Om balken får längre spännvidd måste den ha andra dimensioner. Ska stolpen stå långt åt ena sidan bör man dela upp balken i två.
 
U
Sätter du stolpen 120cm från köksväggen behöver du byta till en 90x360 limträbalk. Som tidigare redan sagts; ändrar du spännvidden kommer du behöva byta balk.

Ett kanske möjligt alternativet är att det kan gå behålla befintlig balk genom att sätta två stolpar 150cm in från båda väggarna. Behålla en maximal spännvidd på 3 meter. Men det är kanske inte det du önskar? Att gå från 1 till 2 stolpar.
Sen är det inte ju inte hur lätt som helst att bara sätta en stolpe, det gäller att det finns nått som stolpen kan stå på :)
 
Redigerat:
Hej.
Återkommer med en fundering.

Går det att sätta upp en liknande limträbalk bredvid befintliga. Alltså behålla nuvarande 90/225 och lägga en till 90/225 bredvid? Kanske limma ihop dem Med varandra och fästa med konstruktionskruv eller nått?
Sen ta bort stolpen i mitten..

Förstår att jag säkerligen är ute och cyklar men det skulle vara en smidig lösning om det fungerade.
 
Man kan dra ihop dem med genomgående bultar (ganska många), men problemet är att det inte räcker. Den lägsta limträbalk du kan använda, jag tror jag har skrivit det tidigare, är 65x360.
 
J justusandersson skrev:
Man kan dra ihop dem med genomgående bultar (ganska många), men problemet är att det inte räcker. Den lägsta limträbalk du kan använda, jag tror jag har skrivit det tidigare, är 65x360.
Justusandersson du är ju en hjälte som orkar svara mig och otaliga andra.
Sista frågan.. :)
Om en stolpe kommer in 1.2 meter feån vägg. Så att spännvidden blir cirka 4.8 meter istället. Vilka dimensioner talar vi då eller är det fortfarande 360/165 450/90 som gäller?
 
I inlägg #19 står det 65x360. Det ska givetvis vara 165x360. Minskar du spännvidden till 4,8 m kan du gå ner till 165x315. Lämpligen så skarvar du balken över stolpen.
 
Svetsa en U-balk som läggs utanpå limträt skulle kunna funka, skulle kunna överspänna den med
 
J justusandersson skrev:
I inlägg #19 står det 65x360. Det ska givetvis vara 165x360. Minskar du spännvidden till 4,8 m kan du gå ner till 165x315. Lämpligen så skarvar du balken över stolpen.
Ok.
Klart att varuhusen inte har dessa dimensioner då :)..
Men eftersom 315/90 är en *vanlig sort.*
Om vi köper 2 sånna. Sätter ihop dem.
Ersätter detta en 315/165 som föreslagits?
 
S saltamaja83 skrev:
Ersätter detta en 315/165 som föreslagits?
Ja om ni bultar ihop dem. Annars kan ni alltid beställa hem en 165x315. Det är en av fördelarna med limträ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.