Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag fick faktiskt en hyfsat bra förklaring en gång i tiden. Anpassningar handlar inte bara om dom som behöver anpassningen just nu. Även du som fastighetsägare kan råka ut för händelser som leder till att du behöver anpassningar under en del av ditt liv eller i värsta fall i resten av ditt liv.

Det stora problemet som jag ser det är att kommunerna kan tvingas hjälpa till med kostnader för anpassningar för någon som helt plötsligt behöver det. Här kan jag tycka att man som fastighetsägare får stå sitt kast själv om man valt att inte tänka på detta vid köp, tillbyggnad eller nybyggnad.
Fungerar det inte att bo kvar får man flytta.
Gällande bostadsanpassningsbidrag är det så - har man som fastighetsägare inte följt lagstiftning gällande fysisk tillgänglighet får man inte bidrag till t ex ledstång till trappa, anpassning av badrum eller anpassning av badrum. Oavsett om det var krav på bygglov, bygganmälan eller inget alls - lagstiftning sla följas.
Har som handläggare gett avslag på ett antal sådana ansökningar om bidrag med många sura miner som följd.
Att få ett barn som behöver använda rullstol är inte så ovanligt. Och energin räcker inte alltid till att börja planera för att bygga om badrum i det läget.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Gällande bostadsanpassningsbidrag är det så - har man som fastighetsägare inte följt lagstiftning gällande fysisk tillgänglighet får man inte bidrag till t ex ledstång till trappa, anpassning av badrum eller anpassning av badrum. Oavsett om det var krav på bygglov, bygganmälan eller inget alls - lagstiftning sla följas.
Har som handläggare gett avslag på ett antal sådana ansökningar om bidrag med många sura miner som följd.
Att få ett barn som behöver använda rullstol är inte så ovanligt. Och energin räcker inte alltid till att börja planera för att bygga om badrum i det läget.
KUB har i princip eliminerat den typen av problem.
 
  • Arg
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AnnIng skrev:
Gällande bostadsanpassningsbidrag är det så - har man som fastighetsägare inte följt lagstiftning gällande fysisk tillgänglighet får man inte bidrag till t ex ledstång till trappa, anpassning av badrum eller anpassning av badrum. Oavsett om det var krav på bygglov, bygganmälan eller inget alls - lagstiftning sla följas.
Har som handläggare gett avslag på ett antal sådana ansökningar om bidrag med många sura miner som följd.
Att få ett barn som behöver använda rullstol är inte så ovanligt. Och energin räcker inte alltid till att börja planera för att bygga om badrum i det läget.
Hur vet du som handläggare om lagstiftningen har följts? Hur vet du när det är byggt och vilken lagstiftning som gällde då?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Gällande bostadsanpassningsbidrag är det så - har man som fastighetsägare inte följt lagstiftning gällande fysisk tillgänglighet får man inte bidrag till t ex ledstång till trappa, anpassning av badrum eller anpassning av badrum. Oavsett om det var krav på bygglov, bygganmälan eller inget alls - lagstiftning sla följas.
Har som handläggare gett avslag på ett antal sådana ansökningar om bidrag med många sura miner som följd.
Att få ett barn som behöver använda rullstol är inte så ovanligt. Och energin räcker inte alltid till att börja planera för att bygga om badrum i det läget.
Du får lägga ut lite mer fakta om det ska bli trovärdigt. Jag önskar dock att det vore sant det du skriver. Mer ansvar till individen. Givetvis inom rimliga gränser.
 
useless useless skrev:
'Jättebred' i sammanhanget är 760 mm. Hur ofta har man smalare öppning än så?
Båda mina toaletter i mitt 40-talshus har dörrar vars karm inte är mer än 450 mm bred..

Inte möjligt att sätta in en bredare på något av våningsplanen..
 
Violina Violina skrev:
Båda mina toaletter i mitt 40-talshus har dörrar vars karm inte är mer än 450 mm bred..

Inte möjligt att sätta in en bredare på något av våningsplanen..
Har du toaletterna i en garderob? :crysmile:
”Smala” dörrar brukar ha ett karmyttermått på 70 cm. Det brukar ge ca 63 cm innermått.
För att komma ner på 45 cm så borde karmyttermåttet bli ca 52 cm.
 
