Hej! Jag har en äldre Husqvarna spis/ugn, gissningsvis 60-tal. Ugnen har fyra lägen. De första tre är tämligen självförklarande (över och undervärme, endast övervärme, endast undervärme). Men sen finns ett fjärde läge, symbolen är fyra små rektanglar, se bild. Jag har inte lyckats lista ut vad detta läge gör. Någon som vet?

Bilder på spisen finns här eller i inlägget nedan: https://photos.app.goo.gl/dFGFe5Gjs2eKKR4c6

Bonusfråga: Vet någon modell eller tillverkningsår på ugnen? Den är 54 cm bred.
 
  • Närbild av en äldre Husqvarna ugnsvred med okänd symbol föreställande fyra små rektanglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Husqvarna spis och ugn från 60-talet med fyra plattor och kontrollpanel, okänt symbol för fjärde ugnsfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis snabbstart
 
BirgitS
Finns det inte någon märkplåt/etikett med modell etc. på baksidan?
 
Bara lampa?
 
Spärrknapp kanske?
 
BirgitS
Efter lite efterforskningar så är det troligen en Husqvarna Regina och de tillverkades åtminstone under mitten av 60-talet.
 
Tack för svar!

Lampan tänds manuellt, oberoende av andra reglage, med en av de röda knapparna till vänster så det är det inte.
Någon spärr har jag också svårt att tro då läget verkar ge värme.

Snabbstart är ju inte en omöjlig gissning.
 
Värmeskåpsfunktion?

Tydligen något som fanns på gamla Husqvarna
 

Bästa svaret

A
F Fingon skrev:
Hej! Jag har en äldre Husqvarna spis/ugn, gissningsvis 60-tal. Ugnen har fyra lägen. De första tre är tämligen självförklarande (över och undervärme, endast övervärme, endast undervärme). Men sen finns ett fjärde läge, symbolen är fyra små rektanglar, se bild. Jag har inte lyckats lista ut vad detta läge gör. Någon som vet?

Bilder på spisen finns här eller i inlägget nedan: [länk]

Bonusfråga: Vet någon modell eller tillverkningsår på ugnen? Den är 54 cm bred.
Hade en liknande spis i fritidshuset. Det är en varmhållningssymbol. Om man tex väntar in gäster så ställer man in nylagade maten så håller den dig serveringsvarm tills de kommer. Jättebra. Har haft mycket nytta av den. Speciellt när barnen är ute och springer och kommer in och äter i tid och otid.

En del saker var bättre förr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.