Jag såg på Fredrik Lindströms intressanta program och han sa att ruccola växer i Sverige, men under ett annat namn. Tyvärr går det inte att sälja då för det är inte tillräckligt exotiskt. Är det någon som vet det svenska namnet på ruccola? Finns det i några affärer? Är det lätt att få att växa?

Anders
 
Jag odlade ruccola i somras, köpte vanliga fröer från weibulls. Tyvärr mumsade sniglarna i sig det mesta, men det verkade annars inte vara något fel på växtkraften, växte som vanlig sallad.

/Elin
 
Senapskål är det svenska namnet - men sedan finns det såklart en mängd olika varianter.
 
Jag gillar inte smaken så jag har inte provat odla det själv, men från andra som har provat har jag hört att det snarast är att likna vid ett ogräs :)
 
Jag har sått ruccola/senapskål både när jag bodde i lägenhet (i en liten plastlåda på balkongen) och nu när jag har egen trädgård, och det har inte varit några problem att få det att växa. Tyvärr så blir den väldigt besk om den får stå för länge, så det gäller att skörda i tid, men det gäller nog för all typ av sallad.
 
Jag har provat odla ruccola ett par år nu, men får också problemet med sniglar. Har ni något tips på hur jag ska stoppa dem? Provade med att lägga över ngn form av väv förra sommaren, men det hjälpte inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.