K k0rken skrev:
Enligt honom så skulle de inte fungera med kakel och klinkers i huset för att de är ett trähus byggt 1948.
Men det är ju något i det. I ett trähus är ju en plastmatta enklare och en robust lösning.

Lösningar med kakel på väggen och klinkers på golv som alla (inklusiva mig) vill ha, är ju enklare att realisera i ett stenhus. Men.... det är ju bra möjligt att ha klinkers/kakel i trähus, men det är samtidigt lite mer komplicerad med alla regler som gäller.
Vid plastmatta är ju själva matta godkänd som tätskikt, och även mer flexibel och följsam i ett trähus som lever... så om du inte ska hänga up flera tunga möbler på vägen som kräver förstärkning och ändra saker och ting som kräver att väggar behöver öppnas (tex flytta rör) så kan det vara enkare. Samtidigt behöver du ändå sätta en ny golvbrunn om den gamla är från innan 90 talet, så även med plastmatta är det inte alltid busenkelt heller.

Det kan ju vara schyst att påtåla väldigt tydlig att du behöver kolla referenser och se behörigheter och att det är bättre att han inte fortsätter offert om han inte kan kan visa det. Bättre att vara rak och ärlig.

Och som sagt tiidgare. Det är valigt att firmor ha avtal med rörmakare och elfirman. Att det till och med hyr in kakelsättare. Kaklet är inte det som utgör tätskikt.

Ska man besiktiga badrum då vill man helst besiktiga tätskiktet. Alltså innan kakelsättaren kommer. Och kolla att golvbrunnan är ordentligt sätt. Om du vill anlita en besiktningsman är det nog bättre att prata med hen innan du har börjat renovera.

Lycka till. Det kan vara att det är en duktig person, men det hjälper foga om du får problem.
 
H HEM2121 skrev:
Är det ingen svenskregistrerad företag, så skulle inte jag anlita dem.
Villaägarna har även så man kan få offerter, kallas BraByggare, kolla med Villaägarna.
Vill bara varna för att man kan få fuskbyggare även via BraByggare.Märker de att man är missnöjd drar de tillbaks offerten och då kan man inte skriva en recension.
Kvalitén kan också variera mycket. Firman kanske bara är en eller två personer och sedan anlitar de ett par polacker som i sin tur anlitar några vitryssar som gör det egentliga jobbet.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Stämmer. Det är bara foretag utan egna kunder på BraByggare (nya foretag, eller de med "historia")
Vem skulle betala 4k i månaden bara för möjlighet att skaffa en offert?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D
Med risk för att outa fel företag. Är det månne MB sv*nska by*g? Googlade på formuleringen som du hade i trådstarten, finns bara på den hemsidan, men även i en blocket-annons, som hänvisar till företaget s*m*a <- i.

Hittar telefonnummer och via telefonnummer hittar jag personen och när jag söker på personen på allabolag, så har han bara en befattning och det är i ett helt annat företag.

Om jag är på rätt spår, så skulle jag undvika. Åtminstone vara försiktig.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
D danpih skrev:
Med risk för att outa fel företag. Är det månne MB sv*nska by*g? Googlade på formuleringen som du hade i trådstarten, finns bara på den hemsidan, men även i en blocket-annons, som hänvisar till företaget s*m*a <- i.

Hittar telefonnummer och via telefonnummer hittar jag personen och när jag söker på personen på allabolag, så har han bara en befattning och det är i ett helt annat företag.

Om jag är på rätt spår, så skulle jag undvika. Åtminstone vara försiktig.
:heart::heart:
 
K k0rken skrev:
Nej, jag pratade med skadeförebyggande på Länsförsäkringar angående renovering av badrum.
Finns det dusch i utrymmet så ska en auktoriserad firma göra badrummet.
Gäst-toaletten var där emot inga problem att göra själv.
K k0rken skrev:
Nej, jag pratade med skadeförebyggande på Länsförsäkringar angående renovering av badrum.
Finns det dusch i utrymmet så ska en auktoriserad firma göra badrummet.
Gäst-toaletten var där emot inga problem att göra själv.
Försäkringsbolagen har nog tänkt till och verkar vara på god väg att slippa alla kostnader/ansvar gällande skador på badrum.
Enkelt förklarat enligt mig så verkar dom kräva att arbetet utförs av "certifierad" tätskiktsmontör så hamnar allt ansvar hos entreprenören i många år, smidigt . Sen får kunden själv pressa entreprenören att åtgärda eventuella fel.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Kan hända att bolagen ändrat sig på senare tid men när jag ringde Länsförsäkringar inför en badrumsrenovering och pratade bland annat tätskikt (när det hade testats typ 30 st och bara 3 var ok) så var svaret att "tja, skulle vi inte kunna försäkra badrum som folk byggt själv eller delar av så hade vi inte kunnat försäkra nått hus alls"

Enligt dem, då, så var det inga problem alls. Följ tillverkarnas anvisningar, bygg enligt gällande norm och dokumentera allt så är det OK. Men det kan mycket väl vara så att de ändrar sig med åren.

