Vi har kontakt med en arkitekt som i senaste ritningen skrev att ett "föräldrasovrum på 12,5 kvm egentligen var för stort men kommunen kanske godtar det ändå".

Vad menar han med detta? Hur i hela fridens namn kan ett sovrum bli för stort, det bestämmer man väl själv? I vår ursprungliga ritning så som vi ville ha det, var rummet på ungefär 15 kvm.
 
Det var det värsta jag har hört!!!! Vad i hela friden har kommunen med det att göra.........????!!!! Fast det verkar i och för sig som om kommunen ska ha ett finger med i precis allting, men det här tar nog priset....!! Vilken kommun är det? (eller arkitekt kanske man ska fråga kommunen har ju trots allt inte protesterat ännu...[)
 
Om jag inte har helt fel ska kommunen inte lägga sig i planlösning. Undantag är att en toalett ska vara handikappanpassad.

Rätta mig om jag har fel...
 
angelgirl skrev:
Vad menar han med detta? Hur i hela fridens namn kan ett sovrum bli för stort, det bestämmer man väl själv? I vår ursprungliga ritning så som vi ville ha det, var rummet på ungefär 15 kvm.
Varför frågar du inte arkitekten vad han menar? Det måste ju vara någon sorts missförstånd..
 
Grundkravet från kommunen angående tillgänglighet för rörelsehindrade är att det på bottenvåningen skall finnas en toalett där en rullstol skall kunna vända, möjlighet att duscha och kök där rullstol får plats att vända. Vidare ska det enkelt gå att skapa ett sovrum genom att slå upp en vägg. Sedan finns det en massa andra krav också som jag inte har klart i huvudet...

Tanken är att kommunen inte ska behöva gå in och slanta ifall någon i familjen blir rörelsehindrad eller tillfälligt rörelsehindrad. Alternativt om ni säljer huset till någon annan, så vill inte kommunen betala för alltför omfattande handikappanpassning.

Däremot låter det helt bisarrt att kommunen skall lägga sig i hur stort sovrummet får vara, förutsatt att handikappkraven är uppfyllda.
 
W
angelgirl skrev:
Vi har kontakt med en arkitekt som i senaste ritningen skrev att ett "föräldrasovrum på 12,5 kvm egentligen var för stort men kommunen kanske godtar det ändå".

Vad menar han med detta? Hur i hela fridens namn kan ett sovrum bli för stort, det bestämmer man väl själv? I vår ursprungliga ritning så som vi ville ha det, var rummet på ungefär 15 kvm.
Haha sicken kommun. Vad heter den? Komunen för trångbodda eller :)
12.5 kvm e ju ingenting men framförallt hur kan de ha en åsikt om det, måste vara missförstånd. Men e det inte det så skit blankt i komunen, hade jag garanterat gjort.
 
Det är inte kommunen som sagt detta, det är arkitekten. Håller på att kontakta kommunen och ska prata med arkitekten igen och fråga vad han menar.

Arkitekten är Håkan på Allmogehus.
 
Varför inte låta arkitekten uttala sig först? Det kan ju röra sig om ett misstag eller missförstånd.
 
Har andra frågor till kommunen, därför kan vi lika bra ta upp detta samtidigt.
 
Man kanske kan få dispens om man är jättetjock och verkligen behöver större sovrum... Eller om man har småbarn som vill sova hos mamma och pappa ibland. Om man har en riktigt bra förklaring kanske kommunen går med på att sovrummet är 13-14 m2 eller rentav 15 m2?
 
Jag funderar på om det är så att de totala ytorna i huset är små. Och det kanske innebär att man får dispens från något ex. i handikappsanpassningen i badrummet eller så. Om man då "slösar" med yta till ett sovrum så kanske kommunen tycker att den ytan borde prioriters till vad det nu är man får dispens för. Bara en liten fundering från mig. Annars måste det vara någon sorts felskrivning eller missförstånd.

Funderar också på om det är arkitekten som inte gillar era planförslag, men försöker lägga lite tyngd bakom argumenten genom att skylla på eller hota med kommunen.
 
A
Låter som en mindre genomtänkt kommentar där... vi kommer att ha stora sovrum i vårt hus, det minsta kommer att vara på runt 12 kvm. Instämmer med föregående skrivare, är man riktigt tjock så kanske man kan få lite dispens... har en del att jobba på isåfall.. :) ...eller kan det räknas att katten sover i fotändan av sängen???
 
A
angelgirl skrev:
Det är inte kommunen som sagt detta, det är arkitekten. Håller på att kontakta kommunen och ska prata med arkitekten igen och fråga vad han menar.

Arkitekten är Håkan på Allmogehus.
Finns några som har byggt med allmogehus här som har en hemsida å jag tyckte nog att deras sovrum inte va speciellt små. Kan ha fel. Snäckhuset kallar dom det tror jag. Finns en länk Snäckhuset
 
Min första tanke när jag läste tråden var att arkitekten måste mena tvärtom! Alltså 12,5 m2 är i minsta laget för att vara ett föräldrasovrum.
Skulle var intressant med en förklaring...
 
Kan man inte spela innebandy med alla barnen i sovrummet är det för litet... :D


5 barns-far
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.