hej, jag vill flytta ut en yttervägg och ökar då spännvidden från ca 6,2 m till 8,2 m.
Takstolarna sitter med ca cc 900mm och är i 145x45mm. Taklutningen är 14° och det ligger betongpannor.

Enligt beräkningsexempel jag kikat på är detta okej om jag bor i snö-zon-1 men inte i snö-zon-2 som jag gör.
Jag tänkte därför sätta en balk där den gamla väggen suttit. Den blir då ca 5 m lång. Frågan är nu vilken dimension den ska ha?

Sektion av hus som visar nuvarande och ny vägg, balk för stöd och takstolens struktur.

Ritning som visar planlösning med en föreslagen balk i lila där den nuvarande väggen är markerad, angivna mått för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är tveksam till att det ser ut så som du har ritat. Är du säker på att det inte redan finns en balk i det läge dit du vill flytta ytterväggen?
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag är tveksam till att det ser ut så som du har ritat. Är du säker på att det inte redan finns en balk i det läge dit du vill flytta ytterväggen?
Det stämmer att det finns en balk, och stolpe på typ mitten, dit jag vill flytta väggen till.

Men om jag förstått snickarn, och internet, rätt så är inte den vägg jag vill "flytta" bärande. Däremot blir spännvidden för lång, och då menade snickarn att jag måste sätta dit en balk i taket där väggen sitter idag.
 
Din snickare har inte fattat hur fackverk fungerar. Huvudregeln är att stängerna inte ska utsättas för vridmoment. (Man syndar visserligen mot det genom att spika råspont på överramarna och förvara saker på underramarna, men det är underordnat). En fackverkstakstol som är byggd för att vara utkragande ser inte ut på det sättet. Fackverkets yttre upplag är den balk som redan finns. Om takstolen är underdimensionerad i förhållande till t.ex. träguidens rekommendationer, bör man analysera det och eventuellt göra något åt det. Dock inte en balk som din snickare har föreslagit.
 
J justusandersson skrev:
Din snickare har inte fattat hur fackverk fungerar. Huvudregeln är att stängerna inte ska utsättas för vridmoment. (Man syndar visserligen mot det genom att spika råspont på överramarna och förvara saker på underramarna, men det är underordnat). En fackverkstakstol som är byggd för att vara utkragande ser inte ut på det sättet. Fackverkets yttre upplag är den balk som redan finns. Om takstolen är underdimensionerad i förhållande till t.ex. träguidens rekommendationer, bör man analysera det och eventuellt göra något åt det. Dock inte en balk som din snickare har föreslagit.
Väggen kan alltså utan problem flyttas utan att det påverkar konstruktionen över huvud taget?

Och om konstruktionen är underdimensionerad har den varit det sedan huset byggdes 1976 och då finns det kanske inte någon direkt anledning att göra något åt den? :)
 
Du kan flytta väggen. Vad som har hänt sedan 1976 är att bl.a. att normerna för snölast har ändrats (ökats) framförallt i södra delen av landet, som en anpassning till verkligheten. Det betyder inte att allla takstolar i småhus måste byggas om.
 
  • Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du kan flytta väggen. Vad som har hänt sedan 1976 är att bl.a. att normerna för snölast har ändrats (ökats) framförallt i södra delen av landet, som en anpassning till verkligheten. Det betyder inte att allla takstolar i småhus måste byggas om.
Stort tack för hjälpen. Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.