Vi byggde för cirka 7 år sen och la på lite för att få bra vitvaror. Diskmaskin från husqvarna, tystaste på marknaden just då, IQ700 tumlare från Siemens. Tack vare dessa val är vi nu "hej och tjena" med personalen på 2 olika elreparationsfirmor i stan.

Under året har vi gett upp och köpt nytt , i mellanprisklassen både tumlare och disk, men är absolut inte nöjda Tumlaren (Husqvarna 8000 ) kräver ettt rattvrid och 4 knapptryck varje gång man kör för att tvätten ska bli torr, det är bara ett program det blir torrt på och då måste man gå in speciellt och trycka torkgrad "extra torrt"
på simens ( som jag valde bort pga deras idiotiska självrengörande kondensor) fanns det ett program som gjorde att det blev torrt. punkt slut.

Vad är egentligen skåptorrt ? vem lägger in blöt tvätt i skåpen ?
 
Hoppsan! En del har otur med sina prylar men att allt nytt är skit är en klar överdrift. Jag förmodar att du läst bruksanvisningen men om du inte gjort det så kanske det finns möjlighet att ändra torrhetsnivån enligt bilden. Hittar du något i din bruks?
 
  • Sida ur bruksanvisning med instruktioner för justering av torkskåpets torrhetsnivå och avaktivering av vattenbehållarens indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
7-år gamla så gick de redan på övertid
 
  • Gilla
  • Wow
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår att du träffar på många nyare maskiner som pajat i förtid, det gör även jag. Lika tråkigt varje gång.
Det jag behöver påminna mig om ibland är att alla som har fungerande saker inte behöver någon hjälp så dem hör jag aldrig ifrån. Jag funderar också på om kortare livslängd och kan hänga ihop med vanvård och onormalt slitage (Känslan är att tvätt + disk används mycket mera nu än för säg 20år sedan)?
 
Känner igen det där. Bytte nyligen en diskmaskin som var 1 år och tre månader, 1 års garanti. Den skulle kosta 200 mindre än inköpspris att laga.

När vi bytt den så rev jag ner den gamla för att jag ville ha pump och lite andra delar från den, och konstruktionen var verkligen "billigt till varje pris". Allting var "enklast möjliga" och allting var byggt så att det var näst intill omöjligt att serva.

Märket var, om jag minns rätt, Cylinda, och nej, det gick inte att få loss pumpen, för den, tillsammans med några ventiler, var alla en del av bottenplattan, gjuten i en plastdel.
 
A
T Troberg skrev:
Känner igen det där. Bytte nyligen en diskmaskin som var 1 år och tre månader, 1 års garanti. Den skulle kosta 200 mindre än inköpspris att laga.

När vi bytt den så rev jag ner den gamla för att jag ville ha pump och lite andra delar från den, och konstruktionen var verkligen "billigt till varje pris". Allting var "enklast möjliga" och allting var byggt så att det var näst intill omöjligt att serva.

Märket var, om jag minns rätt, Cylinda, och nej, det gick inte att få loss pumpen, för den, tillsammans med några ventiler, var alla en del av bottenplattan, gjuten i en plastdel.
Låter som det kunde vara en miele, jag har inte stött på detta i cylinda,... Än...
 
ullberg
P pepparkakshuset skrev:
Vad är egentligen skåptorrt ? vem lägger in blöt tvätt i skåpen ?
OT, men här är Anders (&måns) tankar kring ovan ;)


Vi kör för det mesta varmt tidsprogram för att slippa fundera så mycket på graden av torrhet...

/U
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 8 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
7-år gamla så gick de redan på övertid
Det är möjligt att det är så. Men jag förväntar mig betydligt längre livslängd än så.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
A
-RB- -RB- skrev:
Det är möjligt att det är så. Men jag förväntar mig betydligt längre livslängd än så.
Jag kan bara beklaga men den verkligheten är sedan länge förbi.-typ 20 år sedan-
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
K Knorren skrev:
Jag förstår att du träffar på många nyare maskiner som pajat i förtid, det gör även jag. Lika tråkigt varje gång.
Det jag behöver påminna mig om ibland är att alla som har fungerande saker inte behöver någon hjälp så dem hör jag aldrig ifrån. Jag funderar också på om kortare livslängd och kan hänga ihop med vanvård och onormalt slitage (Känslan är att tvätt + disk används mycket mera nu än för säg 20år sedan)?
Du menar att vi handtvättade mer för 20 år sen? Eller att vi lät
Våra barn gå i skitiga kläder lite längre? Nä knappast någon skillnad där. Saker är sämre idag än för 20 år sedan.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag kan bara beklaga men den verkligheten är sedan länge förbi.-typ 20 år sedan-
Jo, jag vet. Vi är inne på vår tredje tvättmaskin på 10 år. Det betyder inte att jag är nöjd med det. Men man måste ju ha en tvättmaskin. Att gå ner till bäcken och tvätta för hand är inget alternativ för min del.
 
M
-RB- -RB- skrev:
Det är möjligt att det är så. Men jag förväntar mig betydligt längre livslängd än så.
Då skall du inte köpa produkter från Electrolux koncernen...
 
  • Gilla
BosseHansson och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Då skall du inte köpa produkter från Electrolux koncernen...
Har kört med Siemens och Bosch, men de är uppenbarligen inte mycket bättre.
Min mammas gamla Osby-tvättmaskin höll i drygt 35 år. Man kanske skulle försöka hitta en sån på begagnatmarknaden. ;)
 
När ni säger tre maskiner på tio år, i vilken prisklass och hur ofta kör ni den? Vi har en Miele som firar sin femtonde födelsedag nu. Den var brutalt dyr när förra ägaren köpte den men fungerar toppen och går 1-2 gånger per dag.
 
-RB- -RB- skrev:
Har kört med Siemens och Bosch, men de är uppenbarligen inte mycket bättre.
Min mammas gamla Osby-tvättmaskin höll i drygt 35 år. Man kanske skulle försöka hitta en sån på begagnatmarknaden. ;)
Om du gillar höga vattenfakturor :)
Det är hemskt med alla nya maskiner som går sönder hela tiden men det finns andra problem med de gamla i dessa tider. Jag slet ut en 30 år gammal din trotjänare när vi flyttade in i det senaste huset. Fick väldigt höga vattenräkningsr och mätte sedan upp att en 20 år gammal diskmaskin drog 100l+ per disk och tvättmaskinen ännu mer (tror det var över 300l i snitt). De åkte ut, så nu står man där med boschar som man bara väntar på att de skall rasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.