Ventilation är viktigt särskilt på sommaren när det kan bli 30 så man får inte bygga för tätt
Mitt har 4st rutor utan glas och den står på upphöjda bultar så det kommer in luft underifrån också
 
Vi har säkert olika modeller, i mitt fall är ventilation absolut inga problem. Däremot finns andra problem som uppstår med jämna mellanrum (ca en gång varannan vecka). Det är när den får för sig att åka in i huset, inte för att docka utan för att klippa och då fattar den inte vart den ska ta vägen.
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
Nissens
Gusten2915 Gusten2915 skrev:
Byggde ett garage till min Herman med öppningsbart tak
Tog ett par dar att klura ut port stängningen men en motvikt och lite tålamod så
Nu har den fått lite stenbeläggning framför också
Vad är skälet till att man vill ha dörr? Poängen är ju ändå att den får skydd mot väder o vind.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
E ebot skrev:
Vi har säkert olika modeller, i mitt fall är ventilation absolut inga problem. Däremot finns andra problem som uppstår med jämna mellanrum (ca en gång varannan vecka). Det är när den får för sig att åka in i huset, inte för att docka utan för att klippa och då fattar den inte vart den ska ta vägen.
Vilket fabrikat har du på roboten?
 
Nissens
Gusten2915 Gusten2915 skrev:
Ventilation är viktigt särskilt på sommaren när det kan bli 30 så man får inte bygga för tätt
Mitt har 4st rutor utan glas och den står på upphöjda bultar så det kommer in luft underifrån också
Har man ingen dörr så är det inget problem. :)
 
Nissens
Väderskydd med perfekt ventilation.
 
  • Gul hundkoja med rött sadeltak framför en gul husvägg, designad för god ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VillaHolmDalan och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket fabrikat har du på roboten?
Jag har gardena. Den ska inte laddas i temperaturer under 0 eller över 50. Anledningen till att man bygger en port eller för den delen ett hus, är enbart av estetiska skäl och att det är roligt att lösa praktiska problem. Roboten blir inte mer skyddad av ett hus. Det absolut bästa är att bara använda taket som levereras av med roboten.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Nissens
E ebot skrev:
Jag har gardena. Den ska inte laddas i temperaturer under 0 eller över 50. Anledningen till att man bygger en port eller för den delen ett hus, är enbart av estetiska skäl och att det är roligt att lösa praktiska problem. Roboten blir inte mer skyddad av ett hus. Det absolut bästa är att bara använda taket som levereras av med roboten.
Min levererades utan något hus, och huset jag byggt skyddar absolut mot väder och vind.
Men port skapar nog mer problem än den löser, dels skapar den problem att lösa när den byggs, dels skapar den problem med ventilation...
Att den inte skall ladda under 0 och över 50 är ju inget problem. Gräset har slutat växa innan tempen är vid 0, och över 50 grader blir det aldrig i skuggan. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min levererades utan något hus, och huset jag byggt skyddar absolut mot väder och vind.
Men port skapar nog mer problem än den löser, dels skapar den problem att lösa när den byggs, dels skapar den problem med ventilation...
Att den inte skall ladda under 0 och över 50 är ju inget problem. Gräset har slutat växa innan tempen är vid 0, och över 50 grader blir det aldrig i skuggan. :)
Men det kan ju säkert bli 50 grader inne i ett hus med svart tak och utan öppningar om det står i solen
 
Nissens
nino nino skrev:
Men det kan ju säkert bli 50 grader inne i ett hus med svart tak och utan öppningar om det står i solen
Varför man nu skulle vilja utsätta roboten för det... har man öppen ingång så kan det inte hända..
 
nino nino skrev:
Men det kan ju säkert bli 50 grader inne i ett hus med svart tak och utan öppningar om det står i solen
Du har säkert helt rätt, i mitt fall har huset sol till lunch ungefär och därefter skugga. så värme är inga problem, möjligtvis tvärt om då jag vid ett flertal tillfällen har fått schasa bort katten som valt att ta sin siesta i huset. Men som jag nämnde tidigare så är orsaken till husbygget enbart för att det roligt och för lite tidsfördriv. Vill du verkligen skydda din maskin så lägg några hundralappar extra och köp ett tak av tillverkaren vilket jag är övertygad om att även de rekommenderar.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Och hur roliga o snygga är de fabrikstillverkade oftast svart plåt.
Värmen är inga problem men man måste ju givetvis ha öppningar så inte luften står still utan cirkulerar beror givetvis på placeringen av huset.
Men visst är det lite jobb att tillverka ett garage det görs sig inte själv o visst är det både roligt bra med en port , på kvällen Tex när det är lite mörk så ser man inte om roboten är hemma men är porten stängd så vet man att roboten är hemma och inte har fastnat någon stans i trädgården.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Så här har jag löst mitt garage. Klart att gräsklipparen behöver gjuten platta
 
  • Hemmagjord gräsklippar-garage med gjuten platta och träkonstruktion, integrerad i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
207 wikström och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Gusten2915 Gusten2915 skrev:
Och hur roliga o snygga är de fabrikstillverkade oftast svart plåt.
Värmen är inga problem men man måste ju givetvis ha öppningar så inte luften står still utan cirkulerar beror givetvis på placeringen av huset.
Men visst är det lite jobb att tillverka ett garage det görs sig inte själv o visst är det både roligt bra med en port , på kvällen Tex när det är lite mörk så ser man inte om roboten är hemma men är porten stängd så vet man att roboten är hemma och inte har fastnat någon stans i trädgården.
Aha, jag får larm om klipparen fastnat, även om det sällan händer. Men jag har också laddboxen sittande så att jag ser den inifrån. En lampa lyser på den när roboten är i huset.
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
Nissens
E ebot skrev:
Jag har gardena. Den ska inte laddas i temperaturer under 0 eller över 50. Anledningen till att man bygger en port eller för den delen ett hus, är enbart av estetiska skäl och att det är roligt att lösa praktiska problem. Roboten blir inte mer skyddad av ett hus. Det absolut bästa är att bara använda taket som levereras av med roboten.
Nja, klipparen bleks hemskt mycket av solen om man bara har ett tak, det är bra om den kan vara helt i skugga när den är i laddstationen.

Den står ju där 90% av tiden typ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.