Hur säkert det känns med en badrumsfirmas garantier jämfört med försäkringsbolaget är jag inte säker på. En firma läggs snabbt ner om garantikraven hopar sig och vips finns inget att hämta.
 
K k0rken skrev:
Och ju mer jag börjar tänka igenom mina samtal med honom så känns han knepigare och knepigare.
Enligt honom så skulle de inte fungera med kakel och klinkers i huset för att de är ett trähus byggt 1948. Utan jag hade egentligen bara plastmatta att välja på för kaklet och tätskiktet skulle förmodligen spricka inom några år pga rörelser.
Men alla 3 byggfirmor har sagt att de inte är några konstigheter att köra kakel och klinkers..
:rofl: Sedan ganska många år har branschen försökt att hitta ett gemensamt underlag som passar både försäkringsbolag och samtliga branschorganisationer. Resultatet blev att man kom ut med en folder som heter ”Bygg badrummet rätt”.
Det är inte en självklarhet att översätta hur man ska ”bygga rätt” om huset är byggt 1948. Men i korthet kan man säga att du måste ha rätt böjstyvhet i väggar och golv. Oavsett vilket tät och ytskikt du väljer. En otroligt viktig faktor är att man gör rätt vid golvbrunnen. Där ska det kortlas och en ram till golvbrunnen ska monteras. Oavsett hur gammal nuvarande golvbrunn är.
Att en plastmatta skulle leda till mindre risk för fuktskador är helt felaktig. Det finns tätskiktssystem där man monterar en plastmatta innan kakel och klinker.
Det finns alltid rörelser i ett trähus. I teorin handlar det om att fördela och ta upp dessa rörelser på ett korrekt sätt. Om du lägger ett parkettgolv så lämnar du en glipa mot väggen så att parketten inte börjar resa sig.
Följer du gällande branschregler i alla moment vågar jag påstå att du kommer få ett badrum som håller i många herrans år. Jag måste dock friskriva mig om du riskerar onormala sättningar i huset. Tyvärr får du samma problem ifall huset skulle vara gjutet ifall du får sättningar.
 
Kolla referenser, inte bara på företaget utan på hantverkaren. En baltisk som byggt några år i Sverige och har bra referenser är förmodligen bättre och mer ambitiös i genomsnitt än en svensk hantverkare. Han förmodligen minst lika bra koll på regler och praxis också.

Min erfarenhet är att andelen usla svenska hantverkare är minst lika stor som andelen utländska om man rensar bort dom rena lycksökarna (vilka inte har några referenser)
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Hos If behöver man välja deras absolut dyraste villaförsäkring för att den skall täcka för badrum som saknar våtrumsintyg (eller vad det nu heter som man får när auktoriserade företag gjort jobbet). Pappret i säg är ju bara strunt därför att det står bara att man följt alla regler med 5 tickboxar där hantverkaren satt ett kryss o signerat typ. Skulle jag låtit de hantverkare som gjorde renoveringen hos mig jobbat utan att bryta in skulle boxarna fortfarande varit i checkade men de skulle inte följt reglerna som boxarna avser.
Tror att den som verkligen ger sig an att läsa hela Säker Vatten, alla installationsanvisningar samt kan grundläggande ellära har alla förutsättningar att göra ett bättre jobb än klåpaktiga hantverkare utan yrkesstolthet som bara vill tjäna snabba pengar och gå vidare till nästa jobb. Problemet är väl oftast att man inte har tiden att göra det själv.
 
  • Gilla
frma71
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Hej, husägare sen 2år tillbaka. Kikat mycket här på forumet men aldrig skrivit en tråd men nu är det nog dags.

För ca 4 månader sen bestämde jag mig för att renovera badrum.
Började med att gå till banken för att finansiera badrummet och det var inga konstigheter där.

Bor på en liten ort med en badrums-firma här i byn. Gick dit och bad om offert för lite över 3 månader sen.
Vart där och frågat efter dom en gång sen dess. Ingen återkoppling änsålänge.
Dock går snacket här på byn och dom har otroligt mycket att göra så tar dels lång tid att få offert, lång tid innan dom påbörjar arbetet och att dom kryddar offerterna riktigt mycket pga att dom inte hinner med allt.
Men har en hel hög med jättefina referenser.
Svensk firma med svenska arbetare

Och sen för 2 månader sen kontaktade jag nästa firma som ligger i en annan ort. Har också otroligt mycket att göra och ingen återkoppling.
Endast sett foton på Facebook på kunders badrum, jättefina!
Svensk firma med svenska arbetare.

