A
Läs först och försök att förstå sen.
 
P
electroluxaren skrev:
Läs först och försök att förstå sen.
ja detsamma....

Hur det kanske är tänkt att fungera och hur det i praktiken fungerar är ofta olika saker

Det har troligen införts i tanke att under utbildning så ska den som lär sig stå brevid den med cert och jobba. men används i praktiken som att 1 har cert och x till jobbar under denna , men dessa jobb görs såklart utan överinseende från den med cert och detta arbetssätt används på många verkstäder. Man fuskar och kringår hur det är tänkt att fungera. Man använder "utbildningshålet" som ett ständigt sätt att utföra arbetet när alla ska ha ac i bilen där dom varma veckorna på sommaren... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
C Comfort Thomas skrev:
sen kanske händige Harrys hus säljs och en barnfamilj med klåfingriga ungar flyttar in och vet inte om alla tokigheter Harry gjort ;)
Yes, då är det deras föräldrar (ägare av anläggningen) som blir skyldiga. Eller du menar att du tar ansvar för att du glömt dra fast hjulmuttrarna på vänster framhjul när du säljer en begagnad bil och 3-barnsfamiljen frontar med en lastbil på väg hem?;)

Lite lustigt när det kommer till att greja hemma, då ska alla dras över samma kam som dårar som inte begriper nått öht. Jag har jobbat på byggen i +30år och sett i princip alla yrkesgrupper göra ett sämre jobb än vad jag själv gjort hemma i egenskap av amatör inom just det området. Ja jag har tom. sett luftvärmepumpsmontage på vissa bodetableringar som jag inte skulle kunna acceptera på min egen fastighet.:rofl:
 
  • Gilla
MLindstrom och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Yes, då är det deras föräldrar (ägare av anläggningen) som blir skyldiga. Eller du menar att du tar ansvar för att du glömt dra fast hjulmuttrarna på vänster framhjul när du säljer en begagnad bil och 3-barnsfamiljen frontar med en lastbil på väg hem?;)

Lite lustigt när det kommer till att greja hemma, då ska alla dras över samma kam som dårar som inte begriper nått öht. Jag har jobbat på byggen i +30år och sett i princip alla yrkesgrupper göra ett sämre jobb än vad jag själv gjort hemma i egenskap av amatör inom just det området. Ja jag har tom. sett luftvärmepumpsmontage på vissa bodetableringar som jag inte skulle kunna acceptera på min egen fastighet.:rofl:
Konstigt resonemang egentligen, barnen i det här fallet får väl inte mindre skador för att föräldrarna köpt ett hus och inte uppmärksammat eventuella tokigheter.

Byter jag hjul/däck på en bil som jag säljer och dom tappar hjulet på väg från mig så kan åtmindstånde inte jag svära på att jag inte skulle kunna dömas för något.
Har jag gjort något själv och det inte är fackmannamässigt utfört så borde jag ha något ansvar.
Men har ingen aning.
 
VP-branschen, fullt av lobbyister! Vp branschen för ca 15-20 år sedan gick ut med att det är brottsligt för privatpersoner att installera llvpumpar med dryga böter som följd. Efter ett stort möte i Stockholm så knäppte Naturvårdsverket vp branschen på näsan och förklarade för dem att det gällde yrkesmässig installation. Då fick privatpersoner såsom jag lite respit iaf.. Några år senare så fick vp- lobbyisterna igenom sitt krav, att det är förbjudet för privatpersoner att installera vp. Installerade ett gäng Panasonic köpta från CitCop med min två-stegs vakuumpump, fått byta lagrena i inomhusdelen ganska snart till keramiska lager. De flesta funkar fortfarande efter 16år, men de kroknar nog snart. Så det är bara ren lobbyism i branschen för att försäkra sig om att ingen annan än vi skall få syssla med detta! Fyy faan säger jag. De har ju försökt med detta tidigare inom bilbranschen utan att lyckats. Tack och lov.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på hur många som köpt en luftvärmepump och monterat själv som ringer och behöver hjälp då det nu bara blåser kallt så verkar det rätt bra om det finns någon form av krav för att driftsätta .

Ingen direkt rymdforskning på en luft/luft och är det någon modell med QC så är det ännu enklare, gäller bara att man har lite pejl på vad man håller på med då köldmedia kan ge otrevliga skador på montören.
Gick rykten förut om att någon fått 10000:- i böter men inte en aning om någon har blivit bötfälld i verkligheten, så känner man för att köpa och montera själv är det väl bara att göra det :cool:
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Med tanke på hur många som köpt en luftvärmepump och monterat själv som ringer och behöver hjälp då det nu bara blåser kallt så verkar det rätt bra om det finns någon form av krav för att driftsätta .

