A Amaryllis92 skrev:
Vilket sätt är lättast? Vi är helt gröna och har aldrig spacklat gipsskivor förut
Jag tycker det är enklast med glasfiberremsa med våtrumsspackel och pappremsa på vanliga väggar, men om ni vill använda pappersremsa i badrummet så skulle jag definitivt limma den först med våtrumslim och sen spackla.
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Läs på lite innan du skriver....
Man behöver väl varken våtrumsspackel eller våtrumdfärg i taket? Jag skulle limma pappremsor, spackla med vanligt spackel men måla med en tåligare färg tex Alcro Tålig. Många målare "tror" att man måste körs hela våtrumsprogrammet i taket men min bäste vän som är yrkesmålare anser att det är fel, dessutom rätt fult då det blir blankt. Jag kommer säkert få mothugg men snälla, alla får göra som dom vill så ta det lungt. Jag målade själv ett nyrenoverat brf badrumstak med Tålig och vi har cert på det.
 
G OMathson skrev:
Man behöver väl varken våtrumsspackel eller våtrumdfärg i taket? Jag skulle limma pappremsor, spackla med vanligt spackel men måla med en tåligare färg tex Alcro Tålig. Många målare "tror" att man måste körs hela våtrumsprogrammet i taket men min bäste vän som är yrkesmålare anser att det är fel, dessutom rätt fult då det blir blankt. Jag kommer säkert få mothugg men snälla, alla får göra som dom vill så ta det lungt. Jag målade själv ett nyrenoverat brf badrumstak med Tålig och vi har cert på det.
Du får såklart göra vad du vill så länge du bor i hus. Branschregler är absolut inte tvingande. Bygger man utan att följa branschreglerna så ska man inte heller grina när försäkringsbolaget nekar ersättning.

MSN kan dra in en trädgårdsslang genom fönstret också om man vill och duscha rakt på parketten.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Brukar sätta remsan i vanligt spackel.
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får såklart göra vad du vill så länge du bor i hus. Branschregler är absolut inte tvingande. Bygger man utan att följa branschreglerna så ska man inte heller grina när försäkringsbolaget nekar ersättning.

MSN kan dra in en trädgårdsslang genom fönstret också om man vill och duscha rakt på parketten.
Fast det va ju branschreglerna som min vän anser godkänner det?
 
Har precis gjort badrunstaket och det blev skitbra.
Jag gick efter en Youtube film och gick sen till färgaffären och sa att jag behöver pappremsa, skivspackel (för pappremsa) och (våtrums)spackel som inte är samma som man spacklar fast remsan med.
La första spackel i skarven. Tröck fast pappremsa i spacklet och spacklade sen över pappremsan lätt med samma spackel. Sen fick det torka så spacklade jag över hela skarven med våtrumsspackel.
Sen slipade och måla, ser hur slätt och fint ut som helst och det var första gången jag gjorde ett tak :)
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast det va ju branschreglerna som min vän anser godkänner det?
Då får du och din målarkompis ta en gemensam afton där ni sätter er ner med er vän Google och ställer lite frågor.

Din vän som är fackman ska kanske fundera på att sluta måla badrumstak tills han gått en utbildning där han förhoppningsvis lär sig.

En vacker dag kanske han får en beställning att måla i Våtzon 1.
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då får du och din målarkompis ta en gemensam afton där ni sätter er ner med er vän Google och ställer lite frågor.

Din vän som är fackman ska kanske fundera på att sluta måla badrumstak tills han gått en utbildning där han förhoppningsvis lär sig.

