Hej!

Har köksluckor som ser ut så här (bild). Vill skjuta på att göra om hela köket några år. Luckorna är 72.5 x 39.5 cm så tror inte att det går att få tag på nya.
Kan man spackla och måla med något för att få det att se lite bättre ut? Någon som har en idé?
 
  • Sliten kökslucka med flagande färg och synligt skadad hörn nära handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Folie ser jobbigt ut på dessa luckor. För mycket jobb med alla vinklar. Lite pilligt om man inte är van dessutom. Tvätta av dem, spackla med snickerispackel, slipa och kanske spackla igen, slipa och måla. Man kan förändra utseendet ganska mycket med nya knoppar och handtag också. Ikea har ofta till ok pris.
Jag gjorde en liknande renovering där vi slipade ner alla luckor (trä) och målade, bytte bänkskiva och vask. Nya handtag. Det levde vi med i 10 år innan det var dags att riva ut hela köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Folie ser jobbigt ut på dessa luckor. För mycket jobb med alla vinklar. Lite pilligt om man inte är van dessutom. Tvätta av dem, spackla med snickerispackel, slipa och kanske spackla igen, slipa och måla. Man kan förändra utseendet ganska mycket med nya knoppar och handtag också. Ikea har ofta till ok pris.
Jag gjorde en liknande renovering där vi slipade ner alla luckor (trä) och målade, bytte bänkskiva och vask. Nya handtag. Det levde vi med i 10 år innan det var dags att riva ut hela köket.
Hej! Tack för svar. Är lite orolig att de kommer att smulas sönder om jag slipar bort folien. Men blir nog svårt att få det att fästa om jag spacklar på foliet också. Vilken sorts färg tror du på (om jag slipar och spacklar först)? Är på jakt efter nya handtag och gamla luckor (finns säkert äldre i bättre skick). Är synd bara att det är så konstiga mått så att tex nya billigare från Ikea inte är ett alternativ..
 
  • Närbild på kant av en vit kökslucka där folien har lossnat och exponerat underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahaaa, det ÄR folie på dem nu, såg inte det. Ja det är tveksamt om det blir bra att spackla på dem...
Har tyvärr ingen bra idé på de där.

skulle möjligtvis kunna sätta tunn plywood över hela framsidan och måla, men det är mkt jobb, och kanterna blir inte bättre ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.