Hej,

Mitt hus är från slutet av 1800-talet, alternativt tidigt 1900-tal. I dagsläget saknas isolering, vilket jag tänkt ändra på under sommaren. Utrymmet som finns mellan innervägg och yttervägg är 10cm. Vad rekommenderar ni att göra? Jag får nya fönster i vecka 21, med u-värde på 1, så isoleringsförmågan kommer vara bra där. Har kollat lite på 50mm fasadskivor, är det ett bra alternativ?
 
Har du bott i huset under den gångna vintern? Hur har du upplevt inomhusklimatet när det varit kallt? Vad är det för uppvärmning i huset?
Tillägg: är stommen i huset timmer eller stående plank?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du bott i huset under den gångna vintern? Hur har du upplevt inomhusklimatet när det varit kallt? Vad är det för uppvärmning i huset?
Tillägg: är stommen i huset timmer eller stående plank?
Japp, bodde här i vintras och det blev kallt, taket är inte heller isolerat. Just nu kör jag på elpatroner men kommer sätta in en luft/vatten i början på hösten. Är ganska säkert på att det är stående plank.
 
Shakalaka Shakalaka skrev:
Japp, bodde här i vintras och det blev kallt, taket är inte heller isolerat. Just nu kör jag på elpatroner men kommer sätta in en luft/vatten i början på hösten. Är ganska säkert på att det är stående plank.
Börja med att isolera taket, det är förmodligen där det mesta av värmen försvinner ut. Vad gäller väggarna är det nog viktigare att det blir dragtätt, än att det blir bättre isolerat.
Finns det någon fungerande eldstad i huset, eller någon som går att få igång? Huset, murstocken och grunden hade mått bra av att det eldas regelbundet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Exakt hur är väggarna konstruerade?
 
G
Tänk efter ordentligt innan ni isolerar taket, man vill inte ha kondenspunkt i konstruktionen eller förhöjd fukthalt på vinden.Svårt att få luftätt uppåt i befintliga byggnader i efterhand, kan vara bättre med diffusions öppen isolering.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vilken isolering är inte difusionsöppen?
Jag gissar att du syftar på en hygroskopisk isolering som tål periodvis fuktbelastning utan att mögla direkt. Det är nog lämpligt i den här typen av hus. De brukar vara isolerade med sågspån eller något pr det hållet. Det har jag. Jag la en yttre isolering på taket när jag la om det.
 
G OMathson skrev:
Tänk efter ordentligt innan ni isolerar taket, man vill inte ha kondenspunkt i konstruktionen eller förhöjd fukthalt på vinden.Svårt att få luftätt uppåt i befintliga byggnader i efterhand, kan vara bättre med diffusions öppen isolering.
Gör en rätt, så blir det inga fuktproblem. Isolera på 'golvet' till kallvinden (plast är inte nödvändigt), se till att kallvinden är välventilerad och elda då och då så murstocken bidrar med spillvärme = recept på en frisk vind i ett gammalt trähus!
 
  • Gilla
MyB5
  • Laddar…
G
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gör en rätt, så blir det inga fuktproblem. Isolera på 'golvet' till kallvinden (plast är inte nödvändigt), se till att kallvinden är välventilerad och elda då och då så murstocken bidrar med spillvärme = recept på en frisk vind i ett gammalt trähus!
Kanske funkar. Vilken typ av isolering? Grannen hade rockwool, ingen plast och efter några år trodde de att taket läckte. Inget läckage, de va kondens. Ut med isoleringen och problemet försvann. Kanske det funkar med annan typ av isolering, bättre ventilation i bodelen och på kallvinden. Säger bara att det är viktigt att göra det "rätt" så det funkar.
 
Det är "livsfarligt" och klart en risk konstruktion att isolera direkt på golvet på en kall vind, dvs att göra en kall vind ännu kallare och fuktigare. Tänker du dessutom inte elda varje dag är det mycket hög risk att vinden möglar.
Har själv sanerat just ett sådant påhitt och då eldades det i kåken dagligen.
Skall du isolera talet så gör det mot taket med erkänd konstruktion.
I övrigt stämmer jag in med att det säkraste är en hygroskopiska isolering tex träfiber skivor med lämplig broms/luftspärr. Är huset uppvärmt och med så lite som 100mm bör det inte vara ngt som helst problem att köra med rockwoll i väggarna, om du vill halvera kostnaden, med lämplig ångnbroms.
En viktig detalj för väggarna är vad huset är målat med, har du klettat på akrylfärg eller annan tät färg lär du ev behöva bygga om dem med luftspalt, annars är det bara att köra, vindpapp-isolerimg-broms/spärr.
 
G OMathson skrev:
Kanske funkar. Vilken typ av isolering?
Underst ett lager sågspån (som sagt, gammalt hus) och sen Gullfiber. Finns icke tillstymmelse till fuktskador, varken i nuvarande bostad eller i den tidigare, som var isolerad på samma sätt.
Svårt att säga varför din bekants hus drabbades av fuktskador i samband med tilläggsisolering av vinden. Bristande ventilation på kallvinden kanske?
 
Det är riskabelt att ändra förutsättningarna för fukt och temperatur i ett gammalt hus, så att kategorisera och säga att det bara är att göra på ett visst sätt utan att veta förutsättningarna kan vara dumt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Underst ett lager sågspån (som sagt, gammalt hus) och sen Gullfiber. Finns icke tillstymmelse till fuktskador, varken i nuvarande bostad eller i den tidigare, som var isolerad på samma sätt.
Svårt att säga varför din bekants hus drabbades av fuktskador i samband med tilläggsisolering av vinden. Bristande ventilation på kallvinden kanske?
Det är en av de största felen som görs på äldre hus. Det tiläggsisoleras hej vilt den enkla vägen, dvs direkt mot golvet eller i bjälklaget där det tidigare knappt funnits isolering (lite spån).
Dvs det har eg aldrig funnits en riktig kallvind utan den har haft ett klimat mellan ute och inne. När du gör ngt sådant så får man en kallvind och ventilerar man hårt däruppe, ett i bästa fall utomhusklimat.
Jag har sett otaliga förstörda vindar/hus och själv sanerat faktiskt mer än en, inkl en egen.
Med det är det inte sagt att det aldrig fungerar, men det är en mkt stor risk då det beror på var i landet man bor (fuktigheten utomhus då man får ett utomhus klimat däruppe fast ännu fuktigare), hur ventilationen görs och naturligtvis ett gammalt hus specifika konstruktion.

Det är sannolikt bättre att göra varmvind, särskillt eftersom TS vill ha en lvvp som primär värmekälla, vidare gör det att man faktiskt sen opckså kan använda vinden som förråd eller liknande.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Generellt bör man fundera på både utseende och ekonomi innan man tillägsisolerar och byter fönster.

Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.

Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.

Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.

Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med att isolera taket, det är förmodligen där det mesta av värmen försvinner ut. Vad gäller väggarna är det nog viktigare att det blir dragtätt, än att det blir bättre isolerat.
Finns det någon fungerande eldstad i huset, eller någon som går att få igång? Huset, murstocken och grunden hade mått bra av att det eldas regelbundet.
Hade fel för mig, stommen är i timmer. Hur får jag det dragtätt? Jag skickar en skiss på hur väggarna ser ut. Det eldas regelbundet i eldstaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.