Hej vi ska bygga ut altan på hela gräshöjden och ett spabad på.
Bästa, enklaste och billigaste tillvägagångssätt?
 
  • Existerande träaltan angränsande till en öppen gräshöjd där en utbyggnad och installation av spabad planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakgård med befintlig liten trädäck och gräshöjd framför svart hus, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju inga genvägar direkt.
Schakta bort gräset, gräv för plintar och bygg.
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
optimum
Jo möjligen en genväg. Billigaste, bygg själv.

Tänk på att gräva plint till frostsäkert djup med lämplig fyllning och fixa avtappning på bra sätt.
Bygger du in badet så se till att det går komma åt att reparera och serva.
Anlita sedan en elektriker så du slipper få otrevliga överraskningar.

Kul projekt nu när vårvärmen kommer. :cool:
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo möjligen en genväg. Billigaste, bygg själv.

Tänk på att gräva plint till frostsäkert djup med lämplig fyllning och fixa avtappning på bra sätt.
Bygger du in badet så se till att det går komma åt att reparera och serva.
Anlita sedan en elektriker så du slipper få otrevliga överraskningar.

Kul projekt nu när vårvärmen kommer. :cool:
Att gräva plint till frostsäkert djup !!! Det tror jag ingen gör för en altan. Här i Östergötland så är frostfritt djup == 1.6 meter.
Karta över Sverige som visar frostfritt djup i meter per region, med 1.6 meter vid Östergötland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
L largab skrev:
Att gräva plint till frostsäkert djup !!! Det tror jag ingen gör för en altan. Här i Östergötland så är frostfritt djup == 1.6 meter.
[bild]
Beror på markens förhållanden men nog ingen som kör till helt frostsäkert utan ser till att ha bra dränerande material.
Tips är att kolla upp vad du bör ha för djup på plintarna. En del gjuter betongfundament till spabad och sänker ned badet i golvet. Våra vänner har gjort så. En del jobb men det blev kanonbra.
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
hade nog tänkt ställa spabadet på altan, räcker d ej att plinta typ cc30 där d ska stå då?
Såklart måste vi ta bort gräs o lägga markduk men hade inte tänkt gräva bort så mycket av ’kullen’..


optimum optimum skrev:
Beror på markens förhållanden men nog ingen som kör till helt frostsäkert utan ser till att ha bra dränerande material.
Tips är att kolla upp vad du bör ha för djup på plintarna. En del gjuter betongfundament till spabad och sänker ned badet i golvet. Våra vänner har gjort så. En del jobb men det blev kanonbra.
 
maah maah skrev:
Finns ju inga genvägar direkt.
Schakta bort gräset, gräv för plintar och bygg.
hade nog tänkt ställa spabadet på altan, räcker d ej att plinta typ cc30 där d ska stå då?
Såklart måste vi ta bort gräs o lägga markduk men hade inte tänkt gräva bort så mycket av ’kullen’..
 
optimum
R RL1 skrev:
hade nog tänkt ställa spabadet på altan, räcker d ej att plinta typ cc30 där d ska stå då?
Såklart måste vi ta bort gräs o lägga markduk men hade inte tänkt gräva bort så mycket av ’kullen’..
Jag är inte bra på plint avstånd eller djup eller material.
CC30 känns lite för tätt.
Men här på forumet hoppas jag det finns fler som kan hjälpa till.

Själv ska jag göra mindre eget projekt nu i vår. Ny yttertrappa ihop bygg med mindre altan så får vi sittplats på framsidan där vi har kvällssol. Nuvarande trappa är i tryckimpregnerat också men är bara vanligt rakt. Den nya blir med 45 grader hörn och trappsteg mm. En del belysning ska in där också.
 
  • Gilla
RL1
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag är inte bra på plint avstånd eller djup eller material.
CC30 känns lite för tätt.
Men här på forumet hoppas jag det finns fler som kan hjälpa till.

Själv ska jag göra mindre eget projekt nu i vår. Ny yttertrappa ihop bygg med mindre altan så får vi sittplats på framsidan där vi har kvällssol. Nuvarande trappa är i tryckimpregnerat också men är bara vanligt rakt. Den nya blir med 45 grader hörn och trappsteg mm. En del belysning ska in där också.
Kul med projekt! Lycka till:D
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.