S
jon_h skrev:
Du kan lägga i en skvätt flytspackel eller något annat mineraliskt bundet spackel. Du ska ju ha limmad gips ovanpå detta sen också, så det är inte så avgörande. Du kan säkert skippa att lägga igen det också, men har du något spackel hemma så skadar det ju inte.
Du kanske glömt men det var du som sa att jag inte behövde gips utan bara skulle flytspakla min 12mm över golvet då jag har 30cc mellan reglarna. Men det får förmodligen att hälla i lite extra flytspakel i dessa hål?
 
Fan, jag blandar ihop dig med MattiasBjb hela tiden.. Det var han som skulle limma gips. Sorry.

Är det skarvat över en regel där glipan är?

 
S
Som du ser på bilden så har jag fäst en regel på den gamla reglen med franska skruv. På den nya reglen vilar den nya spånskivan.
 
  • IMG_2492_copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Såvitt jag kan bedöma behöver du inte göra något speciellt innan flytspacklingen, mer än att se till att det är tätt i springan. Du behöver alltså inte fylla i springan före.

Förresten, om jag inte redan sagt det i någon tråd, kolla med tillverkaren av flytspacklet om de vill att du ska lägga ett punktsvetsat murnät på spånet innan du spacklar. Vissa tillverkare vill att man gör det (har alltså ingenting med springan att göra, menar allmänt nu).
 
S
Som ni ser på bilden så har jag en ventilation som har suttit på väggen men nu när jag ska sänka taket så är frågan var den nya ska vara. Mitt emot fönstret är dörren.

Jag undrar om den sitter bra i den del av badrummet som den nu sitter i med tanke på fönster och dörr. Jag kommer ha en sepparat ventilation för ångbastu-dushen som kommer gå med fläkt rakt ut i väggen.

Jag undrar om den ska komma ut det sänkta taket eller om den ska komma ut ur väggen.

Ventilationsrörets överkant är 125mm från det gamla taket, hur liten sänkning av taket kan man göra med hyfsat normala badrums-inbyggnads-spotlights?

Om jag måste få ventilationen så den kommer ur taket så måste jag nästan bygga en låda i hörnet så jag kan vinkla upp ventilationen annars får jag gå på ventilationssystemet och höja rörets utlopp..

Vad tror ni, jag är helt lost själv... :)
 
  • IMG_2507 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2454 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Bump!! Bump!!
 
Det bästa är ju att ha ventilationen så långt ifrån tilluften som möjligt, det vill säga dörren i normala fall.

Om ventilationen sitter i tak eller högt på väggen spelar ingen roll.

Edit: Alltså, din nuvarande placering duger bra. :)
 
S
Hej igen var ett tag sen jag har jobbat en del så det har inte hänt så mycket. Jag är däremot snart klar för flytspackling av golvet. Jag har två saker som jag har funderat över...

1. Hur ska jag bygga fallet vid brunnen? Jag har gjort en bild som visar 3 möjliga sätt, vilket är rätt?

2. Ska man verkligen ha fall på hela golvet i badrummet? Blir inte det tokigt att montera en toalett på ett golv som lutar? Alla jag snackat med (ej proffs) tycker det låter vansinigt och extremt svårt att utföra. Golvet hade inte fall (förutom vid brunnen) innan. I en brochyr från Maxit så flyter dom golvat plant och bygger fall vid brunnen.
 
  • brunnen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Bättre bild?
 
  • brunnen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DanielF skrev:
Hej igen var ett tag sen jag har jobbat en del så det har inte hänt så mycket. Jag är däremot snart klar för flytspackling av golvet. Jag har två saker som jag har funderat över...

1. Hur ska jag bygga fallet vid brunnen? Jag har gjort en bild som visar 3 möjliga sätt, vilket är rätt?

2. Ska man verkligen ha fall på hela golvet i badrummet? Blir inte det tokigt att montera en toalett på ett golv som lutar? Alla jag snackat med (ej proffs) tycker det låter vansinigt och extremt svårt att utföra. Golvet hade inte fall (förutom vid brunnen) innan. I en brochyr från Maxit så flyter dom golvat plant och bygger fall vid brunnen.
Alla tre sätten funkar, så länge spackelskiktet blir tillräckligt tjockt vid brunnen. Om spackelskiktet blir för tunt med B eller C så kan man köra förhöjningsring som i a, eller höja hela monteringsplattan.

Ja, man ska ha fall på hela golvet. Att det inte var det förut är inte relevant. Det är nya regler i BBR, och i de nya PER's branschregler kommer det stå samma sak. Vill du göra det fackmässigt så ska du ha 1:100 på hela golvet. Vad är det som skulle vara extremt svårt med det? Man flytspacklar ett fall. Tycker man att det är för svårt så föreslår jag att man hyr in någon som gör just den delen. Menar du att toaletten skulle luta lite då? Ja, några millimeter, ingenting som märks.
 
S
jon_h skrev:
Alla tre sätten funkar, så länge spackelskiktet blir tillräckligt tjockt vid brunnen. Om spackelskiktet blir för tunt med B eller C så kan man köra förhöjningsring som i a, eller höja hela monteringsplattan.
Vad menar du med "för tunt"? Var skulle det kunna bli för tunt?
 
DanielF skrev:
Vad menar du med "för tunt"? Var skulle det kunna bli för tunt?
På spånskivan. Det får inte vara tunnare än 12 mm på det tunnaste stället, eller 15 mm om man har elslingor.
 
S
jon_h skrev:
På spånskivan. Det får inte vara tunnare än 12 mm på det tunnaste stället, eller 15 mm om man har elslingor.
Men då är alternativ B helt uteslutet då den går från 0mm till Xmm på spånskivan och alternativ C är nog också utesluten då den inte kan bygga mer än 4mm till Xmm på spånskivan.

Alternativ A lär vara det enda alternativ som kan bygga 12mm på den lägsta punkten på spånskivan.

Om man använder sig av alternativ A är det då smart att gjuta in klinkerplatter som amering runt monteringsplattans kanter för att minska möjlighet i sprickbildning? Hört att en grannes hantverkare använde sig av denna metod...
 
  • brunnen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B och C hade varit möjliga om man monterade plattan högre upp än golvspånet, till exempel medföljer sådana distansklossar Purus monteringsplatta. Men kör annars på A.

Nej nej, man ska absolut inte hitta på någon egen konstruktion. Det här är beprövade konstruktioner som man vet fungerar, och där tillverkarna tar ett ansvar om man gör som de har tänkt. Följ deras anvisningar till punkt och pricka. Om du gjuter in klinkerplattor så kan jag garantera dig att du kommer själv få ta ansvar om något blir knas kring brunnen.

För övrigt förstår jag inte alls tanken med att gjuta in klinkerplattor där, och på vilket vis det skulle minska risken för sprickor. Låter fullständigt idiotiskt.

Förresten, glöm inte prima (eventuellt med strö, se anvisning av tillverkare) och lägga punktsvetsat armeringsnät på spånet innan du flytspacklar.
 
S
Två frågor till...

1. Vad jag har läst om maxit golvspackel så använder dom ett tunnflytande spackel för den stora ytan och ett tjockt spackel för fallet runt brunnen. Är detta vanligt förekommande på produkter från andra leverantörer? Låter lättare att bygga fall runt brunnen med denna sort?

2. Det där med ameringsnät, är det bundet till en viss sorts flytspackel eller fungerar det till alla produkter? Är nätet specielt för flytspackling eller är det riktigt grovt ameringsnät för betong eller liknande jobb? Finns det en länk eller bild till denna produkt? Vilket flytspackel rekomenderar du till mitt badrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.