Jag ska bygga slits runt avloppsrör och en kort innervägg i en liten etta. Huset är från 1964 och tak, golv och väggar är av betong. Jag har rivit några innerväggar i 7 cm lättbetong och har därefter låtit en firma flytspackla hela lägenheten för att får en öppnare planlösning, större kök och kunna lägga parkett senare. Flytspacklingen gjordes i höstas så det borde ha torkat helt vid det här laget.

Nu ska det alltså reglas upp för en ny innervägg och byggas en slits för att dölja några exponerade avloppsrör som drogs genom lägenheten i samband med stambyte.

Min fråga är nu om det är något särskilt jag måste tänka på när jag reglar upp den här väggen. Väggen blir en kort stump på 120 cm och slitsen blir ca 30 x 100 cm. Jag tänkte använda 70x45 mm reglar och klä med plywood och träpanel. Sannolikt fyller jag väggen med isolering för att den inte ska låta ihålig.

Min tanke är att spika reglarna i golv, vägg och tak med med expanderspik. Eftersom det är en varm källare under lägenheten är jag inte rädd för någon fuktvandring. Både väggar, tak och golv torde vara snustorra efter 55 år. Men jag undrar ändå om det finns något särskilt jag borde tänka på. Kommer träreglarna att röra på sig? Ska det lämnas rörelsemån och i så fall hur?

När jag googlar "regla på betong" får jag bara tärffar på råd om syllpapp eller metallreglar på husgrund, men det antar jag är helt överflödigt i en sådan här situation. Finns det någon kunnig snickare här som kan ge lite goda råd eller hjälpa till med en länk eller litteraturtips? Eller är det bara att mäta, såga, spika och vara glad?
 
BirgitS
När en hantverkare satte upp en ny innervägg i den här lägenheten använde han stålreglar. De rör sig ju inte så risken för att det spricker i vägg-tak-vinkeln är mindre osv.
 
  • Gilla
Tomas Eklund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har bott i en riktig betongbunker till lägenhet från 70-talet. Alla innerväggar var reglade i trä och det funkade bra.
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
hej
Jag har en gång byggt en innervägg i ett betonghus från 70-talet. Jag använde metallskenor mot golv och tak, då dessa hade en tunn, pålimmad, isoleringsremsa på sig. Den tog upp ojämnheter, dämpade ljud genom att täta mellan mellan vägg och tak/golv. Den dämpade även ljud från våningen ovanför genom att så att säga isolera väggkonstruktionen från betongen litegranna. Den metallskenan är ju egentligen gjord för att ha metallreglar till men stående reglarna gjorde jag allihopa i trä. Det kändes stabilare. Dessutom var inte betongelementen i tak och golv vågräta eller helt paralella så varje stående rgel behövde anpassas i längd. Det tyckte jag verkade lättare med sågen så att säga.
Själva väggytorna var bara gipsskivor. Självklart isolerade jag emellan för att dämpa ljud.
Men dessa val gjorde jag helt som amatör och det funkade bra!
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.