Ingen direkt rymdforskning på en luft/luft och är det någon modell med QC så är det ännu enklare, gäller bara att man har lite pejl på vad man håller på med då köldmedia kan ge otrevliga skador på montören.
Gick rykten förut om att någon fått 10000:- i böter men inte en aning om någon har blivit bötfälld i verkligheten, så känner man för att köpa och montera själv är det väl bara att göra det :cool:
Jag förstår och inser att det är som du skriver. Men jag kan bli bli väldigt stött om jag skulle hamna i den katerogon som du beskriver. IOM detta krångel när lobbyisterna vann, så fick faktiskt min granne åka 40mil Tor för att installera en llvp i min stuga i Småland, betalade allt utan knot, det var mitt val.
 
L leifa.k skrev:
Jag förstår och inser att det är som du skriver. Men jag kan bli bli väldigt stött om jag skulle hamna i den katerogon som du beskriver. IOM detta krångel när lobbyisterna vann, så fick faktiskt min granne åka 40mil Tor för att installera en llvp i min stuga i Småland, betalade allt utan knot, det var mitt val.
Men om du har verktyg och kunskap är det väl bara att montera själv :cool:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bra att man håller tryck på köpare av VP i allmänhet.

Nu krävs det kunskaper för att de flesta ska våga sig på att montera dem, bra så, för att minska risken för olyckor och förstörda installationer. Alldeles för många med stort självförtroende läser inte ens manualer vid installation. Tom snabbkopplingar kräver ju att allt görs i rätt ordning!

Böter ska det naturligtvis INTE vara, bättre med en info kampanj om farorna och såpass låga priser på installation att de flesta väljer den.

Den elektriska installationen bör dock fortfarande förbehålles yrkesfolk.
 
A
N Nisken skrev:
Bra att man håller tryck på köpare av VP i allmänhet.

Nu krävs det kunskaper för att de flesta ska våga sig på att montera dem, bra så, för att minska risken för olyckor och förstörda installationer. Alldeles för många med stort självförtroende läser inte ens manualer vid installation. Tom snabbkopplingar kräver ju att allt görs i rätt ordning!

Böter ska det naturligtvis INTE vara, bättre med en info kampanj om farorna och såpass låga priser på installation att de flesta väljer den.

Den elektriska installationen bör dock fortfarande förbehålles yrkesfolk.
Det är inte böter utan kommun delar ut en miljösanktioneringsavgift, som är satt till 10.000.-
Sen är ju frågan om inte fler värmepumpar gått hädan av felaktig el installation än ihop montering?
 
P
C Comfort Thomas skrev:
Vippa upp snabbkopplingarna kan snudd på vem som helst (y)
Blir nästan lite löjligt när dom tillverkar dom så och sen kräver att någon certifierad ska öppna kranen.
Fördelen för distributören är väl att det inte är så många som har garanti på sina aggregat .
Konsumentköplagen gäller ändå, vilken ger rätt att reklamera felaktiga eller trasiga produkter.
 
P Peter787 skrev:
Konsumentköplagen gäller ändå, vilken ger rätt att reklamera felaktiga eller trasiga produkter.
Men Kkpl lägger också ansvar på konsumenten. Om konstruktionen INTE medger att snabbkopplingarna lossas och det tydligt visas i dess dokumentation och inget annat påstås i marknadsföringen, så har ju inte användaren använt produkten som avsetts och har således ingen laglig rätt att häva köpet eller får skadestånd.

De första sex månaderna efter köpet är bevisbördan på leverantören, men därefter är bevisbördan på konsumenten.

Evt garantier gäller ju såsom leverantören själv bestämmer, så långe de inte är sämre än Kkpls reklamationsrätt.

Jag tycker det är rimligt att förskriva att snabbkopplingarna INTE får öppnas efter att de är hopskruvade och driftsatta. Gasen finns ju i utedelen vid leverans från leverantör, medan innedelen och slangarna är vacuumsatta. När man driftsätter maskinen, öppnar man kranar på utedelen som släpper ut gasen via slangarna även till innedelen.

Risken för läckage är skild från noll OM man skuvar isär enheterna igen, Men visst, om man mäter trycket i gas-systemet före isärmontering och efter återmontering och fyller på mer kylmedel om något läckt ut, samt läckageprovar kopplingarna igen efter återmontage, så visst lär det fungera.

Om det INTE gör det, är det ju ett bevis på att läckage av kylmediet och inget leverantören ska lastas för eller hur?
 
