Tjenare. Idag var jag å hämtade en Wascator W74 som sades vara defekt men hon som sålde den kände inte till felet, sa bara att den inte fungerade som den skulle
Nu kör jag ett 40grad program och har upptäckt 2 saker som verkar konstiga. Det första är att avloppsventilen läcker lite.
Sen så verkar programverket ha fastnat på nåt vis. Nu har den stått å kört förtvätt i över 10 min å visaren på programverket står på exakt samma punkt. Vet inte om det ska vara så, att den flyttar sig långt när den gjort klart förtvätt. Sitter dessutom två programverk i, ett bakre som ser ut att styra motorn å ett främre som syns i fönstret.
Nån som vet vad det är å hur det åtgärdas?
TR
 
Här har den stått i nästan 20 min nu. Gjorde en markering så jag skulle se om den flyttade.
Hur långt är ett 40 program med en Wascator?
 
  • Tvättmaskinsklocka med markering, visar stillastående vid en tvättprogramindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha med läckaget i avloppsventilen att göra?
För nu började den fylla på vatten
 
A
värmer den?
 
Inte helt, upptäckte att bara ett element va inkopplat
Fick osså med en WE60 som hade 3 hela element, ska flytta dom till W70 maskinen
Verkar va nåt mer fel på avloppsventilen, nu tömmer den inte trots att spänningen brutits
 
A
avloppsventilerna behöver en del omvårdnad i ibland.
läcker dessa så fyller den på och går inte vidare
original är det en motordriven ventil med returfjäder
motor, växellåda samt nämnda fjäder går efter mycket lång och trogen tjänst sönder.
är den kopplad till luddlåda?

3 element behövs vara igång för att få vettiga tvätt tider, den går inte vidare i programmet förrän såväl vattennivå som värme är uppnått
 
Ahaa då vet jag nog
Ser att gummislangen i ventilen har tryckts ihop så frågan är om det är nåt skit som har ramlat ner i den?
 
Kan man mäta så man ser om elementen är hela? Vad för värden ska man i så fall få?
Å hur får man ut elementen?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Ahaa då vet jag nog
Ser att gummislangen i ventilen har tryckts ihop så frågan är om det är nåt skit som har ramlat ner i den?
nu vet jag inte vad du menar men avloppsventilens tätning sker genom att trycka ihop underdelen mot trumman gummit ser då veckat ut.
i detta veck kan man hitta många otroliga ting.
jag skulle tagit bort ventilen och kollat skicket på alla delar
 
Ja man hör hur kolven går upp när man startar maskinen
Så då måste det va skit där i. Borde det inte va nån lucka i trumman?
 
Var inte lite skit där i
 
  • En igensatt röranslutning full med smuts och partiklar synlig vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
D Djävulssnickarn skrev:
Var inte lite skit där i
fint
du får se om du kan rädda gummit annars är det inte så dyrt och lätt att byta när den ändå är isär
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Ja man hör hur kolven går upp när man startar maskinen
Så då måste det va skit där i. Borde det inte va nån lucka i trumman?
nä det är väldigt ovanligt fanns på vissa maskiner för en 30-40 år sedan
 
Men hur får man då ut elementen?
Räcker det att lossa muttern mellan kontakterna?
 
Gummit kändes bra, problemet var all skit där i. Går det att testa ventilen utanför maskinen innan man monterar in den igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.