Galen idé, men kul. Jag funderar på en bakram i böjträ till min mc. Jag tror det är starkt som tusan och lätt som bara den. Jag har en mc där bakramen bara bär min tyngd. Fjädring och sving är upphängt i den främre delen av ramen.
Jag har två funderingar:
Om jag limmar lamellerna så de ligger ner får jag svikt uppåt/neråt. Om jag limmar dem stående får jag svikt i sidled. Det är ju i höjdled de största krafterna blir.Det är enklare att forma den horisontella delen där sadeln ska ligga om jag ställer lamellerna då rundningen bak blir "enkel". Lägger jag dem kan jag enklare böja staget som går nedåt/framåt.
Om jag limmar dem liggande tänker jag att infästningen med bult igenom blir väldigt svag och om jag skor änden vid bulthålet med plåt finns det en risk att det blir brott där skoningen tar slut. Stående blir det bättre hållfasthet vid fästet.
Eller...
Som sagt. Tokerier men koolt och snyggt
Med liggande lameller menar jag som det är i stolsbenen på en Pernilla-stol
 
Redigerat:
Den här tråden skulle må bra av en skiss.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Den här tråden skulle må bra av en skiss.
Kanske ett foto. Motorcykelchassi med elektriska komponenter och bakhjul i en verkstad framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nå. Strunt samma. Jag leker väl på i min takt och ser vad det blir. En bakram i böjträ kommer det att bli och sedan får vi se om den håller när första potthålet är avklarat :)
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Ser inte riktigt vad det är för hoj, sv650?
Men, jag tror att bilprovningen har synpunkter på att använda trä i bakramen.
Men, troligen blir det starkt nog för att klara din vikt, men när du råkar dundra i ett potthål i 100km/h vill du veta att du inte slipar rumpan på bakhjulen efteråt.
Ett rejält stresstest är på sin plats innan du framför hojen i trafik..
 
Det är faktiskt en Triumph Daytona T595 -97 :) Har gjort en ny bakram i stålrör så varför inte en till fast i trä..
Triumph Daytona T595 motorcykel utan bakram stödd på träblock i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jai134 skrev:
Det är faktiskt en Triumph Daytona T595 -97 :) Har gjort en ny bakram i stålrör så varför inte en till fast i trä..
[bild]
ja nä go for it. Det jag kan tänka mig är att vibrationerna kan bli ett problem.. håll bara koll på hur det ser ut runt fästpunkter under tid..

trepipen i daytonan är ju inte lika våldsam som en stånka eller twin men helt vibrationsfri är den ju inte..
 
L ljhnilsson skrev:
ja nä go for it. Det jag kan tänka mig är att vibrationerna kan bli ett problem.. håll bara koll på hur det ser ut runt fästpunkter under tiden..QUOTE]
Då kommer jag tillbaka till min fråga från första posten, nämligen hur jag bäst vänder lamellerna. Den övre skissen är från sidan med "liggande" lameller, den undre ovanifrån med "stående" lameller. I den övre blir ju borrhålet längs med fogarna och i den nedre på tvärs. Vilket spricker först?[bild]
 
Jag vet inte hur jag ska ställa frågan för att vara tydlig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.