ska bygga ett uppreglat golv med golvvärme och eventuellt klinker på. har tänkt använda 195 mm reglar och har en torpargrund som är 4x4 meter att regla på.
Kan jag då regla så pass långt utan nåt stöd och få det så stadigt så det funkar att ha ett kaklat badrum på det  och hur tätt bör man ha mellan reglarna i så fall ??

/Jonas
 
Bob_the_builder
195mm är nog på gränsen med 4 meters spännvidd. Är det inte möjligt att använda 220 istället? Då funkar det definitivt. Använd så kallat K24-virke.

Ska du ha klinker i ett badrum är det alltid bäst att köra c/c 300 mm, även om det är möjligt att få golvet "godkänt" med c/c 600 också.
 
ja fast eftersom jag inte gjutit & murat torpargrunden klart så kanske det istället blir billigare att göra en hjärtvägg på mitten som också bär upp.
då kanske det räcker med CC 600 och 195 reglar ?
fast frågan är ju vilket som blir billigast. hmmmm
 
4 meter? Jag har bott i ett hus med 4 m långa 220-reglar i golvet, och nog klirrade det i vitrinskåpet när man gick över golvet. Jag hade gjort en hjärtvägg eller någon form av bärlina om jag varit i din situation.
 
Du skall definitivt ha hjärtvägg eller bärlina i mitten SAMT 300 cc på 195 regel för att bära ett våtrum. Det blir nåt ton med kakel & bad & så...

Golvärmen skall läggas mellan reglarna ("nersänkt") så att golvspånen kan limmas mot reglarna, gles uppepå blir inte så bra här.

Glöm ej gips limmad med S48 innan plattsättning samt att väggarna oxå skall ha cc 300 eller dubbel gips om cc600
 
Bob_the_builder
Min golvkonstruktion ser ut så här:

Jag har en spännvidd på 3,8 meter mellan ytter- och hjärtvägg. Golvbjälkarna är 45x220 K24 och ligger på c/c 300 mm. På dessa har jag skruvlimmat 22 mm golvspånskiva, därefter skruvat 25x125 glespanel ovanpå denna och lagt i golvvärmen. Nästa steg var att skruva 13 mm golvgips och slutligen flytspackla 15-35 mm fiberförstärkt spackel.

GVKs regler för "Säkra våtrum" säger att upp till 4,2 m spännvidd är ok förutsatt:
- Bjälkar 45x220 c/c 600 mm.
- Hellimmad 13 mm golvgips, alt 12/15 mm flytspackel med armeringsnät.

Jag tror alltså att det skulle funka att ha 45x195 c/c 300 med 4 m spännvidd, men jag förstår ändå inte riktigt varför du inte kan köra 45x220 i stället. Att gjuta en sula och sedan mura en hjärtvägg borde rimligtvis bli dyrare än att gå upp en virkesdimension.


OT: Med enkelgips på väggen är det godkänt att ha upp till c/c 450 mm på reglarna. Att det sedan är bra att ha mindre är en annan sak...

 
Och i det som ska bli nya köket med klinkergolv har jag 45x195 cc 300 över knappt 3,5 m spännvidd. På det ska jag ha Wirsbo 17 golvvärme i 22 mm spårfräst spån med plåtar + 13 mm golvgips. Så det borde ju vara OK...

MEN som det framkom i en annan tråd säger Wirsbo att man bara ska skruva gipsen eftersom det ändå inte funkar nåt vidare att limma på plåtarna. Blir det tillräckligt styvt då? Blir det till att skruva väldigt tätt, eller?
 
Bob_the_builder
Styvheten har du redan uppnått med skruvlimmad spånskiva på c/c 300-bjälklag. Gipset är bara till för att få en död yta att sätta plattor på och den behöver inte skruvas på något överdrivet sätt.
 
OK, tack, Bob!
 
slitvargen skrev:
Glöm ej gips limmad med S48 innan plattsättning samt att väggarna oxå skall ha cc 300 eller dubbel gips om cc600
blir det för tungt med kakel på enkelgips med vanligt regelavstånd eller är det för styvheten. Funkar det med OSB + Gips cc600?
 
Maximal fri längd på golvbjälklag i ett fack är enligt Bovrkets konstruktionsregler;

K24 45 x 220 : 4,00 m
K24 45 x 195 : 3,60 m
K24 45 x 170 : 3,20 m
K24 45 x 145 : 2,75 m

Ovanstående gäller under förutsättning att 22 mm golvspån limmas ovanpå golvbjälkarna. Centrumavstånd 600 mm.

Om ett stöd/hjärtvägg placeras på halva sträckan klarar en K12 45 x 145 en total fri längd (=totala längden) på 4,30 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.