E El-Löken66 skrev:
Problemet är att det som regel är en säljare som kommer ut, denne kan även vara bland de kunnigare på firman gällande utförandet.

Det är bättre du hittar en genuin person än någon som är blåögd, mer regel än undantag att det mesta arbetet utförs av Valter, rumäner eller polacker ändå.

Och det finns bara en firma i din by så det kommer bli väldigt besvärligt tyvärr.

Mycket viktigt du läser på och noga kontrollerar så allt blir korrekt utfört.

Därför jag menade att du egentligen lika bra kunde utföra jobbet själv då du i vilket fall behöver införskaffa all kunskap i din sits.
Denna som kom ut var ingen säljare. Han kom i en skåpbil direkt ifrån ett annat arbete med skitiga kläder. Denna firman var som var ute idag är alltså inte ifrån min by utan ligger nästan 50minuters bilfärd bort.
Han var från Litauen och prata endast engelska. Kändes genuin och kunnig, många bra tankar och idéer. Och jag trodde att allt var klappat och klart tills jag börjar kolla upp firman och inte hittar deras namn på allabolag.se, Elsäkerhetsverket, gvk.se osvosv
Jag tror du missuppfatta mig angående blå-ögd där.. eller om jag är dålig på att formulera mig. Jag bryr mig inte om etnicitet osv. Bara firman är godkänd.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
K k0rken skrev:
lät på honom som dom redan kunde starta imorgon om jag godkände offerten.
HÄR ringer den största av alla varningsklockor som finns på marknaden... :surprised:

Det finns inte många seriösa som kan ta på sig ett så pass stort jobb med kort varsel som "omgående". ;)

Är det något mindre så kan man ju ha jobbat ifatt så man fått en lucka eller något men ett badrum är ändå ett projekt över 3v +-1v typ och sen jagar de dessutom för att ta fönsterbytet som är ytterligare en hel del jobb. :oops:


Vad gäller firmans namn så kanske du kan googla det och se vad du hittar.
Själv har jag ett ganska långt och drygt juridiskt namn på firman så jag har valt ett lite annorlunda namn när jag pratar med folk fast på kläder, offerter etc. så är det juridiska namnet med och googlar man det jag presenterar mig som så hittar man med lätthet det juridiska namnet så det går att kolla upp allting... alltså ingen mörkning. ;)

Inte lätt att bo så avsides så du sätts i knäet på de få företag i din närhet men försök få tag i referenser och stressa inte med att komma igång utan låt undersökningen få ta lite tid istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
HÄR ringer den största av alla varningsklockor som finns på marknaden... :surprised:

Det finns inte många seriösa som kan ta på sig ett så pass stort jobb med kort varsel som "omgående". ;)

Är det något mindre så kan man ju ha jobbat ifatt så man fått en lucka eller något men ett badrum är ändå ett projekt över 3v +-1v typ och sen jagar de dessutom för att ta fönsterbytet som är ytterligare en hel del jobb. :oops:


Vad gäller firmans namn så kanske du kan googla det och se vad du hittar.
Själv har jag ett ganska långt och drygt juridiskt namn på firman så jag har valt ett lite annorlunda namn när jag pratar med folk fast på kläder, offerter etc. så är det juridiska namnet med och googlar man det jag presenterar mig som så hittar man med lätthet det juridiska namnet så det går att kolla upp allting... alltså ingen mörkning. ;)

Inte lätt att bo så avsides så du sätts i knäet på de få företag i din närhet men försök få tag i referenser och stressa inte med att komma igång utan låt undersökningen få ta lite tid istället.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
HÄR ringer den största av alla varningsklockor som finns på marknaden... :surprised:

Det finns inte många seriösa som kan ta på sig ett så pass stort jobb med kort varsel som "omgående". ;)

Är det något mindre så kan man ju ha jobbat ifatt så man fått en lucka eller något men ett badrum är ändå ett projekt över 3v +-1v typ och sen jagar de dessutom för att ta fönsterbytet som är ytterligare en hel del jobb. :oops:


