Jag är helt säker på att kanalen är påkopplad.

Det var en del strul med flytten av ventilationsaggregatet och vi blev lite osams.

Just nu är läget att jag har inte betalat av deras tilläggsfaktura och de har inte löst alla mina reklamationer. Jag är inte heller säker på att jag över huvud taget ska betala tilläggsfakturan.
 
J Jerryjohansson skrev:
Tycker det är kul att det finns ett så stort engagemang till att rensa och fixa kanalerna.
Men om jag ska vara helt ärlig så känns det som att ni lägger ner väldigt mycket tid och energi på något
som om man tog in en firma för att lösa, skulle varit klart på 3 timmar med en faktura på ungefär 2000kr. Istället för att köpa lite saker och testa och så blir det halvdant och man inte får ut det man egentligen ska få ut av sin ventialtion.

Men framförallt blir energikostnaderna lägre vid en riktig rensning och mindre slitage på t.ex. FTX-aggregat över tid.
Det är heller inte något man gör varje år och vet många som inte gör det oftare än var 5:e-10:e år.

Utöver det kan man få en del relevanta tips om man ser till inomhusklimatet i övrigt så man slipper sitta och fråga och diskutera på denna plattform fram och tillbaka flera timmar i veckan. Då kan man istället få svar av dem som kommer och rensar och fortsätta jobba med det man nu gör och leva vidare med sitt liv som vanligt.
Nu är denna frågeställning egentligen inte så relevant för mig då jag bor i ett gammalt hus utan FTX, med självdrag.
Men att låta någon annan göra jobbet kontra köpa verktyg och göra det själv tycker jag har några aspekter som är allmänna.
Många pratar om att man spar tid att ta in andra. Vid längre jobb och/eller mer komplicerade jobb håller jag med, men vid mindre, särskillt återkommande jobb som detta, så får man lägga ihop tiderna för allt.
Engångslärotid och inköp. Tid för att ta fram utrusningen och att genomföra det vid varje tillfälle. Detta ska jämföras med tiden att leta på ett företag som man vågar lita på gör ett bra jobb, vilket kan vara en engångstid för mig själv eller i värsta fall ett nytt företag varje gång. Boka in en tid då de kan komma och kanske även se till att kunna vara hemma själv samtidigt. Troligen behövs mer iordningställande innan de kommer än om jag gjort det själv. I vissa fall behövs även mer städning efter. Gör företaget ett dåligt jobb så måste jag få tag på dem igen, boka ny tid osv då jag inte kan göra det själv pga avsaknad av verktyg. Tror att denna ekvation ofta gör det mer fördelaktigt att göra många saker själv.
I detta specifika fall - det låter logiskt att FTX kommer kosta mindre efter rensning. Om man då väntar 5-10år innan nästa rensning, så förlorar man troligen ännu mera än om man gjorde det oftare då man ändå har grejerna hemma.
 
R
Gammal tråd jag vet, är på gång att rengöra lite själv och har kollat runt lite.

Jerryjohansson jobbar ju säkerligen med detta och vill fortsätta sälja dessa tjänster.

Jag personligen tänker att har man grejorna att göra det själv så kan man göra det oftare om man vill vilket ger bättre ekonomi, luft etc.

i vilket fall så har jag kollat runt lite, amazon verkar ha prisvärda saker.
Dessa verkar prisvärda:
https://www.amazon.se/HOLZBRINK-Fle...&pd_rd_wg=VcKcy&pd_rd_i=B00BFXCCWU&psc=1&th=1

https://www.amazon.se/HOLZBRINK-bor...ocphy=1012345&hvtargid=pla-699245410249&psc=1

Vad tror ni, funkar det att kapa loss öglan och sätta vajern på en skruvdragare.

Tänker följande tillvägagångssätt:

Sätta en propp med anslutning för grovdamsugaren i tilluftsdonen, sen köra viskan från närmsta tilluftsdonet mot proppen med dammsugaren.

Sen flytta sig allteftersom. Samma princip med frånluft, avluft etc.
 
Den där ståltråden är inte tänkt att den ska rotera utan man ska bara dra den fram-å-tillbaka.

En rensvajer har massor med kardeler samt är innanför ett ytterhölje.

Se mitt tidigare inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoering-ventilationskanaler.327283/#post-3098095

En rensvajer med kardeler inne i ett ytterhölje och en roterande borst vid änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterhöljet är stilla när vajern roterar, på så sätt så kan man föra viskan framåt-å-bakåt samtidigt som den roterar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Gammal video, jag vet, så den borde passa bra i en gammal tråd. Men så har såg det ut utomhus när jag körde. Rekommenderar starkt en riktig rensvajer och viska. Går hur snabbt som helst.
 
  • Gilla
Rob ert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.