P
N Nisken skrev:
Men Kkpl lägger också ansvar på konsumenten. Om konstruktionen INTE medger att snabbkopplingarna lossas och det tydligt visas i dess dokumentation och inget annat påstås i marknadsföringen, så har ju inte användaren använt produkten som avsetts och har således ingen laglig rätt att häva köpet eller får skadestånd.

De första sex månaderna efter köpet är bevisbördan på leverantören, men därefter är bevisbördan på konsumenten.

Evt garantier gäller ju såsom leverantören själv bestämmer, så långe de inte är sämre än Kkpls reklamationsrätt.

Jag tycker det är rimligt att förskriva att snabbkopplingarna INTE får öppnas efter att de är hopskruvade och driftsatta. Gasen finns ju i utedelen vid leverans från leverantör, medan innedelen och slangarna är vacuumsatta. När man driftsätter maskinen, öppnar man kranar på utedelen som släpper ut gasen via slangarna även till innedelen.

Risken för läckage är skild från noll OM man skuvar isär enheterna igen, Men visst, om man mäter trycket i gas-systemet före isärmontering och efter återmontering och fyller på mer kylmedel om något läckt ut, samt läckageprovar kopplingarna igen efter återmontage, så visst lär det fungera.

Om det INTE gör det, är det ju ett bevis på att läckage av kylmediet och inget leverantören ska lastas för eller hur?
Det finns väl fler felkällor än snabbkopplingarna ?
 
Det gör det. Men problem som kommer efter ett tag är ihopkopplingen av inne och utedelen via snabbkopplingarna nog den främsta orsaken.

Kommer felet direkt, så är maskinen antingen trasig, inkoppling av el eller hopkopplingen av inne och utdel de främsta orsakerna, vad jag förstått av leverantören i Danmarks kundtjänst.
 
A
N Nisken skrev:
Men Kkpl lägger också ansvar på konsumenten. Om konstruktionen INTE medger att snabbkopplingarna lossas och det tydligt visas i dess dokumentation och inget annat påstås i marknadsföringen, så har ju inte användaren använt produkten som avsetts och har således ingen laglig rätt att häva köpet eller får skadestånd.

De första sex månaderna efter köpet är bevisbördan på leverantören, men därefter är bevisbördan på konsumenten.

Evt garantier gäller ju såsom leverantören själv bestämmer, så långe de inte är sämre än Kkpls reklamationsrätt.

Jag tycker det är rimligt att förskriva att snabbkopplingarna INTE får öppnas efter att de är hopskruvade och driftsatta. Gasen finns ju i utedelen vid leverans från leverantör, medan innedelen och slangarna är vacuumsatta. När man driftsätter maskinen, öppnar man kranar på utedelen som släpper ut gasen via slangarna även till innedelen.

Risken för läckage är skild från noll OM man skuvar isär enheterna igen, Men visst, om man mäter trycket i gas-systemet före isärmontering och efter återmontering och fyller på mer kylmedel om något läckt ut, samt läckageprovar kopplingarna igen efter återmontage, så visst lär det fungera.

Om det INTE gör det, är det ju ett bevis på att läckage av kylmediet och inget leverantören ska lastas för eller hur?
Modellerna med snabbkopplingar är förfyllda med köldmedel, vakum medför att det kan sugas in luft vid ihophopplingar även om man fick en fungerande ventil.
snabbkopplingarna är designade för att tas isär så man kan flytta på grejerna, när man använder snabbkopplingarna måste man vara otroligt noggrann och handlingskraftig samtidigt. de måste sitta helt rätt i förhållande till varandra innan man med kraft fäller bygeln. då skadar man ingenting och den går att dela på igen utan något större köldmedels utsläpp. dessa åldras dock iom att de sitter på utsidan och ju äldre de blir desto större är risken att man inte kan dela dessa med bibehållen gas.
dessa pumpar har inga andra ventiler för att kolla eller fylla på köldmedel, fabriken gör allt genom "sin" handske.
sen finns det slangar med ventiler i båda ändarna samma sak gäller för dessa. men de brukar ha ett serviceuttag.
båda typerna av slangpaket går ej att korta eller länga så monteringarna brukar se ut som kom och hjälp mig.
Det går ej heller att byta till konventionella rör som använder flare.
slangen med handske i änden gör rätt för namnet slang då det är slangar i skyddshöljet istf rör, dessa är mycket ömtåliga och kan börja läcka, då är det bara att slänga skiten.¨
de som har snabbkopplingar i båda ändar brukar ha aluminiumrör under isoleringen vilket gör dessa ömtåliga och slängbara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.