Hej
Har 2 st strömbrytare till vardagsrummet har bytt ena till dimmer men kan ej tända eller släcka med den vanliga brytaren?
Har testat ha 2 dimmer men funkar fortfarande inte vad göra lite hjälp tack?
/Spo
 
E
R robbman skrev:
Hej
Har 2 st strömbrytare till vardagsrummet har bytt ena till dimmer men kan ej tända eller släcka med den vanliga brytaren?
Har testat ha 2 dimmer men funkar fortfarande inte vad göra lite hjälp tack?
/Spo
Lägg upp bild på kopplingen. Låter som du gjort något allvarligt fel..
Krav på auktorisation för att byta till dimmer, nu kan vad som helst ha hänt. :confused:
 
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp bild på kopplingen. Låter som du gjort något allvarligt fel..
Krav på auktorisation för att byta till dimmer, nu kan vad som helst ha hänt. :confused:
Just nu funkar det använda lysen, men bara genom dimmer brytaren och ej från vanliga brytaren :thinking:
 
Redigerat:
har du prövat med två olika sorters dimmers, en i taget? eller att ha två dimmers inkopplade samtidigt, för det är så jag tolkar det första inlägget? att koppla in två dimmers samtidigt mot samma lampa känns fundamentalt felaktigt – man ska inte experimentera med el och aldrig koppla el på chans

då du kunde tända/släcka från två olika strömbrytare så har du en så kallad trappkoppling närvarande i rummet

det finns två olika varianter på trappkoppling – klassisk och spar – och för att koppla in en dimmer behövs insikt om vilken trappkoppling som användes och hur en dimmer – och vilken dimmer – skulle kunna kopplas in i befintlig anläggning för att få önskvärd funktion
Elektriska scheman för sparkoppling och klassisk trappkoppling med olika strömbrytare och lampans position.
 
harka harka skrev:
har du prövat med två olika sorters dimmers, en i taget? eller att ha två dimmers inkopplade samtidigt, för det är så jag tolkar det första inlägget? att koppla in två dimmers samtidigt mot samma lampa känns fundamentalt felaktigt – man ska inte experimentera med el och aldrig koppla el på chans

då du kunde tända/släcka från två olika strömbrytare så har du en så kallad trappkoppling närvarande i rummet

det finns två olika varianter på trappkoppling – klassisk och spar – och för att koppla in en dimmer behövs insikt om vilken trappkoppling som användes och hur en dimmer – och vilken dimmer – skulle kunna kopplas in i befintlig anläggning för att få önskvärd funktion
[bild]
Jag provade med 2 dimmers i samma rum men på 2 olika strömställen och det gick tyvärr inte.
Men när jag kopplar dimmer på ena strömstället och har vanligt strömbrytare på den andra går det bara använda lysen från dimmern och ej från den vanliga brytare.
Jag är ingen elektriker eller har kunskap tyvärr :cool:
 
tommib
Då ska du inte heller koppla. Som det är nu har du kopplat fel.

Den information du behöver finns i harkas beskrivning ovan. Du måste förstå vad du kopplar och varför.

Få av oss bryr sig om auktorisationskravet mer än att det bör påpekas men däremot är det ingen som tycker det är "coolt" att koppla el lite på känn och kokettera med att man inte fattar vad man håller på med. Bara som ett tips om du vill ha hjälp...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
I den här tråden finns bilder på hur man kopplar en dimmer och en trappbrytare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dubbla-dimmer-trapp.397939/

För det första måste du alltså ha en dimmer som stöder trappkoppling. Vilken dimmer har du?
Den kan då kopplas in på samma sätt (om du tittar på den växlande kontakten) som den trappbrytare du byter ut - du behöver inte ta reda på om du har en traditionell trappkoppling eller sparkoppling.
Du måste förstå hur det ska kopplas innan du börjar. Man provar sig aldrig fram inom el.
 
Då har du en dimmer som stöder trappkoppling. Den verkar lite speciell men kan bara kopplas in på ett rätt sätt. Om du har bruksanvisningen som visar dessa inkopplingsalternativ så lägg upp dem här. Det finns inga dokument på Bauhaus hemsida.
 
E
R robbman skrev:
Hej
Tack för all info gänget.
Har denna dimmer [länk]
Jag förstår er när det kommer till El delen att forska läs mm innan man börjar labba själv.
Om du läser recensionerna ser du att du köpt något värdelöst skräp.
Gör dig själv en tjänst och köp en riktig, den där extra femtiolappen blir inte mycket utslaget på 20 år.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då har du en dimmer som stöder trappkoppling. Den verkar lite speciell men kan bara kopplas in på ett rätt sätt. Om du har bruksanvisningen som visar dessa inkopplingsalternativ så lägg upp dem här. Det finns inga dokument på Bauhaus hemsida.
Denna var ju på hemsidan?
Elektriska kopplingsscheman med olika konfigurationer av strömbrytare och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo jag såg den, men den är inte tillräckligt tydlig och verkar beskriva olika versioner av dimmern. Vilken har du och vilket fall gäller i ditt fall, dvs typ av belastning?
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
E
Vad händer här med Robbmans dimmer?

Inte löst ännu efter tre dagar? Spänningen är olidlig..
 
Hej gott folk lämnade tillbaks dimmern idag. Ska in och köpa en riktig tänkte jag till helgen så får vi se.
Lägger upp bilder mm när det är dags för kopplingsdelen :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
R robbman skrev:
Hej gott folk lämnade tillbaks dimmern idag. Ska in och köpa en riktig tänkte jag till helgen så får vi se.
Lägger upp bilder mm när det är dags för kopplingsdelen :)
Bra där, riktiga grejer så kommer även riktiga anvisningar.
 
  • Gilla
robbman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.