Jag har redan bokat ett telefonmöte med handläggaren imorgon men orkar inte vänta på svar och hoppas någon expert här vet.

Vi kommer ha en gång runt atriumet som är 120 cm bred och den leder till en toalett som är handikappanpassad men i den andra ändan av gången smalnar den av till 90 cm och går till en toalett som inte är handikappanpassad. Jag vet ju att det bara behövs en handikappanpassad toalett. Min fråga är att om det är ok att ha 90 cm i slutet av en gång?

Plantekning som viser en 120 cm bred gang rundt et atrium og en smalere gang på 90 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enda som är i slutet på korridoren är toaletten som inte är anpassad? Ingen tvättmaskin eller något som behöver kunna nås? Det är inte en passage till något annat? Jag bedömer efter en snabb titt inte att det ska vara några problem (men skett svar får du av handläggaren i morgon). Har du lämnat in bygglovet eller är du i skisstadiet?

Har du studerat denna?

https://www.sollentuna.se/globalass...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag skulle rita med en husleverantör men deras arkitekt säger att alla gångar på enplans måste vara 120, vilket jag inte tycker låter vettigt. Jag har läst men det som står där stämmer inte alltid. T ex så står det att man inte får ha diskmaskin mellan häll och ho men det fick jag för handläggaren.
 
M MetteKson skrev:
Det enda som är i slutet på korridoren är toaletten som inte är anpassad? I hen tvättmaskin eller något som behöver kunna nås? Det är inte en passage till något annat? Jag bedömer efter en snabb titt inte att det ska vara några problem (men skett svar får du av handläggaren i morgon). Har du lämnat in bygglovet eller är du i skisstadiet?

Har du studerat denna?

[länk]
Fick ok för handläggaren
Skärmdump med byggregler för arbetsyta i kök och layoutplan för studentbostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.