Hej!

Min köksfläkt gick nyligen sönder och det är själva vreden som inte kan hamna i rätt plats. Jag undrar om det blir enkelt att fixa detta och jag vet inte om fläkten är på eller av just nu. Som man ser på bilden är den inte tillräckligt stängd och när jag lägger ett papper under fläkten så rör den inte på sig
 
  • Köksfläkt med felplacerat vred och delvis stängd lucka, osäker om fläkten är på eller av.
Mats-S
Troligen vredet som plasten spruckit i fästet som omsluter en metallstång som går in i fläkten.
Bara att dra loss vredet rakt ut så ser du om fästet är skadat.

Googla efter nytt vred typ "futurum" samt modellnumret.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Troligen vredet som plasten spruckit i fästet som omsluter en metallstång som går in i fläkten.
Bara att dra loss vredet rakt ut så ser du om fästet är skadat.

Googla efter nytt vred typ "futurum" samt modellnumret.
Hmm kan man bara dra ut den rakt mot mig, är det enkelt att byta fäste? För just nu är fläkten inte bra lägger ett papper på själva fläktfiltret och den fastnar inte.
 
Mats-S
Bara att dra den rakt ut, ev "bända" lite lätt med något platt.
Du byter hela vredet, om det är det som har spruckit ... du fattar när du fått ut vredet och kollar på vredets baksida.
Finns garanterat nytt vred på nätet.
Mitt gick sönder på samma sätt (annat märke på fläkten), plasten håller inte i evigheter på dom.
 
  • Gilla
Swollenraspberry
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Bara att dra den rakt ut, ev "bända" lite lätt med något platt.
Du byter hela vredet, om det är det som har spruckit ... du fattar när du fått ut vredet och kollar på vredets baksida.
Finns garanterat nytt vred på nätet.
Mitt gick sönder på samma sätt (annat märke på fläkten), plasten håller inte i evigheter på dom.
Alright, är det vanligt att vreden sitter hårt, försöker att dra ut den nu men den sitter riktigt hårt
 
Redigerat:
En tång tvärs över utsticket , nypa till hårt och dra rakt ut, kan vara lite trögt men går, se till at du inte åker baklänges när det släpper.
 
J jonaserik skrev:
En tång tvärs över utsticket , nypa till hårt och dra rakt ut, kan vara lite trögt men går, se till at du inte åker baklänges när det släpper.
Ska testa göra det, vad gör man efter vet du kommer det vara trådar som hänger på själva vreden och hur kopplar man den så att den kan stänga och öppna fläkten. Tack!
 
  • Gilla
ullapulla
  • Laddar…
Inga trådar , det sitter en väljare ( Strömbrytare ) för fläktfarten innanför och vredet sitter bara på en metallpinne, har du fått ett vred på spisen i din hand någon gång, det är lika där att bara dra ut vredet
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inga trådar , det sitter en väljare ( Strömbrytare ) för fläktfarten innanför och vredet sitter bara på en metallpinne, har du fått ett vred på spisen i din hand någon gång, det är lika där att bara dra ut vredet
Tack för svaret så det jag ska göra är :

1. Dra ut vredet
2. Sätta in den nya vreden

Behöver jag göra något med strömbrytaren?
 
Svar nej ingenting, bara se till att vredet kommer rätt, kan vara som en kalvmåne eller ett spår på axeln och i vredet finns motsvarande urtag för dessa, bara passa in.
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej ingenting, bara se till att vredet kommer rätt, kan vara som en kalvmåne eller ett spår på axeln och i vredet finns motsvarande urtag för dessa, bara passa in.
Får testa göra det kommer skriva om det är något tack så mycket!!
 
J jonaserik skrev:
Svar nej ingenting, bara se till att vredet kommer rätt, kan vara som en kalvmåne eller ett spår på axeln och i vredet finns motsvarande urtag för dessa, bara passa in.
Hej igen jag lyckades äntligen att dra upp vreden och det känns som att det inte var vreden som var problemet. Metallstången sitter lite snett vet du hur man fixar detta?

Tack!
 
  • Sned metallstång på en vit spisknappsplats utan vred vid en köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S Mats-S skrev:
Bara att dra den rakt ut, ev "bända" lite lätt med något platt.
Du byter hela vredet, om det är det som har spruckit ... du fattar när du fått ut vredet och kollar på vredets baksida.
Finns garanterat nytt vred på nätet.
Mitt gick sönder på samma sätt (annat märke på fläkten), plasten håller inte i evigheter på dom.
Hej var det samma med din metallstav att den sitter lite snett?
 
  • Snett metallstångsben på en diskmaskin under en trälucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det kanske är metallstången inne i fläkten som lossnat från spjället?
 
Handyman 1 skrev:
Det kanske är metallstången inne i fläkten som lossnat från spjället?
Hmm det kanske är det vet du hur jag ska göra för att rätta till metallstången, just nu går det inte att vrida till vänster den har fastnat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.