Ska renovera hemma och är sugen på att öppna upp en dörröppning mellan hall och vardagsrum hela vägen upp till tak. Det handlar om en betongvägg. Hörde av mig till den firma som ska sköta renoveringen och fick då höra att man måste ansöka om bygglov när man ska öppna upp till tak.

Någon som har erfarenhet och vet hur mycket ett sådan bygglov kan kosta? Och som möjligtvis har ett exempel på hur ritningen bör se ut?
 
  • Dörr med markerad linje för att visa planerad öppning upp till taket i en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett hus eller en lägenhet? Om det är en bostadsrätt så bör du först prata med styrelsen.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är det ett hus eller en lägenhet? Om det är en bostadsrätt så bör du först prata med styrelsen.
Jag korrigerar mitt tidigare inlägg, jag tog för givet att det rörde sig om hus. Är det en bostadsrätt får TS kontakta styrelsen.
 
Jag kan ju ha helt fel - men bilden fick mig att gissa på lägenhet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är det ett hus eller en lägenhet? Om det är en bostadsrätt så bör du först prata med styrelsen.
Det rör sig om en bostadsrätt, så är redan inställd på att styrelsen ska blandas in, men funderar på om jag dessutom måste söka bygglov. Är det upp till styrelsen att bestämma kanske?
 
Du behöver göra bygganmälan, oavsett om det är en lägenhet eller ett hus, då det krävs för ändring av bärande konstruktion. Men föreningen måste godkänna att du gör ändringen. Om de inte gör det så finns det sätt att överklaga deras beslut, men du bör ta det på rätt sätt från början. Så först styrelsen, sedan processen med bygganmälan och vad som krävs för det.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Lite varierande i olika föreningar. Men ofta kräver föreningen att du anlitar en byggnadsingenjör (med ansvarsförsäkring) som skall göra konstruktions underlag. Det kan vara allt från en rad ”påverkar inte hållfastheten” till ritningar för en avancerad stålkonstruktion som skall ta upp krafterna. Även för bygganmälan till kommunen behöver du någon form av sakkunnigt utlåtande om hur hållfastheten påverkas.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du behöver göra bygganmälan, oavsett om det är en lägenhet eller ett hus, då det krävs för ändring av bärande konstruktion. Men föreningen måste godkänna att du gör ändringen. Om de inte gör det så finns det sätt att överklaga deras beslut, men du bör ta det på rätt sätt från början. Så först styrelsen, sedan processen med bygganmälan och vad som krävs för det.
Tack för råden! Vet att flertalet gjort denna ändring i likadana lägenheter i vår förening, men då vet jag inte om det är olika typer av väggar i olika lägenheter. Men ska definitivt kontakta styrelsen och hoppas att de är medgörliga.

Har även en till dörröppning som jag vill öppna upp till taket, men där är väggen i gips. Någon aning vad som gäller då? Känns som att det borde man kunna göra oavsett pga ej påverkar något bärande?
 
  • Dörröppning i bostad markerad för att öppnas upp till tak, inredning synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Att det är en gipsvägg, dvs. gipsskivor utanpå en regelstomme, innebär inte nödvändigtvis att väggen inte är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.