A
Som företagare så ler man gott åt vissas i lägg... Det går fint att leva på vissa summor.
Men kanske inte för alla...
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får lägga ut lite mer fakta om det ska bli trovärdigt. Jag önskar dock att det vore sant det du skriver. Mer ansvar till individen. Givetvis inom rimliga gränser.
Jag gissar @AnnIng kanske menar att bostadens skick ska vägas in om det är möjligt att få bostadsanpassningsbidrag. Utmärkta Boverkets kommunikatörer har lyckats beskriva detta på ett tydligt sätt:

Flödesschema över villkor för bostadsanpassningsbidrag med kriterier för godkännande eller avslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/babhandb...for-bostadsanpassningsbidrag/bostadens-skick/

Så som vanligt i vårt dysfunktionella välfärdssystem så får stora grupper inget bidrag. Helt godtyckligt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du toaletterna i en garderob? :crysmile:
”Smala” dörrar brukar ha ett karmyttermått på 70 cm. Det brukar ge ca 63 cm innermått.
För att komma ner på 45 cm så borde karmyttermåttet bli ca 52 cm.
Japp.. toaletten på nedervåningen är ~1kvm och den på ovanvåningen är ett ombyggt toilet-rum.. :rofl:
 
Min erfarenhet säger mig att standardisering är mer kostnadsbesparande än frihet. Jag tror alltså att frihet att "bygga som man vill" inte direkt skulle öppna upp för billigare hyresrätter (till samma standard för en icke-handikappad invånare). Anser det mer vara ett svepskäl för det egentliga skälet till dyra bostäder, att de är mer ekonomiskt att bygga dyrt. Och hyresrätter byggs knappt utan marknadshyra, med eller utan hkp-toalett.

Sen kan man ha en principell åsikt att man ska få göra precis vad man vill med det man äger, men så tycker bara ignoranta, vita medelklassen :p
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Båda mina toaletter i mitt 40-talshus har dörrar vars karm inte är mer än 450 mm bred..

Inte möjligt att sätta in en bredare på något av våningsplanen..
Oj jag som tyckte mina 20 tals dörrar var smala :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oj jag som tyckte mina 20 tals dörrar var smala :)
Var PRECIS så att badkaret gick in när jag renoverat upp :crysmile:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min erfarenhet säger mig att standardisering är mer kostnadsbesparande än frihet. Jag tror alltså att frihet att "bygga som man vill" inte direkt skulle öppna upp för billigare hyresrätter (till samma standard för en icke-handikappad invånare). Anser det mer vara ett svepskäl för det egentliga skälet till dyra bostäder, att de är mer ekonomiskt att bygga dyrt. Och hyresrätter byggs knappt utan marknadshyra, med eller utan hkp-toalett.

Sen kan man ha en principell åsikt att man ska få göra precis vad man vill med det man äger, men så tycker bara ignoranta, vita medelklassen :p
”Sen kan man ha en principell åsikt att man ska få göra precis vad man vill med det man äger, men så tycker bara ignoranta, vita medelklassen :p

Du har rätt. Det är klart kommunismen ska ha kvar ett finger i spelat så att inte vita medelklassen bygger ut sina kojor utan att bygga om sina badrum eller toaletter till Rwc så alla feta rövar får plats att skita. Dessutom kan det anses ofint att ha för små avföringsutrymmen.

Skulle jag få bestämma skulle alla cyklar tvingas ha elmotor och stödhjul från början så man slapp att den vita medelklassen ansökte om bidrag till permobiler.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Sen kan man ha en principell åsikt att man ska få göra precis vad man vill med det man äger, men så tycker bara ignoranta, vita medelklassen :p
Även den ignoranta bruna medelklassen tycks leva med samma föreställning. Kanske t o m ännu mer så än den inordnade vita medelklassen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Var PRECIS så att badkaret gick in när jag renoverat upp :crysmile:
”Japp.. toaletten på nedervåningen är ~1kvm och den på ovanvåningen är ett ombyggt toilet-rum.. :rofl:

”Var PRECIS så att badkaret gick in när jag renoverat upp :crysmile:

Nu blev man ju nyfiken på badkarets mått? :crysmile::heart:
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.