Hej,
Jag håller på och laddar upp ett batteri som tyvärr stått över vintern. När jag för någon dag sedan tittade på indikatorn på batteriet var den svart = dags att ladda. Sagt och gjort så satte jag igång.

Laddaren började ge ca 4 ampere men gick efter bara en stund ner till ca 2 ampere. Vad kan det bero på? Batteriet är till min båt och är på 12V och 75Ah.

Jag har nu laddat några timmar och tittar jag på indikatorn på batteriet nu är den vad jag kan bedöma fortfarande svart med ev. några vita inslag. Vitt betyder fyll på vatten vilket jag gjort men det får ingen större effekt på laddaren.

Är det bara att kasta batteriet eller får jag bara hålla ut och ladda längre tid? I Teorin ska jag väl ladda 75/2= 37.5h för ifall batteriet var helt tomt? Lyssnar jag på batteriet så bubblar det så ngt händer uppenbarligen i det.
 
  • En batteriladdare inställd på 12 volt med en amperemätare som visar cirka 2 ampere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt den stå med svag laddning nåt dygn, kanske flera och se vad som händer. En gammal klassisk laddare är bra på det viset iallafall.
Var inte batteriet urladdat helt så är det normalt att laddningen sjunker efter ett tag. Sen kan det dock krävas laddning ett tag för att kliva upp det sista.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låt den stå med svag laddning nåt dygn, kanske flera och se vad som händer. En gammal klassisk laddare är bra på det viset iallafall.
Var inte batteriet urladdat helt så är det normalt att laddningen sjunker efter ett tag. Sen kan det dock krävas laddning ett tag för att kliva upp det sista.
Tack, låter det stå ett tag så får vi. Finns det något smidigt sätt att se när batteriet är laddat eller behöver jag skaffa mätutrustning för att göra det?
 
  • Gilla
PontusPontus
  • Laddar…
När amp mätaren står på noll så är det fullt
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låt den stå med svag laddning nåt dygn, kanske flera och se vad som händer. En gammal klassisk laddare är bra på det viset iallafall.
Var inte batteriet urladdat helt så är det normalt att laddningen sjunker efter ett tag. Sen kan det dock krävas laddning ett tag för att kliva upp det sista.
Jag körde tre dygn utan ngn skillnad, indikatorn på batteriet var fortfarande svart och laddaren visade 1 ampere så jag gav upp. Blir att köpa nytt batteri tror jag. Eller har du ngt annat tips?
 
Mäta. Jag kan tänka mig att en cell är kortsluten och batteriet har en vilospänning spänning på typ 10-11V. Men att enbart diagnostisera med strömmätaren på laddaren är väldigt grovt.

Oavsett vilket är det nog dags att byta batteri.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mäta. Jag kan tänka mig att en cell är kortsluten och batteriet har en vilospänning spänning på typ 10-11V. Men att enbart diagnostisera med strömmätaren på laddaren är väldigt grovt.

Oavsett vilket är det nog dags att byta batteri.
Tack Daniel, det blir att investera i nytt batteri helt enkelt.
 
Nissens
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Tack Daniel, det blir att investera i nytt batteri helt enkelt.
Har du mätt densiteten på batterisyran? Eller är det ett gel batteri?
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag körde tre dygn utan ngn skillnad, indikatorn på batteriet var fortfarande svart och laddaren visade 1 ampere så jag gav upp. Blir att köpa nytt batteri tror jag. Eller har du ngt annat tips?
Vad har du för spänning på batteriet när laddaren är borttagen?
 
Nissens Nissens skrev:
Har du mätt densiteten på batterisyran? Eller är det ett gel batteri?
Jag vet tyvärr inte hur man gör, det är ett batteri med vatten så inte gel.
 
K Kane skrev:
Vad har du för spänning på batteriet när laddaren är borttagen?
Tyvärr har jag inte utrustning för att mäta, vad behöver jag om jag skulle skaffa det?
 
Nissens
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag körde tre dygn utan ngn skillnad, indikatorn på batteriet var fortfarande svart och laddaren visade 1 ampere så jag gav upp. Blir att köpa nytt batteri tror jag. Eller har du ngt annat tips?
ibland kan man får skaka lite på batteriet för att dylika indikatorer ska flyta upp ordentligt. Det är samtidigt ingen fara med att låta det stå med svag laddning i många dygn. Det kan väcka många batterier.........Så länge det inte laddar så det kokar och vattnet dunstar så händer ju inget.
 
Nissens Nissens skrev:
Med denna kan du direkt se om någon cell är död:
[länk]

Antar att du har rätt nivå på vätskan i alla cellerna?
Nya prylar är kul, får svänga förbi Biltema.

Ja såvitt jag kan se så har jag rätt nivå av vätska, det är dock svårt att se ner i batteriet men alla plattor är täckta iaf.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ibland kan man får skaka lite på batteriet för att dylika indikatorer ska flyta upp ordentligt. Det är samtidigt ingen fara med att låta det stå med svag laddning i många dygn. Det kan väcka många batterier.........Så länge det inte laddar så det kokar och vattnet dunstar så händer ju inget.
Tack för tipsen! När jag laddar så låter det som att det bubblar lite i batteriet, är det de du menar med koka eller märker man tydligt om det kokar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.