skoge skoge skrev:
sjukförsäkring blir för mig allt för dyrt om jag ens kan teckna en,jag litar på att få nåt för skatten man betalar
Det är därför vi har fattigpensionär för att de litade på staten och skatten. OM man inte har privat tjänstepension blir man fattigpenssionär.
 
M MetteKson skrev:
Att söka bostadsanpassningsbidrag är något du själv väljer att göra.
Du tvingas fortfarande renovera handikapsanpassad, det tråden handlar om
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är därför vi har fattigpensionär för att de litade på staten och skatten. OM man inte har privat tjänstepension blir man fattigpenssionär.
nu var det sjukförsäkring du skrev,då ska inte pension blandas in för det är 2 skilda saker
 
skoge skoge skrev:
nu var det sjukförsäkring du skrev,då ska inte pension blandas in för det är 2 skilda saker
Samma sak med skyddsnätet för långtidssjuka. Går inte leva utan inkomstförsäkring
 
Scouten skrev:
Nej, det blir det inte. Det blir billigare för kommunerna, men enormt mycket dyrare för individen, som dessutom tvingas till lösningar de inte vill ha.
Det blir billigare totalt sett säger jag. Om man slår ihop kostnaderna för det offentliga med kostnaden för individen.

Om folk inte passar på att handikappanpassa när de gör stora renoveringen kommer kommunens kostnader att öka, och gissa varifrån kommunen får sina pengar? Just det, individerna som bor i kommunen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vet inte om det är samma i alla kommuner.
Men här betalar du en summa för hiss, permobil, elmoppe och alla hjälpmedel. Ingen hiskelig summa men en viss summa ändå.
Efter x-antal år så är utrustningen utdaterad och du har fått utrustningen, och betalar servicen själv om du vill behålla det.
Mycket sjysst deal vill jag nog säga.
Den jag skrev om som var missbildad fick sin bil till 100%. Mor fick en bil för 120 tusen utöver det skulle hon själv få bekosta (90-tal)

Det får ju finnas en gräns för vad det får kosta. Att bygga om mitt hus om jag blir rullstolsburen och verkligen inte kan är som jag skrev tidigare helt jävla orimligt. Då får man ju för sin egen skull kanske acceptera en boendeform på markplan utan trappor och med utrymme nog.
Vilket med tanke på tomten gör det ännu orimligare hur jag med familj ens skulle kunna rodda det.

Men sen funkar det helt klart inte med handläggarna som inte ser till människan, men hade det funkat så hade man kunnat hjälpa utan att stjälpa. Har sett massor av sådana fall med när man körde färdtjänst och fick höra hur det gick till.
Det finns flera olika delar: Hjälpmedel som rullstolar, sängar, duschstolar mm får man låna som hjälpmedel från kommunen eller regionen och i vissa kommuner/regioner (olika reglverk i varje region) betala en avgift för. Dock enormt mycket billigare än att köpa själv och dessutom ingår service och underhåll.
Bostadsanpassningsbidrag gäller fasta funktioner i bostaden ( hiss, ramp, belysning, ta bort trösklar, dörrautomatik mm) och samma lag gäller över hela landet, har funnits i många år. Då får man ett ekonomiskt bidrag från hemkommunen till nödvändiga anpassningar men äger sedan utrustningen och kan behöva ta försäkring och bekosta underhåll.
Det finns ingen övre gräns för bidragssumman.
Kommunen kan i undantagsfall hänvisa till att kostnaden för anpassningar överstiger bostadens värde men det är ovanligt att kommuner väljer den linjen eftersom det kan vara svårt att hänvisa till andra lämpliga bostäder. Här kan man läsa mer om BAB: https://www.boverket.se/sv/babhandboken/

Bilanpassning, anpassning av arbetsplats, hemtjänst, hemsjukvård mm är andra varianter av stöd och anpassning som man kan få av Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen osv.

Finns ett fantastiskt skyddsnät den dagen vi behöver det och även om det är stora kostnader är det absolut värt det med tanke på livskvalitet för de som drabbas av funktionsnedsättning.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Vid renoveringar kan jag tycka att det är rimligt om man gör ett tillbygge med badrum. Om man bara gör en renovering, utan att utvidga eller flytta befintligt badrum så känns det inte rimligt.
Renoveringar gör inte generellt att det ställs krav på tillgänglighetsanpassning utan det som löser ut när det är ändringar. Då ska den ändrade delen tillgänglighetsanpassas.

Lägger du till ett rum via en tillbyggnad så är rummet en ändrad del som ska tillgänglighetsanpassas men inte huset i övrigt.

Gör du däremot ändringar i form av en ombyggnad av huset i samband med tillbyggnaden så löser det ut krav på att tillgänglighetsanpassa hela huset. Men för att det ska räknas som en ombyggnad måste samtliga dessa tre kriterier vara uppfyllda

1. vara bygglovs- eller anmälningspliktig,
2. medföra en stor ekonomisk investering, samt
3. ha en viss karaktär och omfattning.

Vad gäller punkt 3 så är den flummig och troligen diskussionsytan mot den kommunala handläggaren. Boverket anger att följande ska vägas in för att bedöma 3 ska vara uppfylld:

  • det görs större förändringar av befintlig planlösning,
  • byggnaden tas i anspråk eller inreds för ett väsentligt annat ändamål,
  • det görs stora ingrepp i byggnadens stomme, och
  • merparten av de tekniska systemen byts ut.

