Funderar på att muddra lite kring vår brygga. Det är extremt grunnt under sommaren. 40-50cm. Skulle vilja få till möjligheten att ta ett dopp. Behövs muddra nästan 1 m på djupet.

Antar att man behöver muddra ganska brett så att det inte bara fylls igen.

Helst skulle man vilja bygga nån egen manick som man kan underhålla med.

Och.. ja jag har snackat med länsstyrelsen och kommer göra en anmälan om det blir aktuellt. :)

Några tips?
 
N noupe skrev:
[länk]
Intressant men har hört att man får slita extremt hårt per kubikmeter med denna.

Priset är väldigt högt enligt mig också.

Bättre att hyra in nån som gör det då.

Tack ändå.
 
Ja det är ett ganska dyrt paket. Men med tanke på att du ville kunna underhålla själv etc tänkte jag. Oavsett - lycka till.
 
  • Gilla
Svim
  • Laddar…
Vad är det för typ av botten?
Hurudan är vattencirkulationen?
Sötvatten eller saltvatten?

Ofta blir det ju bara en slamkopp som snabbt fylls av ännu mer ävja när man muddrar vid en gyttjig strand utan att göra någonting åt näringstillförseln i det lokala vattenekosystemet.
 
Och så måste du lägga massorna någonstans. Grannen har muddrat en ränna till sin brygga och lagt massorna på en annan tomt och nu har han problem med någon myndighet som tvingar honom att ta bort och lämna till en godkänd firma.för omhändertagande.
 
Japp..har utrymme för lite på tomten och kanske har ca 400kvm i sjön. Tänkte mest så att man kan ta ett dopp. 5-10 kubik.
 
H heimlaga skrev:
Vad är det för typ av botten?
Hurudan är vattencirkulationen?
Sötvatten eller saltvatten?

Ofta blir det ju bara en slamkopp som snabbt fylls av ännu mer ävja när man muddrar vid en gyttjig strand utan att göra någonting åt näringstillförseln i det lokala vattenekosystemet.
H heimlaga skrev:
Vad är det för typ av botten?
Hurudan är vattencirkulationen?
Sötvatten eller saltvatten?

Ofta blir det ju bara en slamkopp som snabbt fylls av ännu mer ävja när man muddrar vid en gyttjig strand utan att göra någonting åt näringstillförseln i det lokala vattenekosystemet.
Sötvatten i en sjö som är övergödd. Finns inlopp och utlopp från en ganska stor å. Botten är sand/ lera. Extrema mängder musslor. Man kanske får gräva ner en badtunna i sjön.
 
Ett bra sätt att "underhålla" djupet är att köra mot land med en båt och låta motorn gå så man spolar ut slammet. Men någon slags muddring innan behövs ju.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Jag skulle föreslå som första åtgärd att slå vassen i sjön varje år i några år i följd till exempel när man kan gå på isen och köra upp den slagna vassen långt upp på land. Ställ till talko och få mer er andra strandägare. Då minskar näringsinnehållet i sjön och när mängden ruttnande växtmaterial minskar ökar syremängden och ävjan sjunker ihop.
Efter det kan en muddring göra nytta i stället för att omedelbart fyllas med ävja.

Bara en ide......
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
S Svim skrev:
Japp..har utrymme för lite på tomten och kanske har ca 400kvm i sjön. Tänkte mest så att man kan ta ett dopp. 5-10 kubik.
bara för du har nån ställe att lägga det på kan du få problem med hörde nån gång att det klassas som miljöfarligt avfall på grund av tungmetaller
 
5-10 kubik kan nog vara möjligt med en muddringspump men beror nog lite på hur botten är det slam som ligger så att man sjunker ner i det eller är det hårdare, kan man gå på det skulle jag inte rekommendera köp av mudderpump. Storleken på muddringen gör det nog väldigt kostsamt per kubik om man ska hyra in någon att göra det. Men vid alla muddringar kan man klara sig utan en miljödom dvs ta reda på miljöfarligt avfall om man ansöker under en viss mängd kubik. Så man kan plocka upp massorna på tomten utan några större bekymmer, det är däremot "förbjudet" att flytta massorna i vattnet. tänk på att söka rätt tillstånd sen https://www.sjogravning.com/ska-tillstnd
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle föreslå som första åtgärd att slå vassen i sjön varje år i några år i följd till exempel när man kan gå på isen och köra upp den slagna vassen långt upp på land. Ställ till talko och få mer er andra strandägare. Då minskar näringsinnehållet i sjön och när mängden ruttnande växtmaterial minskar ökar syremängden och ävjan sjunker ihop.
Efter det kan en muddring göra nytta i stället för att omedelbart fyllas med ävja.

Bara en ide......
Talko (y)
Hyvens företeelse som du kanske får förklara för urbefolkningen i Svedala
Men jädrar vad det kan hända mycket på en dag!
 
C
S Svim skrev:
ntressant men har hört att man får slita extremt hårt per kubikmeter med denna.

Priset är väldigt högt enligt mig också.
Fanns en muddringstillsats till en slampump såsom Honda WT 40 skulle jag köpa den. Det borde gå att ha ett sugmunstycke med en dränkbar elmotor innanför ett galler. Genom gallret går en axel som driver en kniv som rensar utsidan av gallret och sönderdelar det som sugs dit så att det kan sugas in och pumpas bort. Någon form av skyddande hölje, dock givetvis med insugsöppning, lär behövas kring kniven. Till detta munstycke kopplar man sin befintliga sugslang samt en sladd till ett batteri på flotten (samma som till flottens motor eller separat). Munstycket sätts på en manövreringsstång så att det kan höjas/sänkas och manövreras i olika riktningar.

Uppenbara fördelar gentemot befintlig produkt:
  • Befintlig slampump inklusive sugslang och tryckslangar med kopplingar kan användas (om man har).
  • Högre flöde (1 600 L/min) och slammet kan fraktas längre sträcka tack vare kraftigare pump och 1 dm (4") Ø på slang.
  • Motorn kan stå längre bort på flotten i stället för alldeles framför ansiktet där man andas in mer av avgaserna.
  • Händerna skonas från vibrationerna av en pumpmotor vid redskapets handtag.
 
Redigerat:
Fick du tillstånd för detta? Trodde all form av muddring och arbete längs strand var oerhört svårt att få tillstånd för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.