Hej alla experter,
Jag ska gjuta fyra plintar till en rejäl pergola och har stött på lite problem och hoppas kunna hitta lite hjälp av experterna här.

Hålet ligger ca 50 cm ifrån en mur och vattnet sök upp vid 40cm djup.
Jag har fortsatt gräva och är nere i ca 80cm djup men det är fortfarande vatten i hålet och fortfarande vid 40cm djup.

Hur ska jag göra för att gjuta min plint? Går det ens?
Tacksam om någon kunde ge några tips. Måttband visar djupet på ett 80 cm djupt grävt hål med vatten vid 40 cm nära en mur för pergolaplinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt hål med vatten vid 40 cm djup nära en mur, omgivet av jord och rötter, avsett för gjutning av plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt hål fyllt med vatten nära en stenmur, omgivet av singel och trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns betong för ändamålet, annars kan du sätta en plastsäck runt gjutröret och trycka ner.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det finns betong för ändamålet, annars kan du sätta en plastsäck runt gjutröret och trycka ner.
Precis, gjut i en sopsäck.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det finns betong för ändamålet, annars kan du sätta en plastsäck runt gjutröret och trycka ner.

Även plastsäck på gjutrörets undersida?
 
Släng i ett par säckar betong, vattnet finns redan på plats. Blanda runt lite med en pinne i lagom längd.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte vill du ha en grundvattennivå på 40 cm djup i en trädgård.

Om det inte rör sig om en lokal svacka i berget som samlat vinterns vatten kan det nog vara värt att överväga en ny dräneringsledning i ett makadamdike på kanske 70 cm djup.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte vill du ha en grundvattennivå på 40 cm djup i en trädgård.

Om det inte rör sig om en lokal svacka i berget som samlat vinterns vatten kan det nog vara värt att överväga en ny dräneringsledning i ett makadamdike på kanske 70 cm djup.
Det är lokalt, var likadant när jag skulle plantera thujorna närmast hålet.
 
Slå ner ett tvåtums järnrör (blått vattenledningsrör eller ställningsföretaget) till berg istället för att gjuta en plint. Blir du inte av med vattnet kommer frosten lyfta plinten. Alternativet är att stoppa ner en färdig plint och lägga markisolering runt den så du slipper tjällyftningar.
 
GoC GoC skrev:
Slå ner ett tvåtums järnrör (blått vattenledningsrör eller ställningsföretaget) till berg istället för att gjuta en plint. Blir du inte av med vattnet kommer frosten lyfta plinten. Alternativet är att stoppa ner en färdig plint och lägga markisolering runt den så du slipper tjällyftningar.
Nu hängde jag inte med riktigt. Vad är syftet med järnröret.
 
N Nadde skrev:
Nu hängde jag inte med riktigt. Vad är syftet med järnröret.
Det är i stället för plinten och skall bära lasten av pergolan i den punkten.
En plint får isen/tjälen att lyfta och du får sättningar i pergolan.
Järnröret blir som en påle som bär upp lasten och tjälen får inte tag om det och lyfter det.
Då förutsätter jag att det är ganska nära till berg då du skriver om en lokal vattenficka.
 
L
Det syns att det är mycket lera i hålet, vid den här årstiden är leran fortfarande vattenmättad. Vattnet kommer sänkas av sig självt inom några månader. Det hjälper bara kortvarigt att ösa ur hålet med öskar, eftersom naturen strävar efter jämvikt och kommer rinna in från leran. Ett alternativ kan vara att möjliggöra snabbare tömning med öskar genom lite vidare hål och därefter placera rör och fylla med betong, innan vatten hunnit fyllas upp så högt. Du kan ju testa och se hur snabbt hålet återfylls vid en tömning, för att se om man t.ex ska vara 2 personer för att agera snabbt vid gjuttillfället.
 
GoC GoC skrev:
Det är i stället för plinten och skall bära lasten av pergolan i den punkten.
En plint får isen/tjälen att lyfta och du får sättningar i pergolan.
Järnröret blir som en påle som bär upp lasten och tjälen får inte tag om det och lyfter det.
Då förutsätter jag att det är ganska nära till berg då du skriver om en lokal vattenficka.
Aha ok
Men hur blir det med stolpen? Hur fäster man det på bästa sätt.
Jag har inte någon erfarenhet av just detta direkt.
 
L
Det blir sällan några större sättningar i leran, pga av hela leran tjälfryser samtidigt inklusive plinten där den står. Det låter overkill att börja påla så som görs för husgrunder, under plinten även om det sannolikt skulle ha en positiv hållbarhetseffekt.
 
L Lenza skrev:
Det blir sällan några större sättningar i leran, pga av hela leran tjälfryser samtidigt inklusive plinten där den står. Det låter overkill att börja påla så som görs för husgrunder, under plinten även om det sannolikt skulle ha en positiv hållbarhetseffekt.
Nu är du allt ute och seglar lite kring hur lera, och förövrigt alla annan mark, fryser.
 
Claes Sörmland
När väl leran fryser så fryser den för djävligt och allt tjällyfter p g a det höga vatteninnehållet. Men i Stockholmstrakten var det länge sedan vi hade tjäle i vattenbemängd lera annat än mycket ytligt eller på plogade platser. Vintrarna är ju så milda numera och lera fryser sista av all mark p g a vatteninnehållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.