Och idag kontaktade jag en tredje firma. Fick tala med en svensk man som var super trevlig och vi kom fram till att hans kollega skulle komma ut redan idag kl 18.00 och göra en offert.
Kl 17.51 ringer det på dörren och där står en litauisk man som inte kan ett ord svenska men fin engelska.
Jag släpper in honom och vi kikar på badrummet. Han tar en del mått osv, vi bollar lite idéer fram och tillbaka angående toalett, dusch, avlopp, el och diverse.
Dom skulle stå för allt bakom tätskiktet och jag fick köpa kakel och inredning själv, men i samråd med honom.
Vi pratade lite om fönstret som sitter inne på toaletten och jag berättade att jag hade haft en fönsterfirma här idag som ska ge mig en offert på att byta alla fönster i kåken.
Då frågade han om han också får göra en offert på fönsterbytet, jag tackade ja och han skulle återkomma imorgon för att mäta alla fönster.
Nu när han åkt härifrån så slog mig tanken, fuskbyggare?
Man har ju läst och hört alla som blivit lurade och fått hus förstörda.
Googlar lite efter firman men hittar inget org.nr eller liknande.
På hemsidan står de:

Vi är ett litet byggföretag med stora ambitioner.
Vi tillhandahåller tjänster inom snickerier, plattsättning med badrum som specialitet. Vi är givetvis auktoriserade inom el, tätskikt och VVS

Men hur fasen gör man nu? Tänkte ringa och fråga efter org.nr imorgon för att kika upp firman närmare.

Eller är det bara att släppa tankarna helt kring den firman? Känns ju väldigt tråkigt när man ändå fått tag i en firma, lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.

Vill ju absolut inte stå här sen och blivit grundlurad.

Hur kollar man upp så dom verkligen är auktoriserade inom el och vvs?
Vad ska jag ställa för frågor till dom?
Hur gör man ett vettigt avtal?
Vad bör finnas på offerten och vad behövs inte finnas?
Vad har ni för tankar och funderingar angående badrummet. Är det bättre att ha is i magen och lugna mig?

Kan kanske ha blivit rörigt i texten, mycket tankar och funderingar, samt skrivit på telefon.

Snälla hjälp en relativt nybliven husägare i den snurriga hantverkar-världen.
Hur man än vänder sig har man ändan bak. Mit råd är gå inte på magkänslan. Åk och titta på vad dom gjort tidigare är det enda rätta. Det Ukrainska killen gjort hos min kusin är överlägset det bästa jag sett under mina 38 år i branchen
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Vad menar du? Förstår inte riktigt..

För att förtydliga
Firma 1: omtalad firma, aldrig hört något illa om dem mer än att dom är dyra och de är lång kö.

Firma 2: aldrig hört talas om dem, men lägger upp mycket på Facebook på pågående arbeten. Många nöjda kunder kommenterar och lägger upp bilder på färdiga badrum ifrån dem. Lång väntetid

Firma 3: in. Hittar inte företaget på allabolag.se
Hittar inte något org.nr. men kom nästan direkt och börja räkna på en offert och fick känslan att han var kunnig och seriös.


Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) angående att göra badrummet själv.
Dom godkänner inte badrummet om inte en auktoriserad firma har gjort det.
Badrummet ligger på andra våning i ett trähus och jag känner att försäkring kan vara skönt att ha då..
Hej!
 
Hej! Kolla Elsäkerhetsverket, Kolla Vatensäkra, för vvs, osv,.
 
frma71 frma71 skrev:
Kolla referenser, inte bara på företaget utan på hantverkaren. En baltisk som byggt några år i Sverige och har bra referenser är förmodligen bättre och mer ambitiös i genomsnitt än en svensk hantverkare. Han förmodligen minst lika bra koll på regler och praxis också.
Min erfarenhet är att andelen usla svenska hantverkare är minst lika stor som andelen utländska om man rensar bort dom rena lycksökarna (vilka inte har några referenser)
Jag är med. Alla små företag (upp till 20m omsättning) brukar ha bara 1 "certifierad" tätskiktsmontör, och det är oftast företagets VD :) Det är hans namn som står i rubriker "tätskiktsmontör" och "plattsättare" på kvalitetsdokument.
Certifiering kräver inga praktiska kunskaper, det är bara juridisk/teoretisk utbildning + exam.
Det kräver bra språkkunskaper = många bra platsättare kan inte klara examen (steg 1 & 2)
 
R
M mulle77 skrev:
Jag känner med dig. Hantverkare är det jobbigaste som finns. Mycket fusk. Känns ju oftast som en chansning. Endast de allra bästa städar tom efter sig. Jag hade ett par litauiska killar. Har endast hitta några spik de hade glömt. Villan bredvid är nybyggd (Myresjö) suck! Jag har tom fått plocka fimpar från våran gräsmatta. Även kakelskärvor har de kastat för långt in på gräsmattan och plast m m. Där barnen å valpar springer. Men till saken, bara kolla upp om dom har behörigheterna. ALLA! Sen kör du på Östkillen.
Då förstår jag inte varför man anlitar dem. Tipset för konsumenter är ju att göra sina jobb hemma själv.

Tack o lov jobbar jag 95 procent gentemot byggare och företag och slipper helt enkelt alla jäkla konsumenter. Drygaste som finns ! Förstår inte varför folk orkar ta jobb av dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.