Knivarna på de Husqvarna jag sett ärmonterade mellan två tallrikar. Min Gardena har en tallrik och knivarna är monterade på en skruv.
Jag får ofta rensa knivarna som grässtrån lindar upp sig på. Och då snurrar inte knivarn utan låses i olika positioner.
Hur är det med Husqvarna och konstruktionen med dubbla tallrikar med knivarna mellan?
Samlar de knivarna på sig gräs likt min Gardena?
Om det är bättre med dubbla tallrikar kanske man kan montera de på Gardena och kanske förbättra klipparen.
Någon på forumet som vet....
 
Har en 230 ACX, inga problem med gräs i knivarna.

Protte
 
Det du tänker på är en sk hasplåt. Den är till för att minska friktionen mellan den roterande knivdisken och grässtråna.
Vissa Gardena-modeller har haft en sådan disk, för andra har det gått att beställa disken som reservdel och sedan eftermontera.
Osäker om det funkar på de nyare modellerna.

Har vid några få tillfälle hört att gräs kan komma mellan kniv och disk. Verkar dock vara ett ovanligt problem.
Hur är din gräsmatta? Klipper du kanske för sällan?
 
E etompau skrev:
Det du tänker på är en sk hasplåt. Den är till för att minska friktionen mellan den roterande knivdisken och grässtråna.
Vissa Gardena-modeller har haft en sådan disk, för andra har det gått att beställa disken som reservdel och sedan eftermontera.
Osäker om det funkar på de nyare modellerna.

Har vid några få tillfälle hört att gräs kan komma mellan kniv och disk. Verkar dock vara ett ovanligt problem.
Hur är din gräsmatta? Klipper du kanske för sällan?
Jag klipper kanske för sällan, får öka klipptiden.
 
Klipparen ska i princip bara ta topparna på grässtråna, gräsmattan kommer då att se nyklippt ut hela tiden och du lär slippa ditt problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.