Så att bara bygga till ett rum ger inte krav på tillgänglighetsanpassning av annat än rummet. Börjar man lägga till badrum och grejer så rör man sig mot gränslandet att det har en viss karaktär och omfattning. Men det krävs troligen att man också ändrar annat i husets planlösning.

Lite som du menar att det ska vara verkar det alltså redan vara.

Här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/

Här finns exempelfall hur bedömningen ska göras:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ring-av-byggnader/exempel---krav-vid-andring/

Exempel 8 passar tråden:

Textdokument om tillbyggnad och tillgänglighetsanpassning för bostäder, från Boverkets hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det blir billigare totalt sett säger jag. Om man slår ihop kostnaderna för det offentliga med kostnaden för individen.

Om folk inte passar på att handikappanpassa när de gör stora renoveringen kommer kommunens kostnader att öka, och gissa varifrån kommunen får sina pengar? Just det, individerna som bor i kommunen.
Att anpassa hundra procent av alla bostäder för en liten del av befolkningen är inte kostnadseffektivt
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Samma sak med skyddsnätet för långtidssjuka. Går inte leva utan inkomstförsäkring
går alldeles utmärkt,var sjukskriven december 2017-februari 2019
 
skoge skoge skrev:
går alldeles utmärkt,var sjukskriven december 2017-februari 2019

"Den högsta inkomst som du kan få sjukpenning för är 8 prisbasbelopp, vilket motsvarar en årsinkomst på 372 000 kronor år 2019."

Så nej det går inte leva på utan försäkring.

Samtidigt finns det inga tak på statlig inkomstskatt och arbetsgivaravgift
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Renoveringar gör inte generellt att det ställs krav på tillgänglighetsanpassning utan det som löser ut när det är ändringar. Då ska den ändrade delen tillgänglighetsanpassas.

Lägger du till ett rum via en tillbyggnad så är rummet en ändrad del som ska tillgänglighetsanpassas men inte huset i övrigt.

Gör du däremot ändringar i form av en ombyggnad av huset i samband med tillbyggnaden så löser det ut krav på att tillgänglighetsanpassa hela huset. Men för att det ska räknas som en ombyggnad måste samtliga dessa tre kriterier vara uppfyllda

1. vara bygglovs- eller anmälningspliktig,
2. medföra en stor ekonomisk investering, samt
3. ha en viss karaktär och omfattning.

Vad gäller punkt 3 så är den flummig och troligen diskussionsytan mot den kommunala handläggaren. Boverket anger att följande ska vägas in för att bedöma 3 ska vara uppfylld:

  • det görs större förändringar av befintlig planlösning,
  • byggnaden tas i anspråk eller inreds för ett väsentligt annat ändamål,
  • det görs stora ingrepp i byggnadens stomme, och
  • merparten av de tekniska systemen byts ut.

Så att bara bygga till ett rum ger inte krav på tillgänglighetsanpassning av annat än rummet. Börjar man lägga till badrum och grejer så rör man sig mot gränslandet att det har en viss karaktär och omfattning. Men det krävs troligen att man också ändrar annat i husets planlösning.

Lite som du menar att det ska vara verkar det alltså redan vara.

Här:
[länk]

Här finns exempelfall hur bedömningen ska göras:
[länk]

Exempel 8 passar tråden:

[bild]
Mycket bra inlägg som vanligt. Sedan ca 10 år sysslar vi inte längre med tillbyggnader så är inte helt uppdaterad i frågan. Det vi märkte förr var att olika kommuner ställde olika krav på samma typ av tillbyggnad. Den gemensamma nämnaren var att kommunerna krävde att man ritade in en rwc i bygglovet. Men sen skilde det sig åt. Vissa kommuner krävde att det skulle genomföras. Andra kommuner ville bara att man skulle visa på ritning att det finns en möjlighet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så nej det går inte leva på utan försäkring.
Man kan vara dumdryg på ett rätt kul sätt, och man kan vara det på ett enbart dumt sätt... ;)
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
"Den högsta inkomst som du kan få sjukpenning för är 8 prisbasbelopp, vilket motsvarar en årsinkomst på 372 000 kronor år 2019."

Så nej det går inte leva på utan försäkring.

Samtidigt finns det inga tak på statlig inkomstskatt och arbetsgivaravgift
Är inte det typ medelinkomst? Stackars alla jäklar som ligger under den gränsen, de måste gråta sig till sömns varje natt :(
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att anpassa hundra procent av alla bostäder för en liten del av befolkningen är inte kostnadseffektivt
Jag fick faktiskt en hyfsat bra förklaring en gång i tiden. Anpassningar handlar inte bara om dom som behöver anpassningen just nu. Även du som fastighetsägare kan råka ut för händelser som leder till att du behöver anpassningar under en del av ditt liv eller i värsta fall i resten av ditt liv.

Det stora problemet som jag ser det är att kommunerna kan tvingas hjälpa till med kostnader för anpassningar för någon som helt plötsligt behöver det. Här kan jag tycka att man som fastighetsägare får stå sitt kast själv om man valt att inte tänka på detta vid köp, tillbyggnad eller nybyggnad.
Fungerar det inte att bo kvar får man flytta.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.