Vad gäller firmans namn så kanske du kan googla det och se vad du hittar.
Själv har jag ett ganska långt och drygt juridiskt namn på firman så jag har valt ett lite annorlunda namn när jag pratar med folk fast på kläder, offerter etc. så är det juridiska namnet med och googlar man det jag presenterar mig som så hittar man med lätthet det juridiska namnet så det går att kolla upp allting... alltså ingen mörkning. ;)

Inte lätt att bo så avsides så du sätts i knäet på de få företag i din närhet men försök få tag i referenser och stressa inte med att komma igång utan låt undersökningen få ta lite tid istället.
Jag vet inte om de är så att dom kunde sätta igång direkt, kan ha varit missförstånd eller så. Varken min eller hans engelska är på topp.

En snäll medlem hjälpte mig genom pm igår och fick fram org.nr
Firman är registrerad på en utländsk person har således ingen info om den.
Dom finns inte med på Elsäkerhetsverket, bvk eller gvk så känns lite lurt detta!
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Jag vet inte om de är så att dom kunde sätta igång direkt, kan ha varit missförstånd eller så. Varken min eller hans engelska är på topp.

En snäll medlem hjälpte mig genom pm igår och fick fram org.nr
Firman är registrerad på en utländsk person har således ingen info om den.
Dom finns inte med på Elsäkerhetsverket, bvk eller gvk så känns lite lurt detta!
Högst troligt en målvakt då ja... :surprised:
 
  • Ledsen
  • Gilla
kazzler och 1 till
  • Laddar…
Glöm den firman direkt, du kommer inte sova en blund om du anlitar dom.
 
  • Gilla
  • Älska
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Japp, verkar vara en knepig bransch detta. I telefon när jag ringde så påstod han ju att han hade alla behörigheter och försäkringar som behövs. Står även på hemsidan och blocket-annonsen jag hittade.

Jag menar han kom ju direkt ifrån ett kundjobb hem till mig, stackars kund om den bara litat på hans ord och inte kollat upp firman..
 
  • Wow
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Japp, verkar vara en knepig bransch detta. I telefon när jag ringde så påstod han ju att han hade alla behörigheter och försäkringar som behövs. Står även på hemsidan och blocket-annonsen jag hittade.

Jag menar han kom ju direkt ifrån ett kundjobb hem till mig, stackars kund om den bara litat på hans ord och inte kollat upp firman..
En varningsklocka som talar emot firma nr. 3 är att han var "auktoriserad" inom både vvs och el. Väldigt(!) Sällsynt att en firma har både behöriga elektriker och kvalificerad rörmokare. Sådana firmor brukar ha 10-20 anställda och väldigt stora. Att en engelsk språkig kille skulle ha alla dessa cert. Är näst intill omöjligt. Fråga ditt försäkrings bolag vad dem menar med "auktoriserad firma" låter luddigt och diffust.
 
  • Gilla
HammarClark och 2 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
En varningsklocka som talar emot firma nr. 3 är att han var "auktoriserad" inom både vvs och el. Väldigt(!) Sällsynt att en firma har både behöriga elektriker och kvalificerad rörmokare. Sådana firmor brukar ha 10-20 anställda och väldigt stora. Att en engelsk språkig kille skulle ha alla dessa cert. Är näst intill omöjligt. Fråga ditt försäkrings bolag vad dem menar med "auktoriserad firma" låter luddigt och diffust.
Det känns som det bara är varningsklockor som ringer angående firma nr:3 så jag har beslutat mig att invänta firma nr1 eller 2.
Dock känns det lite tråkigt när jag står med pengarna i hand och bara vill sätta sprätt på dem.
Men hellre vänta lite så jag vet att det blir en seriös firma.
 
