lasse l1 lasse l1 skrev:
nä just så, dom dumskallarna som råkar ut för en för alltid handikappande olycka och blir rullstolsburna för resten av livet skall inte ha nån hjälp, alla behöver lite lägre skatter i stället !??
hur tänkte du där?
Försäkring kanske? Det måste man ändå ha om man ska få drägligt liv. Jag hoppas du har en sjukförsäkring
 
Claes Sörmland
john68 john68 skrev:
Mycket handledning genom åren av jurister från både privata företag som SKR.
Det läser jag som att det är något som du har hittat på själv och saknar lagstöd för.

john68 john68 skrev:
Hur tänker du själv att bedömningen ska förändras över tid annars för att följa domsluten? Hur vet man om man varit för generös? Att inte lita på domslut, det föder godtycke dessvärre. Sen behöver man kanske inte obstruera som försäkringskassan angående assistansersättningen.
Jag menar att en kommunal tjänsteman ska göra sitt bästa för att försöka följa gällande lagstiftning och inte sätta upp konstiga kvantitativa mål för den egna verksamheten att förlora vid överklaganden. Varje förlorat mål ska ses som ett yrkesmässigt misslyckade och tas på stort allvar; man har ju agerat olagligt i sin myndighetsutövning och det har drabbat den enskilde. Allvarligt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Försäkring kanske? Det måste man ändå ha om man ska få drägligt liv. Jag hoppas du har en sjukförsäkring
e för gammal för att bli sjuk...
 
R Rkarlsson skrev:
Man kan ordna stimulerande jobb så att alla kan känna sig meningsfulla.
Om man blir helt invalid så ska man väl självklart få hjälp.
Men om man kan tillföra något så bör man väl försöka ge sig ut i arbetslivet?

Känner en snubbe som föddes typ enbent, händerna missbildade och fler åkommor. Han kör bil, jobbar och lever som oss andra men med en assistent i bakgrunden för det han inte fixar själv.
Han skulle aldrig vilja vara utan jobb.

En nära släkting till mig blev i princip tvångssjukpensionär trots att den verkligen ville jobba, men det personen kunde fick den inte hjälp med alls.

Lägre skatter kan vi lätt ha, bara med prioritering och mindre slöseri =)
Men för att den personen ska kunna ta sig till/från jobbet kan hen behöva ramp/hiss/dörrautomatik. Det kan hen idag få bostadsanpassningsbidrag till och därmed bli helt självständig och vissa behöver lite assistans för att klara vardagen. Och de kan dessutom välja var de vill bo och inte bli hänvisade till mer eller mindre roliga boendeformer.
Människors lika värde är en bra ledstjärna i våra diskussioner även på det här forumet.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Försäkring kanske? Det måste man ändå ha om man ska få drägligt liv. Jag hoppas du har en sjukförsäkring
Tyvärr så hjälper inte försäkring på långa vägar,
 
A AnnIng skrev:
Men för att den personen ska kunna ta sig till/från jobbet kan hen behöva ramp/hiss/dörrautomatik. Det kan hen idag få bostadsanpassningsbidrag till och därmed bli helt självständig och vissa behöver lite assistans för att klara vardagen. Och de kan dessutom välja var de vill bo och inte bli hänvisade till mer eller mindre roliga boendeformer.
Människors lika värde är en bra ledstjärna i våra diskussioner även på det här forumet.
Fast nu var ju jag lite mindre värd för jag ville ju inte förstöra mitt badrum eller sekelskifteströsklar eller vad det nu är
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det läser jag som att det är något som du har hittat på själv och saknar lagstöd för.



Jag menar att en kommunal tjänsteman ska göra sitt bästa för att försöka följa gällande lagstiftning och inte sätta upp konstiga kvantitativa mål för den egna verksamheten att förlora vid överklaganden. Varje förlorat mål ska ses som ett yrkesmässigt misslyckade och tas på stort allvar; man har ju agerat olagligt i sin myndighetsutövning och det har drabbat den enskilde. Allvarligt.
:crysmile::crysmile:
 
I Interista88 skrev:
Tyvärr så hjälper inte försäkring på långa vägar,
Nej inte för mig iaf då jag tappar utdelning. Men den täcker iaf upp min lön.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju iofs min kommun ökänd för detta, vilket leder till att alla handläggare är nyutexaminerade kvinnor som snabbt söker sig vidare. De vill ju inte godkänna för mycket på första jobbet. Det blir därmed en självuppfyllande profetia...
Lite OT, men jag måste bara fråga, vad spelar det för roll om handläggarna är
1. Nyutexaminerade
2. Kvinnor.
Borgar ovan för sämre handläggning?
 
  • Gilla
AnnIng
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast nu var ju jag lite mindre värd för jag ville ju inte förstöra mitt badrum eller sekelskifteströsklar eller vad det nu är
Anders, du kan vara lugn, du skulle få bidrag till att anpassa dina sekelskifteströsklar och andra nödvändiga anpassningar så att du kommer fram i din lägenhet utgående från nuvarande lagstiftning. Oavsett dina åsikter. Och det är ju helt frivilligt att ansöka om bidrag och helt frivilligt att anlita någon för att få det gjort.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Lite OT, men jag måste bara fråga, vad spelar det för roll om handläggarna är
1. Nyutexaminerade
2. Kvinnor.
Borgar ovan för sämre handläggning?
Nyutexaminerade är ofta rädda för att göra fel åt fel håll. Enligt min erfarenhet så är detta särskilt utmärkande när det gäller nyutexaminerade kvinnor. För det mesta är detta en mycket bra egenskap, särskilt om det är i en blandad arbetsgrupp. Men i en grupp med enbart personer som agerar på detta sätt så blir det lätt en nackdel.

I min kommun så är det stor genomströmning av nyexade på byggnadskontoret och de nyutexade är kvinnor. Det är ett rena fakta, inget nedvärderande på något sätt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Anders, du kan vara lugn, du skulle få bidrag till att anpassa dina sekelskifteströsklar och andra nödvändiga anpassningar så att du kommer fram i din lägenhet utgående från nuvarande lagstiftning. Oavsett dina åsikter. Och det är ju helt frivilligt att ansöka om bidrag och helt frivilligt att anlita någon för att få det gjort.
Fast det är inte frivviligt om det krävs bygglov, då måste jag förstöra mitt boende.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
I min kommun så är det stor genomströmning av nyexade på byggnadskontoret och de nyutexade är kvinnor. Det är ett rena fakta, inget nedvärderande på något sätt.
Att de är nyutexaminerade betyder också att de statistiskt är kvinnor eftersom kvinnor nu tar över den här typen av utbildningar på högskolor och universitet. Framförallt lyckas de ta examen medan männen i samma generation oftare ger upp. UKÄ har siffrorna.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att de är nyutexaminerade betyder också att de statistiskt är kvinnor eftersom kvinnor nu tar över den här typen av utbildningar på högskolor och universitet. Framförallt lyckas de ta examen medan männen i samma generation oftare ger upp. UKÄ har siffrorna.
Jag blev headhuntad så är del av den statistiken då jag aldrig slutförde studierna. Dock verkar unga män ha problem över lag
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det är inte frivviligt om det krävs bygglov, då måste jag förstöra mitt boende.
Att ansöka om bostadsanpassningsbidrag och att anpassa sin bostad i händelse av funktionsnedsättning är helt frivilligt. Och lagstiftningen måste man följa oberoende om bygglov krävs eller inte.
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.