Bor i ett hus på ca 300m2 har direktverkande el som uppvärmning. Vi har möjlighet att gröva för jordvärme. Att borra för bergvärme och även sätta solpaneler på uthustak. Vi förbrukar idag ca 40 000 kwa.
Hela huset ska renoveras.
Hur skulle ni tänka?
Konvertera till vattenburet för att få ett flexiblare system? Borra för bergvärme. Eller ska man satsa på solfångare och värma upp huset på det viset. Nacktelen med solfångare är ju att de ger ju effekten på sommaren när det behlvs som minst. Så man får ju sälja elen då å köpa in på vintern. Det är ju iof lönsamt nu men det är ju beroende på staten å det känns lite olustigt.
Hur skulle ni göra?

Mvh calle
 
Om huset ändå ska renoveras skulle jag välja bergvärme och vattenelement. (om det är möjligt med tanke på hustyp) Solfångare kan vara perfekt om du har pool, annars ska man nog vara entusiast, solpaneler skulle jag se som en separat fråga utan koppling till uppvärmning
 
Om golven ska bytas rekommenderar jag golvvärme så att framtida värmepumpar får bra driftsförhållanden.

Själv skulle jag välja att värma med ved om huset och tomten har förutsättningarna passar för det, det är inte alls säkert att det är mer ekonomiskt än värmepump men ved ger en god värme och bidrar till att landskapet hålls öppet och snyggt.

40 000kWh är kanske inte så farligt på 300m2 men privatekonomiskt skulle jag snarast få dit isolering på vindsbjälklaget och ved eller värmepump för att minska antalet köpta kilowatt
 
A
Kolla på ved är mitt råd...
För elen kommer inte bli billigare, bara dyrare..
Så vattenburet och kanske en kamin eller vattenmantlad spispanna.
 
Har man möjlighet att gräva för jordvärmeslinga på lämplig mark skulle jag göra det. Kostar mindre än bergvärme. Ved kan man kanske hålla på med några år men till slut blir det för mycket jobb och man vill ha värmepump istället.
 
Vill man ha möjlighet att kyla huset på sommaren är bergvärmen som gäller. Dra runt det kalla från berget till ex fläktkonvektor
 
Jo ved vill jag inte hålla på med. Säljer ved dyrt så ska inte elda den själv. Samt så är ju bergvärme smidigare.
Fått offerter på bergvärme och jordvärme. Trots att vi har gärde precis bakom huset så drar priset iväg. 1v grävjobb plus slang så blir det inte mkt billigare. Måste ju leja ut det då jag inte hinner gräva själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.