Hej! Vi har en kall vind på vårat hus som vi nu vill inreda. Vi började med att isolera väggar och tak när våra vänner sa att vi måste ha bygglov. Vi gjorde då ritningar på vinden och ser att förra ägaren har ändrat takstolar. Vi är nu oroliga för att vi ska åka på detta. Vi skickade då in ritningar på bygglov och takhöjden blir låg när man kommer upp i trappen, något vi känner att vi kan leva med. Min fråga är vad kan det kosta oss om kommunen anser att det är ett svartbygge? Deras byggansvarig vill komma ut och mäta på trappen. Vi har ju startat med att isolera väggar och tak och förra ägaren har ju ändrat takstolar ( hur kan vi bevisa det?) Ska vi gå vidare med bygglovet eller ska vi lägga ner allt? Känner mig dum som inte tog reda på fakta innan jag började. Tacksam för svar! Linda
 
Pratade ni med kommunen om vad som gäller eller skickade ni in en ansökan i blindo för att ni trodde att det behövdes bygglov?
Vad är det för ändringar som är gjorda? Vilka ritningar finns hos kommunen?
 
Vi skickade in bygglov då vi ska sätta in ett fönster, dom har alla ritningar hos sig nu. Sitationsplan, planlösningen ja allt dom behöver
 
Vilka äldre ritningar finns hos kommunen?
 
K
Om förre ägaren ändrat något för mer än tio år sedan är det preskriberat, kommunen har bevisbördan så jag kan inte tänka mig att ni får betala byggsanktionsavgift på detta. Värre med påbörjad isolering etc. Har ni en KA som är verksam i kommunen kan han säkert ge er tips. Förhala kommunens besök tills ni har mer fakta och kunskap...

Är trappan byggd? Vad tänker bygginspektören mäta?
 
Vad menar du med ka? trappan är inte byggd, bara isolerat och gjort hål i taket där trappen ska vara men det kan vi ju lätt sätta igen.
 
Samma ritningar som vi skickat in...tror ej att dom har några andra
 
K
Det jag inte förstår är att du skriver att kommunen "vill komma ut och mäta på trappen". Ni har skickat in bygglov, har ni fått svar? Kommunen ska inte komma och mäta något förrän ni fått bygglov tycker man.

När ni väl har bygglov är det fritt fram att börja bygga, så se till att det inte syns från gatan och invänta bygglovet! Vet inte vad sanktionsavgiften kan bli, men det rör sig från 10 000 kr. Men det är ju en fånig kostnad som ni borde kunna slippa. Det finns ju regler kring hur högt det måste vara i trappan och för er egen skull så bör det ju vara minst två meter på det lägsta stället, kanske måste ni tänka om kring hur trappan kommer upp.
 
Måste man ha en kvalitets ansvarig?
 
Vi har fått kompletteringar på ansökan flera gånger och sist nu tyckte dom att takhöjden blev för dålig vid trappan. Då kanske det är bättre att vi lägger ner allt.??!
 
L Lindak38 skrev:
Måste man ha en kvalitets ansvarig?
Det ni ska göra tror jag inte är så omfattande att ni behöver en kontrollansvarig. Om kommunen vill ha en KA brukar de påpeka det i samband med kompletteringarna.
 
K
Ja, det är mycket troligt att ni behöver en KA (edit. kanske inte då ni inte ska ha ett badrum..).

Men är det verkligen så hopplöst med trappan. Kan du inte posta en planlösning så vi kan hjälpa dig?
 
L Lindak38 skrev:
Vi har fått kompletteringar på ansökan flera gånger och sist nu tyckte dom att takhöjden blev för dålig vid trappan. Då kanske det är bättre att vi lägger ner allt.??!
Låt byggnadsinspektören titta på plats och göra en bedömning innan ni ger upp. Därefter kan ni välja att dra tillbaka om inspektören är allt för negativ och ni inte vill driva ärendet vidare.

Jag tror inte hen bryr sig om takstolarna, hen vill kolla om ert projekt är genomförbart enligt plan- och bygglagen och de bestämmelser som finns.
 
K
M MetteKson skrev:
Jag tror inte hen bryr sig om takstolarna, hen vill kolla om ert projekt är genomförbart enligt plan- och bygglagen och de bestämmelser som finns.
Problemet är inte takstolarna utan att de börjat isolera väggarna och tagit upp hålet till trappen. Men det är kanske inte så farligt..
 
K Kallebo skrev:
Problemet är inte takstolarna utan att de börjat isolera väggarna och tagit upp hålet till trappen. Men det är kanske inte så farligt..
TS frågade om takstolarna, därav mitt svar.

Håller annars med dig, problemet för TS är att de påbörjat den åtgärd de sökt bygglov för utan att ha fått beviljat lov och startbesked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.