Hej,
Undrar om det är samma procedur att måla på ett flytspacklat golv som på ett betonggolv? Finns det även en film på det flytspacklade golvet som man behöver slipa bort?
 
Det golvet jag flytspacklade skulle inte ha hållt speciellt länge utan att gå sönder om det utsattes för slitage eller hål/sprickor genom tappade föremål. Nu var det inte fiberförstärkt, men frågan är om flytspackel duger som annat än underlag till andra golv? Dvs inte som slityta i bostad (jag antar att du har tänkt att använda golvet som slityta iom målarplanarna?)
 
Jodå, det finns flytspackel som tål att användas som slityta, men jag vet faktiskt inte vilka. Men jag tror nog att de flesta flytspackel jag har flutit med i badrum och så skulle funka bra, alla jag har använt blir stenhårda efter att de brunnit klart. Jag såg dessutom på Finjas hemsida att ett av deras spackel hade använts som synligt golv i något renoveringsprogram på tv. Fiberförstärkt eller inte, det har knappast något med slitstyrkan att göra.

Och det går bra att måla flytspackel på samma vis som man målar betong, bara den har kommit ner i fukthalt. Målar man så blir ju dessutom färgen den huvudsakliga slitytan.
 
Martin_Blomberg skrev:
Det golvet jag flytspacklade skulle inte ha hållt speciellt länge utan att gå sönder om det utsattes för slitage eller hål/sprickor genom tappade föremål. Nu var det inte fiberförstärkt, men frågan är om flytspackel duger som annat än underlag till andra golv? Dvs inte som slityta i bostad (jag antar att du har tänkt att använda golvet som slityta iom målarplanarna?)

Visst finns det flytspackel som duger som annat än underlag till andra golv! Ardex K 301 fungerar utan ytbeläggning, både inom- och utomhus. Ardex A 55, K 80 och K 14,endast inomhus, kan målas med diffusionsöppen färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.