En vacker dag kanske han får en beställning att måla i Våtzon 1.
Eller du har du fel! Fast de är ju klart, försäkringsbolagen betalar ju ut massor pga tak i våtrum.:rofl:
 
Tak är våtzon 2.
Dokument sida med riktlinjer för målningsarbete i våtzon 2 enligt branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Eller du har du fel! Fast de är ju klart, försäkringsbolagen betalar ju ut massor pga tak i våtrum.:rofl:
Fel har jag ofta. Det är så jag lär mig. Du kan väl förklara hur jag har fel i detta fall så jag lär mig,
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fel har jag ofta. Det är så jag lär mig. Du kan väl förklara hur jag har fel i detta fall så jag lär mig,
Att det är väldigt tveksamt att när det gäller tak i våtrum om man verkligen måste köra med våtrumsskivor, membran, våtrumsspackel, våtrumssfärg för få godkännade vid eventuella problem med taket eller vid eventuella försäkringsproblem?
 
G OMathson skrev:
Man behöver väl varken våtrumsspackel eller våtrumdfärg i taket? Jag skulle limma pappremsor, spackla med vanligt spackel men måla med en tåligare färg tex Alcro Tålig. Många målare "tror" att man måste körs hela våtrumsprogrammet i taket men min bäste vän som är yrkesmålare anser att det är fel, dessutom rätt fult då det blir blankt. Jag kommer säkert få mothugg men snälla, alla får göra som dom vill så ta det lungt. Jag målade själv ett nyrenoverat brf badrumstak med Tålig och vi har cert på det.
Alcro tålig är ju 25 glans:surprised:

Bättre att måla med en riktigt våtrumsfärg, som dessutom har 10 glans. Mycket snyggare tycker jag:)
https://www.jotun.com/se/se/decorative/interior/products/lady-aqua
 
G
Peter2400 Peter2400 skrev:
Alcro tålig är ju 25 glans:surprised:

Bättre att måla med en riktigt våtrumsfärg, som dessutom har 10 glans. Mycket snyggare tycker jag:)
[länk]
Finns säkert bättre än "tålig" men RF kanske inte är så lämpligt.;)
 
G OMathson skrev:
Att det är väldigt tveksamt att när det gäller tak i våtrum om man verkligen måste köra med våtrumsskivor, membran, våtrumsspackel, våtrumssfärg för få godkännade vid eventuella problem med taket eller vid eventuella försäkringsproblem?
Tveksamt för vem? Att du och din målarpolare tycker en sak är tveksamt är en sak. För mig är det inte ett dugg tveksamt. Snarare solklart. Hur kom förresten ”våtrumsskivor” in i bilden helt plötslig? Våtrumsskivor behöver du inte ha någonstans i badrummet och verkligen inte i taket.

Egentligen är det ganska logiskt och är absolut inget nytt påfund. Ytor som utsätts för hög fuktbelastning skall målas med minst ”VA” systemet. Ett vattenavvisande skikt. Om du står och duschar en stund så ser man hur fuktigt det blir i taket.

Ett badrum delas in i våtzoner. Tak räknas som Våtzon 2. Då går man in och tittar i MVK hur Våtzon 2 skall behandlas. Då finner man att taket ska behandlas så det MINST får ett vattenavvisande skikt.

MVK branschregler 2021
Lite kvällslektyr till dig och din målarpolare.

https://static1.squarespace.com/sta...60/1608544248663/Branschregler_2021-01-01.pdf

MVK godkänner också olika fabrikanters system. Så man bör dubbelkolla så systemet man tänkt använda är godkänt.

Här kommer som exempel Alcros system.

https://alcro.se/sites/default/files/cumulus/abm_utforandeanvisning_alcro.pdf

Om vi då tittar på Alcros spackelmassa som ska användas i deras system:
”Material för Alcro Tät Våtrumssystem Klass VA”
Spackelmassan ska vara Alcro Våtrumsspackel, som
är ett fingraderat, våtfast spackel för gips, betong, puts mm. Alcro Våtrumsspackel innehåller mögelhämmande medel samt är blåtonat.

Observera ordet mögelhämmande. Fråga din målarpolare om han aldrig sett ett mögligt badrumstak. Det var nämligen ganska vanligt förr.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.