verkliga ytan är mindre så måste man ju uppge det. Säljaren som inte förväntas ha samma koll på reglerna kommer nog undan att mörka informationen. Men om mäklaren känner till informationen får inte mäklaren mörka den. Det skulle i så fall vara om det skiljer så lite att det inte bedöms påverka priset.
D Daniel 109 skrev:
Nu har det ju getts en uppgift men information om vad den kommer ifrån. Det är normalt sett okej med sådan information. Men om man vet att den verkliga ytan är mindre så måste man ju uppge det. Säljaren som inte förväntas ha samma koll på reglerna kommer nog undan att mörka informationen. Men om mäklaren känner till informationen får inte mäklaren mörka den. Det skulle i så fall vara om det skiljer så lite att det inte bedöms påverka priset.

När jag sålde en lägenhet för länge sen var mäklaren tydlig med att allt i prospektet samt övrig info om objeket var jag tvungen att lusläsa så att allt var korrekt annars kunde jag bli drabbad i efterhand om uppgifterna var felaktiga. Vet inte om detta stämmer eller om det skiljer sig mellan lägenheter och hus
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, frågan är också om det faller på köparens undersökningsplikt att undersöka om själva boytan om det påverkar priset.
Åtminstone är det ju vanligt att det i prospektet står något i stil med att om boytan är viktig för köparen så ska köparen själv mäta upp den. Annars köper väl de flesta mer efter antal rum och hur användbara de är än betalar för ett visst antal kvm.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.