  • Gilla
  • Älska
cersch och 2 till
  • Laddar…
Jag känner med dig. Hantverkare är det jobbigaste som finns. Mycket fusk. Känns ju oftast som en chansning. Endast de allra bästa städar tom efter sig. Jag hade ett par litauiska killar. Har endast hitta några spik de hade glömt. Villan bredvid är nybyggd (Myresjö) suck! Jag har tom fått plocka fimpar från våran gräsmatta. Även kakelskärvor har de kastat för långt in på gräsmattan och plast m m. Där barnen å valpar springer. Men till saken, bara kolla upp om dom har behörigheterna. ALLA! Sen kör du på Östkillen.
 
  • Gilla
alothman
  • Laddar…
Prova med personens namn på allabolag. Offert utan org nr? Konstig...
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
Prova med personens namn på allabolag. Offert utan org nr? Konstig...
Han är inte färdig med offerten än så har inte fått den. En användare här hjälpte mig genom pm och luskade ut org.nr. bolaget är registrerat på en person utomlands. Det som finns att få fram om bolaget är en adress i Litauen..
Org.nr finns inte med på Elsäkerhetsverket, gvk eller bkr..
 
  • Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Är det ingen svenskregistrerad företag, så skulle inte jag anlita dem.
Villaägarna har även så man kan få offerter, kallas BraByggare, kolla med Villaägarna.
BraByggare har få som är auktoriserade. Som du sett är det ett krav.
TA INTE NÅGON UTAN AUKTORSATION
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Invänta offert, lägg upp den här.
Ta input.
Säkerställ att det är bra betalningsvillkor.
Be om deras försäkring som träder in vid ev fel, kontrollera att den är betald och att den gäller om de försvinner ifrån Sverige.
Var aktiv och var med under renovering, fota löpande, även material.
Lägg upp foton här löpande och ta input.
Minsta misstanke om fel avbryt arbetet och få dit chef.
Var beredd att ta in besiktningsman vid krångel.
Är avtalet hyggligt så riskerar du inte att betala om de gör fel.
Lite grovt så, nationaliten spelar mindre roll, min erfarenhet är att många utländska är duktiga och snabba.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Även om pengarna brinner i ficka AVSTÅ när du känner flera varningsklockor ringa.

Oavsett försäkringar, kontrakt på petimeternivå, klausuler om ditten och datten och daglig, du har rätt egentligen, kontroll på plats blir det ändå skitjobbigt och dyrt för DIG om/när det börjar strula om de inte kan sin sak och det är på väg att bli/eller blir ett klassiskt fuskbygge som det emellanåt visas upp här i forumet..
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Kopiera lite ur den andra tråden för dom som inte orkar gå in och läsa!
K
"Köparenringer till Länsförsäkringar och pratar med NN1 och han säger att de inte behöver skicka in några bilder eller dokumentation för att INGA försäkringsbolag tar några skador i våtutrymmen där inte en firma har gjort jobbet! Han säger att "Det är aldrig fackmannamässigt utfört om inte ett företag har gjort det"

NN1 varnar köparen och säger att hon kommer få svårt att sälja i sin tur då hon inte har papper från ett företag. Köparen häver köpet för hon litar på sitt försäkringsbolag.

Mäklaren på fastighetsförmedlingen i Staffanstorp ringer till NN1 och får samma svar att "det är aldrig fackmannamässigt utfört om inte ett företag har gjort det". han säger dessutom att INGA försäkringsbolag försäkrar badrum som inte ett företag har gjort!"

Alltså verkar Länsförsäkringar vara stenhårda på den punkten. Och jag vill verkligen inte krångla med försäkringar och sånt om oturen skulle vara framme.
Så känns enklast att låta en firma göra jobbet, men de verkar vara lika klurigt de..
Länsförsäkringar är skojare!! Har blivit så mycket dåligt bemött vid en skada att jag bytte till Folksam! Har inte haft någon skada än,men chansen att dom är lika otrevliga är nog liten!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.